דלג אל

להפוך מופשט לקונקרטי

ai

המשגת מושגים מופשטים לילדים בגיל הרך בסיוע בינה מלאכותית.

פרקטיקות בתיווך צוות הגן

כותבת הפרקטיקה: ליטל גבאי, גן 'שביט', קריית ים

ייעוץ פדגוגי: שירלי טבקוב בר, מדריכה פדגוגית בקריית ים

הפרקטיקה נועדה לסייע לצוותי חינוך להסביר מושגים מופשטים לילדים בגיל הרך. הצוותים מתייעצים עם הבינה המלאכותית כדי לקבל תובנות והצעות לאופן ההסבר. לאחר מכן הילדים יוצרים מיצגים תלת-ממדיים מחומרים ממוחזרים, מעניקים להם קול ותנועה, ובכך הופכים את המושגים המופשטים למוחשיים ומובנים. פעילות זו מפתחת אצל הילדים חשיבה מופשטת ויצירתית, מיומנויות טכנולוגיות וערכים סביבתיים וחברתיים.

באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים

ידע בתחומי ליבה

שפה ואוריינות
הרחבה והעשרה של אוצר מילים והבנת מושגים מופשטים, טיפוח כישורי שיח.

מדע וטכנולוגיה
יצרנות: רכישת ידע על תכונות של חומרים שונים ודרכי השימוש בהם באמצעות תהליך הכנת דגם מוחשי המייצג מושג.
חשיפה לטכנולוגיות דיגיטליות: רכישת ידע על טכנולוגיות דיגיטליות באמצעות שימוש באפליקציות כמו ChatterPix לדיבוב הדגמים.

מתמטיקה
תחושה מרחבית וגיאומטרייה, מושגים כמותיים בחיי היום-יום (בתהליך בניית המיצג).

ידע תהליכי

חשיבה עיצובית: תכנון, בחירת חומרים, עיצוב והכנה.

ידע עולם

הבנת מושגים מופשטים (כגון: חלל, זמן, נדיבות, חמלה), ידע כללי והרחבתו.

מיומנויות קוגניטיביות

אוריינות שפתית: היכולת להשתמש בשפה כדי להציג מידע בצורה בהירה ומותאמת ולנהל תקשורת איכותית עם אחרים.
חשיבה יצירתית: היכולת להעלות מגוון של רעיונות, לחשוב על נושאים מוכרים בדרכים חדשות ולהציע הסברים או פתרונות חלופיים.
אוריינות מדעית: היכולת לעשות שימוש בידע, במושגים וברעיונות מדעיים כדי לתאר ולהסביר תופעות.
אוריינות דיגיטלית: היכולת לנצל פלטפורמות דיגיטליות לצרכים מגוונים באופן אחראי, יעיל והולם.

מיומנויות בין-אישיות

היכולת לפעול יחד, בשיתוף פעולה מתוך הבנת האחר בעת יצירת המיצגים.

אהבת הדעת וחדוות הלמידה

הפרקטיקה מאפשרת לילדים להיות פעלנים, סקרנים, מתעניינים, לשאול שאלות ולשאוף לדעת.

ערכים סביבתיים

הפרקטיקה מאפשרת תרבות צריכה אחראית ושימוש חוזר בחומרים.

שלב ראשון: זיהוי צורך והבנת המושג

ההתנסות מתחילה בזיהוי הצורך להסביר לילדים מושגים מופשטים. לאחר זיהוי הצורך, מומלץ להשתמש במודל שפה כמו Gemini, Claude, או ChatGpt כדי לקבל הצעות כיצד להסביר את המושג. חשוב לשתף את הילדים בתהליך ההתייעצות עם הבינה המלאכותית.

