שימוש בבינה מלאכותית להמחשת משאלות דמיוניות של ילדים.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן
כותבת הפרקטיקה: אימאן זרייק, מנחה בתוכנית ׳המוזה – אומנות בגן העתידי׳ ומדריכה פדגוגית.
* הסדנה התקיימה במסגרת מרתון בינה מלאכותית בחודש פברואר 2025
שימוש בבינה מלאכותית להמחשת משאלות דמיוניות של ילדים.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן
כותבת הפרקטיקה: אימאן זרייק, מנחה בתוכנית ׳המוזה – אומנות בגן העתידי׳ ומדריכה פדגוגית.
* הסדנה התקיימה במסגרת מרתון בינה מלאכותית בחודש פברואר 2025
פרקטיקה זו נועדה לסייע לגננות ולצוותי החינוך בטיפוח הרווחה הרגשית של הילדים בדרך המדמה הגשמת משאלות דמיוניות בעזרת בינה מלאכותית. מטרתה לחבר בין עולמם הדמיוני של הילדים לבין העולם המוחשי, ולעודד חשיבה יצירתית ותהליכי למידה באמצעות הטכנולוגיה.
באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים
שפה ואוריינות
פיתוח יכולת הבעה מילולית, יצירת סיפורים וכתיבת תסריטים.
מדע וטכנולוגיה
רכישת ידע על טכנולוגיות זיהוי דיבור, הנפשה ועיבוד תמונה, ולמידה כיצד להשתמש בהן להמחשת רעיונותיהם הדמיוניים.
שפה-אומנות-טכנולוגיה: רכישת ידע בין תחומי באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת כמו בינה מלאכותית ושפה לשם יצירת תמונות הממחישות את דמיונם.
למידה של שלבי היצירה באמצעות בינה מלאכותית, הכוללת איסוף רעיונות, ניסוח פרומפטים ובחירת תמונות מתאימות.
חשיבה יצירתית: פיתוח חשיבה יצירתית דרך יצירה מוחשית של רעיונות דמיוניים ובחירת התמונות המתאימות ביותר להמחשתם.
חשיבה ביקורתית: פיתוח יכולות הערכה וביקורת של התוצאות שהבינה המלאכותית מציעה, ובירור הדרכים המתאימות לשיפור התוצאות.
ביטוי עצמי: פיתוח יכולת ביטוי עצמי דרך תיאור רגשות, רעיונות ומשאלות.
מיומנויות בין אישיות שיח בקבוצה: פיתוח יכולות עבודה בשיתוף פעולה, הקשבה לאחר והבעת רעיונותיהם באופן ברור ומכבד.
חשוב לפתוח בשיח עם הילדים אודות משאלותיהם ורעיונותיהם. השיח יכלול שאלות פתוחות והתמקדות בהבעת רגשות ורעיונות.
דוגמאות לשאלות: "מה אתם אוהבים לעשות?", "איזה דברים דמיוניים תרצו לעשות?", "אם הייתם יכולים להגשים משאלה, במה הייתם בוחרים?"
בשלב זה חשוב לקיים שיח אישי מעמיק עם כל ילד לדיוק הרעיונות והמשאלות שלהם, להסביר שיש כלי דיגיטלי המאפשר להמחיש רעיון דמיוני, ולהבהיר שהתוצאה עשויה להיות קרובה אך לא זהה לרעיון המקורי.
בשלב זה יש צורך באיסוף הרעיונות של הילדים ומעבר לשימוש בבינה המלאכותית לצורך יצירת תמונה באמצעות פרומפט המרכז את עיקרי השיח (השימוש בכלים ייעשה על ידי הצוות החינוכי בלבד).
לאחר קבלת מספר תמונות מהבינה המלאכותית, מתקיים שיח נוסף סביב בחירת התמונה המתאימה ביותר למשאלה.
שאלות מנחות: "מה רצית שיתקבל?", "האם יש משהו שלא מתאים למה שדמיינת ואת/ה רוצה לשנות?"
