יצירת תמונה משטו"זים בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן
כותבת הפרקטיקה: סיוון שרייר, גן יסמין עכו
יצירת תמונה משטו"זים בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת.
פרקטיקות בתיווך צוות הגן
כותבת הפרקטיקה: סיוון שרייר, גן יסמין עכו
שילוב טכנולוגיה מתקדמת עם תהליכי יצירה וחשיבה מעשיר את חוויית הלמידה של הילדים.
הפרקטיקה כוללת יצירת שטוזים (שטויות בחרוזים) תוך חשיבה משותפת, כתיבת או הקלטת פרומפטים ושימוש בבינה מלאכותית יוצרת ליצירת תמונות המתארות את השטוזים.
תהליך זה תורם לפיתוח כישורי השפה והאוריינות של הילדים, ומאפשר ייצוג חזותי של המילים המתחרזות. השימוש בבינה מלאכותית יוצרת ככלי חינוכי, בתיווך וליווי צמוד של מבוגר, מאפשר לילדים להיחשף לטכנולוגיות חדשות, תוך קידום מיומנויות כגון הבעה יצירתית וחשיבה ביקורתית.
באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים
שפה ואוריינות
פיתוח כשירות לשונית- הילדים מטפחים את יכולת התיאור, מקדמים את יכולת החריזה, משכללים את יכולות הניסוח ומעשירים את אוצר המילים.
אומנויות
הילדים נחשפים למושג האיור ולקשר בין המילים הכתובות לייצוג החזותי
מדע וטכנולוגיה
רכישת ידע על טכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות (בינה מלאכותית) הילדים נחשפים לטכנולוגיות זיהוי דיבור, ועיבוד תמונה.
שפה-אומנות-מדע וטכנולוגיה: שימוש בבינה מלאכותית לשיפור יכולות שפתיות, ויצירת תמונות.
הפרקטיקה מבוססת על סדרה של פעולות שננקטות כדי להשיג מטרה.
הדבר תורם לפיתוח ידע תהליכי אצל הילדים, הלומדים באילו פעולות יש לנקוט ומה סדרן על מנת ליצור איור המתאר את השטוז.
אוריינות שפתית: שכלול מיומנות ההבחנה בין עיקר וטפל, הבנה והערכת מידע טקסטואלי דבור או כתוב, ביטוי מחשבות ורגשות, ניסוח רעיונות והצגת מידע בצורה בהירה.
חשיבה יצירתית: העלאת מגוון של רעיונות, חשיבה על נושאים מוכרים בדרכים חדשות, הפקת תוצרים מקוריים, בחינה שלהם באופן ביקורתי ודיוקם.
אוריינות דיגיטלית: טיפוח היכולת לנצל באופן יעיל פלטפורמות דיגיטליות ליצירת תוצרים חזותיים.
פיתוח תחושת מסוגלות אישית, ביטחון עצמי ויכולת ביטוי עצמי: הילדים לומדים להביע את רעיונותיהם ולהיות גאים ביצירותיהם. הם מפתחים תחושת הצלחה כאשר הם רואים את התוצרים הסופיים שנוצרו בעקבות התהליך שעברו.
התנהלות חברתית-פיתוח מיומנות של עבודה שיתופית, תקשורת והקשבה: הילדים לומדים לעבוד יחד בקבוצות, לדון, לשתף פעולה ולכבד את דעתם של אחרים.
עידוד הילדים לחקור מתוך עניין והנאה, תוך שילוב הומור והמצאת שטוזים כפעילות יצירתית. באמצעות בינה מלאכותית הילדים רואים את השטוזים שלהם קורמים עור וגידים בתמונות, מה שמגביר את סקרנותם ואת חדוות הגילוי. הבחירה בנושאים מעולמם האישי מעצימה את המוטיבציה וההנאה מהלמידה.
עידוד הילדים לכבד זה את זה ולפתח יחסים חיוביים עם בני משפחתם ועם חבריהם לגן. הפעילות מדגישה את החשיבות ההקשבה והכבוד ההדדי. העבודה בקבוצה קטנה דורשת מהילדים לאמץ ערכים של כבוד, אמפתיה, סבלנות וסובלנות.
הצוות מתכנס יחד עם הילדים לחשיבה משותפת על מילים מתחרזות, במטרה לעודד חשיבה יצירתית ולטפח מודעות פונולוגית. הילדים משתפים ברעיונות למילים אהובות ומוכרות, יש לשמור את המילים לשימוש בהמשך.