לצורך הדגמת הפרקטיקה, נציג התנסות סביב המושג 'בינה מלאכותית':
הגננת שאלה את הילדים מהי בינה מלאכותית לדעתם, וניהלה שיח פתוח כדי להקשיב לרעיונותיהם. לאחר מכן היא הסבירה להם: "דמיינו שיש לכם רובוט צעצוע מיוחד שיכול ללמוד דברים חדשים בעצמו. ככל שתשחקו איתו יותר, כך הוא יהפוך לחכם יותר וילמד לעשות דברים חדשים. בינה מלאכותית היא כמו רובוט כזה, רק במחשב! זהו סוג מיוחד של תוכנה שיכולה ללמוד ולבצע משימות כמו שבני אדם עושים, אבל הרבה יותר מהר וביעילות".

שלב שני: ממופשט לקונקרטי

שאלו את הילדים שאלות כדי לעודד אותם לחשוב על המושג בצורה מוחשית: איך לדעתם נראית בינה מלאכותית? אילו תכונות יש לה? איך אפשר לתאר אותה בעזרת צבעים או צורות? אפשרו להם להעלות רעיונות וליצור דגם מוחשי של הבינה המלאכותית.

בדוגמה, הגננת שאלה את הילדים את השאלות הנ"ל, והילדים העלו רעיונות והוזמנו ליצור בובה בשם 'ג'מיני' במרחב סדנה עם חומרים מגוונים לשימוש חוזר ואביזרים נוספים.

שלב שלישי: המשגת המושג

שאלו את הילדים שאלות כדי לעודד אותם לחשוב על המושג בצורה מוחשית: איך לדעתם נראית בינה מלאכותית? אילו תכונות יש לה? איך אפשר לתאר אותה בעזרת צבעים או צורות? אפשרו להם להעלות רעיונות וליצור דגם מוחשי של הבינה המלאכותית.

בדוגמה, הגננת שאלה את הילדים את השאלות הנ"ל, והילדים העלו רעיונות והוזמנו ליצור בובה ששמה 'ג'מיני' במרחב סדנה עם חומרים מגוונים לשימוש חוזר ואביזרים נוספים.

שלב רביעי: שיתוף קהילת הגן

מומלץ לשתף את ההורים וקהילת הגן בעשייה.

בדוגמה, הילדים וצוות הגן החליטו להציג את הבובה במסיבת הסיום. תמונת הבובה 'ג'מיני' הוקרנה על המסך והסבירה מי היא ומה תפקידה בגן.

העוגן המוביל

יזמות ויצרנות: פרקטיקה זו מאפשרת קידום ועידוד יזמות ויצרנות.

עוגנים נוספים

ביטוי אישי: פרקטיקה זו מאפשרת לילדים להשמיע את קולם, להעלות מחשבות וליישם רעיונות קהילתיות. מעורבות הורי הגן לאורך תהליך הלמידה סייעה ביצירת מארג יחסים ושיתופי פעולה.

ארגון המרחב

- חשוב שהמרחב הפיזי יכלול סדנה ובה 'חומרים פתוחים' מגוונים, המאפשרים לילדים חופש בחירה וביטוי להעדפות שלהם.
- מומלץ לארגן את המרחב הדיגיטלי בגן (מחשב נייד, מחשב נייח, טאבלט, מקרן) כך שיאפשר עבודה קבוצתית של ילדים. אם יש בגן מקרן, רצוי למקם את המסך במרחב הפתוח של הגן, לאפשר לילדים גישה נוחה ובטוחה אליו.

תוכן

חשוב לייצר תוכן פדגוגי רלוונטי ומותאם להתפתחותם של הילדים לתחומי העניין שלהם וצורכיהם. לדוגמה, בגן 'שביט' הילדים נפגשו עם המושג 'בינה מלאכותית', תוכן זה בא לידי ביטוי בתהליכי הוראה ולמידה לאורך השנה ובמסיבת הסיום.

ניהול זמן

מומלץ לנהל סדר יום גמיש שיאפשר לילדים תהליך רציף לביצוע רעיונות ולהשגת מטרות.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.