תהליך זה מעודד חשיבה יצירתית, למידה, ומאפשר לילד לדייק את רעיונותיו. במידת הצורך, הגננת מעדכנת את הפרומפט עד להשגת תוצאה מספקת.
בעקבות שיח משמעותי עם הגננת כל ילד בוחר את התמונה שמייצגת את רעיונותיו. התבוננות על התמונות הנבחרות וקיום שיח קבוצתי.
מומלץ להבחין בין תמונות המציגות התרחשות שיכולה להתקיים בדמיון בלבד לבין רעיונות שניתן לבדוק האם הן אפשריות ליישום במציאות. השיחה יכולה להוביל לתהליך חקר וגילוי. למשל, רעיון כמו "כתיבה על מים" – אפשר לחשוב כיצד ניתן לבדוק ולנסות זאת.
חשוב להבהיר שבינה מלאכותית היא רק כלי עזר ולא מטרה בפני עצמה. התוצר המתקבל אינו העיקר, אלא הערך הפדגוגי והחינוכי שניתן להפיק ממנו.
ביטוי אישי: הפרקטיקה מאפשרת לילדים להביע את עצמם דרך רעיונות דמיוניים ומשאלות אישיות. תהליך הבחירה והדיוק של הרעיונות מעניק לילדים הזדמנות להביע את רגשותיהם ומחשבותיהם בצורה יצירתית ומשמעותית.
קהילתיות: השיח הקבוצתי ושיתוף הפעולה בתהליך היצירה מעודדים חיזוק קשרים חברתיים בין הילדים. הילדים לומדים להקשיב ולהתייחס לרעיונות של חבריהם, ומפתחים תחושת שייכות ואמפתיה.
יזמות ויצרנות: הפרקטיקה מעודדת את הילדים לפתור בעיות, ליזום רעיונות ולהוציאם לפועל בעזרת טכנולוגיות חדשניות.
ארגון מרחב טכנולוגי דיגיטלי בגן, (מחשב נייח או נייד, מסך, מקרן ורמקולים). המרחב צריך להיות נגיש, זמין ונוח לשימוש עבור הגננת והילדים.
ארגון סביבה לשיח קבוצתי קטן ואישי.
הקצאת מקום להצגת התוצרים (תמונות) שנוצרו באמצעות הבינה המלאכותית (אפשר גם בלוח דיגיטלי שיתופי כגון Padlet).
יצירת סביבה המעודדת חקר וגילוי, המאפשרת לבדוק רעיונות שהועלו.
הקצאת זמן לשיחות קבוצתיות ושיחות אישיות עם הילדים לפני השימוש בבינה המלאכותית, זמן לשימוש בבינה המלאכותית וזמן לשיח משמעותי סביב התוצרים והרעיונות שעלו. גמישות בניהול הזמן תאפשר העמקה בנושאים המעניינים את הילדים.
תוכן התמונות המתקבלות מהבינה המלאכותית נקבע על ידי הילד. בחירת תכנים המתאימים לשלב ההתפתחותי של הילדים. שילוב תכנים המאפשרים חקר וגילוי במציאות.
ניתן למצוא מדריכים מצולמים והסברים על שימוש בבינה מלאכותית יוצרת ברשת.
מומלץ לשלב קישורים למדריכים והסברים מתאימים כדי לסייע לגננות ולצוות החינוכי.
ניתן להכין תבניות לפרומפטים שילדים יכולים למלא כדי להקל על תהליך יצירת התמונות.
לדוגמה: "דמיינו שאתם בטיול ביער קסום. מה הייתם רוצים לראות שם? תארו בפרטים את המקום הדמיוני הזה."
המלצה לאסוף את יצירות הילדים ולהציגן בלוח Padlet דיגיטלי, בו כל ילד יוכל לראות ולהציג את יצירותיו.
ניתן לפתוח לוח Padlet לכל גן ולכל ילד תהיה עמודה משלו או לחילופין עמודות לפי סוגי יצירות (פיסול, ציור, תמונות מבינה מלאכותית וכו').
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.