דלג אל

דמויות מופת בתרבות מדברות

ai

יצירת דמויות וירטואליות מונפשות (אווטארים) באמצעות בינה מלאכותית.

פרקטיקות בשימוש צוות הגן

כותבות הפרקטיקה:
אודליה פרץ – גן סיס, חולון
טלי צבאן זכות – גן היובל, אופקים
ברכה פרנדר – גן תדהר, הוד השרון
סופי כהן – גן ארז, רמת גן
הילה ממיה – גן נס המדע, נס ציונה

לשם מה?

פרקטיקה זו נועדה לסייע לגננות ולצוותי חינוך להעשיר את תוכני הלמידה בגן באמצעות יצירת דמויות וירטואליות מונפשות (אווטאר) המדברות עם הילדים ומספרות להם על עצמן, פועלן ותרומתן לחברה. הפרקטיקה מאפשרת לחשוף את הילדים לעולמות תוכן מגוונים ולתכנים פדגוגיים בצורה מעניינת ואינטראקטיבית, תוך חיזוק המיומנויות הדיגיטליות והלשוניות שלהם.

באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים

ידע בתחומי ליבה

שפה ואוריינות
הרחבה והעשרה של אוצר מילים והבנת טקסטים דבורים באמצעות סיפורים על דמויות מופת.

מדע וטכנולוגיה
פיתוח ידע בסיסי במדע וטכנולוגיה דרך שימוש בכלים דיגיטליים כמו דיבוב דיגיטלי, יצירת דמויות וירטואליות מונפשות ובינה מלאכותית. הילדים נחשפים לתהליך הטכנולוגי וחווים כיצד טכנולוגיות אלו משתלבות בחייהם ובתהליך הלמידה.

מסורת ומורשת
ידע על דמויות מופת מהמורשת הישראלית והעולמית.

ידע תהליכי

הבנה של תהליכי יצירה דיגיטלית (יצירת אווטארים, דיבוב) באמצעות חשיפת הילדים לתהליך יצירת דמויות מונפשות דיגיטליות (אווטאר) על ידי המבוגר.

ידע עולם

- רכישת ידע על דמויות מופת הכולל התייחסות לחייהן, לפועלן ולתרומתן לחברה.
- העשרת הידע על תרבויות, היסטוריה, מדע ואומנות דרך סיפורי הדמויות.

מיומנויות קוגניטיביות

אוריינות שפתית: הבנת טקסטים דבורים המוצגים על ידי הדמויות. הבעת דעות, מחשבות, רגשות בעקבות הקשבה לדמויות.
חשיבה יצירתית: פיתוח סקרנות והעלאת רעיונות חדשים בבחירת הדמויות ויצירת הסיפורים.
חשיבה ביקורתית: מעודדת הערכה וביקורת דרך שאלות כמו "מה דעתכם על הדמות?", מפתחת יכולת טיעון דרך הבעת דעות על הדמויות והסיפורים.

מיומנויות תוך-אישיות

מודעות עצמית: פיתוח זיהוי רגשות דרך שיתוף התחושות והמחשבות על הדמויות.
הכוונה עצמית: עידוד הילדים להציע רעיונות לבחירת הדמויות ולהוספת פרטים לסיפורים, כך שהם מפתחים יוזמה ומעורבות.

מיומנויות בין-אישיות

מודעות חברתית: פיתוח הבנת האחר דרך למידה על דמויות מופת ותרומתן לחברה. רגישות והבנה של תרבויות שונות דרך חשיפה לדמויות מגוונות.

ערכים חברתיים התנדבותיים

מעורבות חברתית של הילדים באמצעות דיון על תרומה לחברה דרך היכרות עם פועלן של דמויות מופת.

ערכי מורשת קהילתית

כיבוד תרבותו וזהותו של האחר, הכרת תרבויות שונות ותרומתן לחברה, והערכה לתרומה של דמויות מופת לחברה.