לאחר איסוף המילים, הגננת מובילה שיח על המושג "שטוז". הילדים מתבקשים לחשוב מה הופך משפט לשטוז מצחיק ומה ייחודי בו. מומלץ להציג דוגמאות מספרי שטוזים, כגון "שטוזים" מאת דתיה בן דור, ולהתבונן יחד באיורים המלווים את השטוזים. במהלך השיח, הילדים מזהים את הקשר בין המילים המתחרזות ומשתפים ברעיונות לשטוזים משלהם.
הגננת והילדים מחברים יחד משפטים יצירתיים (שטוזים) מהמילים שנבחרו. במהלך הדיון, שמים דגש על תחביר נכון, שמירה על לכידות (קוהרנטיות), ועידוד שאלות וחשיבה ביקורתית לשיפור המשפטים.
הילדים, בליווי הגננת, יוצרים תיאור מילולי מדויק וברור לאיור המבוקש שייצג את השטוז. הגננת היא האחראית על העלאת הפרומפט לכלי הבינה המלאכותית, תוך שהיא מסבירה את תהליך הכתיבה וההקלטה ומשפרת את התיאור בעזרת הקבוצה.
הבינה המלאכותית יוצרת תמונות בהתאם לפרומפטים שהוכנו. מומלץ לשוחח עם הילדים על התהליך ולהסביר כיצד הבינה המלאכותית מתרגמת את המילים לתמונות.
הצוות החינוכי בוחן את התוצרים ומבצע תיקונים במידת הצורך עד לקבלת תוצר משביע רצון. הילדים מתעמקים בתמונות שנוצרו ומוסיפים תיאורים מילוליים לשיפור הדיוק והבהירות.
לבסוף הילדים מתבוננים בתמונות שנוצרו ומקיימים דיון קבוצתי לבחירת התמונה המועדפת, המייצגת בצורה הטובה ביותר את רעיונותיהם.
ביטוי אישי: הפרקטיקה מאפשרת לילדים לבטא את רעיונותיהם, מחשבותיהם ורגשותיהם בצורה ייחודית. הם מבטאים את היצירתיות והדמיון שלהם באמצעות המצאת שטוזים ויצירת ייצוגים ויזואליים באמצעות בינה מלאכותית יוצרת.
קהילתיות:
גן כקהילה: הפרקטיקה מעודדת עבודה שיתופית בקבוצות קטנות, שבה הילדים לומדים לעבוד יחד, לשתף פעולה ולתמוך זה בזה. התהליך מחזק את תחושת השייכות לגן ולחברה.
יזמות ויצרנות:
הפרקטיקה מעודדת יוזמות של ילדים מטפחת את היכולת לחשוב באופן עצמאי ולפתור בעיות בצורה יצירתית, מקנה לילדים כלים ליצירה ולהפקת תוצרים מוחשיים ודיגיטליים. הילדים לומדים להתנהל ולפעול על פי תהליך במטרה ליצור תוצר.
ארגון מרחב טכנולוגי דיגיטלי שיכלול שולחן וכסאות בגובה מותאם לילדים, מסך בגובה עיניהם לצפייה נוחה, מחשב עם מקלדת, חיבור לאינטרנט, מערכת שמע ומיקרופון. חשוב שהמרחב יותאם לעבודה בקבוצות קטנות, יהיה שקט ויאפשר הקלטות. יכללו בו גם חומרים ליצירה וימוקמו בו לוח או מסך להצגת התוצרים.
יש להקצות זמנים ייעודיים לכל שלב בפעילות.
חשוב ליצור תכנית עבודה הכוללת את שלבי הפעילות – הקדמה, יצירה ושיתוף – ותזמונם בהתאם.
מומלץ לשלב את הילדים בתכנון וניהול הזמן, ולהבטיח שלכל ילד יוקצה זמן להתנסות עם הכלי הטכנולוגי.
חשוב שהתוכן הנבחר יהיה רלוונטי לעולמם של הילדים, מותאם לשלב ההתפתחותי ולרקע התרבותי של ילדי הגן.
- Bing (הדרכה של הילי זוורו)
- מגוון כלים (חינמיים) ליצירת תמונות באמצעות בינה מלאכותית (הדרכה של Anidor Hakak)
- Freepik
- Artbreeder
- OpenArt
- Canva ("מדיה קסם")
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.