דלג אל

בינה בריאה

ai

קידום בריאות בגני הילדים באמצעות בינה מלאכותית.

פרקטיקות בשימוש צוות הגן

כותבות הפרקטיקה:

  • שרית ביזק, גן סחלב, רחובות
  • נועה נוח, גן ספיר, באר שבע

 

* הסדנה התקיימה במסגרת מרתון בינה מלאכותית בחודש פברואר 2025

הפרקטיקה נועדה לסייע לגננות ולצוותי חינוך בקידום רווחת הילדים על ידי יצירת סביבה חינוכית התומכת באורח חיים בריא ופעיל. באמצעות מודלי שפה של בינה מלאכותית, אפשר לבנות פעילויות מעולמם של הילדים שיעודדו תנועה, למידה והתפתחות רב-ממדית: מוטורית, קוגניטיבית, רגשית וחברתית.

באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים

ידע בתחומי ליבה

חינוך גופני
העמקת הידע בנושאי בריאות מרכזיים, כגון פעילות גופנית מוגברת ותזונה בריאה ומגוונת.
שפה ואוריינות
הרחבת אוצר מילים הקשור לשלומות גופנית ותנועה ופיתוח כישורי שיח.
מדע וטכנולוגיה
פיתוח הבנה ומודעות לגוף האדם ותפקודו; פיתוח והרחבת מושגים מעולם תנועה, מהירות והפעלת כוח דרך התנסות עצמית.
מתמטיקה
פיתוח מושגים כמותיים ומושגים קשורים בהתמצאות במרחב.

ידע בין-תחומי

שילוב של תנועה ומתמטיקה, מוזיקה ותנועה, והבנת הקשרים בין תזונה, תנועה, שינה ובריאות.

ידע עולם

העשרת הידע בנושאי בריאות, כולל פעילות גופנית וספורט ותזונה בהקשרים תרבותיים, לצד נושאים הקרובים לליבם של הילדים.

מיומנויות קוגניטיביות

אוריינות שפתית: היכולת להשתמש בשפה למגוון מטרות תקשורתיות, הכוללת גם את היכולת לבטא מחשבות ולנסח רעיונות.
חשיבה ביקורתית: עידוד הילדים להיות שותפים פעילים בלמידה, לפתח עמדות אישיות כלפי תחומי הבריאות ולהתנסות בפעילויות חדשות.
מיומנויות חברתיות: עידוד עבודת צוות ושיתוף פעולה, המאפשרים לילדים ליזום, ליצור ולהשתתף במגוון אינטראקציות חברתיות.

מיומנויות גופניות-בריאותיות

אוריינות גופנית ובריאותית: טיפוח היכולת להבין מידע בריאותי, להשתתף בפעילות גופנית עקבית ומגוונת, וליישם אורח חיים בריא ומאוזן.
פיתוח מיומנויות מוטוריות, כגון פיתוח שיווי משקל, קואורדינציה ושכלול תנועות במוטוריקה גסה ועדינה.

כבוד האדם

טיפוח הבנה שכבוד האדם כולל שמירה על הגוף והנפש, תוך כדי עידוד הילדים לאמץ הרגלים בריאותיים ולפעול למען בריאותם.

אהבת הדעת והלמידה

עידוד סקרנות וחקירה פעילה בנושאים בריאותיים באמצעות פעילויות חווייתיות ותהליך למידה שמוביל למצוינות.

צדק חברתי וערבות הדדית

טיפוח שיתוף פעולה, כבוד הדדי ועזרה הדדית בין הילדים, לצד עידוד לקבל אחריות על בריאותם.

שלב ראשון: זיהוי והגדרת מטרות לצורך היכרות מעמיקה עם הילדים

הגננת תכיר לעומק את ילדי הגן, את תחומי העניין שלהם, ותזהה את סגנונות התנועה והקצב האישי שלהם. היא תמפה מטרות לקידום בתחומי ההתפתחות השונים ותזהה צרכים למענה, כמו זמנים של חוסר שקט שדורשים מענה תנועתי.
היכרות מעמיקה עם הילדים בזמנים שונים של היום (תחומי עניין, סגנונות תנועה, קצב ועוד).
זיהוי צרכים הקשורים לעולם הבריאות: תנועה, תזונה וכו'. לדוגמה: זמן מעברים.

שלב שני: שימוש במודל שפה של בינה מלאכותית לשם התייעצות לגבי בניית הפעילות

הגננת תשתמש במודל שפה של בינה מלאכותית לפיתוח פעילויות בריאות מותאמות אישית. היא תפתח פרומפט המתייחס למטרות התנועתיות ולעולם התוכן הקרוב לליבם של הילדים. מומלץ להשתמש בפרומפט לדוגמה ולשלב מסמכים מקצועיים מומלצים.

  • בחירת כלי בינה במודל שפה
  • כתיבת פרומפט מתאים המכיל את המידע שאספה הגננת: צרכים, תחומי עניין, זמנים ביום ועוד.
  • מצורפים פרומפט גנרי לדוגמה ודוגמה לפרומפט מלא

חשוב לצרף למודל השפה מסמכים מקצועיים ולבקש ממודל השפה להתבסס עליהם.

שלב שלישי: תכנון משותף והכנות

לאחר קבלת הצעות ממודל השפה, הגננת תקיים דיון פתוח עם הילדים:

  • תציג את הצעות המודל בשפה מותאמת לילדים.
  • תזמין את הילדים לשתף ברעיונותיהם ולהציע שינויים או תוספות.
  • תתכנן עם הילדים את הפעילות, תתאים אותה לצורכי הקבוצה, תיצור רשימת אביזרים נדרשים ותחלק תפקידים.

לאורך התהליך, הגננת יכולה להתייעץ שוב עם מודל השפה לגבי התאמות או רעיונות נוספים, תוך כדי שיתוף הילדים.

שלב רביעי: הפעלת הפעילות המתוכננת

הילדים וצוות הגן יפעילו את הפעילות בגן. מומלץ לחזור על הפעילות כמה פעמים ולערוך שיפורים והתאמות במידת הצורך. אפשר להתייעץ שוב עם מודל השפה לקבלת רעיונות נוספים.

שלב חמישי: שיתוף ההורים והקהילה

מומלץ לשתף את ההורים ואת צוות הגן בתהליך. אפשר לתכנן פעילויות קהילתיות וימי שיא משותפים בעזרת המודל.

העוגן המוביל

ביטוי אישי: מתן אפשרות לילדים לבטא את עצמם ולתכנן פעילויות מעולם התוכן הקרוב לליבם.

עוגנים נוספים

קהילתיות: שיתוף הורי הגן ותכנון פעילויות קהילתיות משותפות.
יזמות ויצרנות: הילדים שותפים לתכנון, להכנה ולהפעלת הפעילויות.

ארגון המרחב

יצירת מרחב בטיחותי, מודולרי וגמיש, שבו הילדים יכולים לארגן את הסביבה המותאמת לפעילות שתכננו, עם אביזרים במגוון חומרים ומרקמים.

ניהול זמן

תכנון זמנים קבועים לתכנון, להכנה ולהפעלת הפעילות עם הילדים.

תוכן

התכנים מגיעים מעולמם של הילדים, מהתבוננות בטבע, ממפגש עם ספרים, סרטים ויצירות אומנות.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.