ערכי מורשת לאומית

כיבוד ערכי המורשת והתרבות במדינת ישראל: חשיפה לדמויות מופת מהתרבות ומהמורשת הישראלית.
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית: חשיפה לדמויות מופת שתרמו לבניית החברה הישראלית ולערכיה הדמוקרטיים.

אהבת הדעת וחדוות הלמידה

עידוד סקרנות וחקירה דרך גילוי דמויות חדשות ותחומי עניין מגוונים. קידום למידה פעילה ומעורבות בתהליך הלמידה.

שלב ראשון: בחירת דמויות

הגננת והילדים יבחרו את הדמויות שברצונם לדובב.
חשוב לשוחח עם הילדים על דמויות שהם מכירים ומעריצים, כגון דמויות מההיסטוריה, מדענים, אומנים או גיבורים חברתיים.
רצוי להזמין את הילדים להציע רעיונות לדמויות נוספות שהם היו רוצים להכיר.
הגננת תבחר כמה דמויות מתאימות, מומלץ לשתף את הילדים בתהליך הבחירה.

שלב שני: איסוף מידע וכתיבת הסיפור

הגננת תכתוב את הסיפור של כל דמות, כולל פרטים על חייה, פועלה ותרומתה לחברה.
חשוב לשתף את הילדים בתהליך איסוף המידע והחקר על הדמויות ולשאול שאלות מנחות כמו "מה מעניין אותנו לדעת על הדמות? מהיכן אפשר ללמוד עליה? "מה הדמות הזו עשתה כדי לשנות את העולם?" או "מה אנחנו יכולים ללמוד מהדמות הזו?".
אפשר לאפשר לילדים לשאול שאלות על הדמויות ובהתאם להוסיף פרטים לסיפורים.

שלב שלישי: יצירת הדמויות

- הגננת תשתמש בכלי בינה מלאכותית ליצירת דמויות וירטואליות מונפשות (אווטאר) בהתאם לבחירת הילדים.
- כדאי לשתף את הילדים בתהליך היצירה, להציג להם את הדמויות בזמן אמת ולאפשר להם להביע את דעתם.
- יצירת תמונת האווטאר באמצעות מחולל תמונות כגון Microsoft Copilot.

שלב רביעי: דיבוב הדמויות

באמצעות כלי בינה מלאכותית, הגננת תדובב את הדמויות כדי שידברו בגוף ראשון ויציגו את הסיפורים שנכתבו.
- כדאי להתנסות בקולות שונים ולבחור את הקול שהכי מתאים לדמות.
- מומלץ לאפשר לילדים לשמוע את הדיבוב ולהביע את דעתם.
- אפשר להשתמש בכלים דיגיטליים כמו HeyGen, D-ID ועוד.

שלב חמישי: הצגת הדמויות

הגננת תציג את הדמויות בפני הילדים בגן ותשוחח איתם על הנושאים שהוצגו בסיפורים.
מומלץ לשאול את הילדים שאלות פתוחות כמו "מה דעתכם על הדמות?" או "מה למדתם מהסיפור שלה?" כדי לעודד דיון והבעת דעות.
חשוב לאפשר לילדים לשתף את התחושות והמחשבות שלהם על הדמויות והסיפורים, ולעודד שאילת שאלות נוספות.

העוגן המוביל

ביטוי אישי:
- הפרקטיקה מאפשרת לילדים להיות מעורבים בתהליך הלמידה באמצעות בחירה וחשיפה לדמויות המדברות אליהם בגוף ראשון, ומאפשרת להם להביע דעות ולהשתתף בדיונים.
- הפרקטיקה מעודדת את הילדים להביע את תחושותיהם ומחשבותיהם על הדמויות והסיפורים, ומפתחת את הביטחון העצמי שלהם.

עוגנים נוספים

  • למידה במרחבי חיים:
    החשיפה לדמויות מופת יכולה להתרחש במרחבי החיים בגן בהתאמה להקשרים הרלוונטיים, כך שתאפשר למידה אותנטית והבנה של תהליכים היסטוריים, מדעיים וחברתיים. מומלץ לבחור דמויות הקשורות למרחבי החיים של הילדים, כמו שמות רחובות, מוסדות מקומיים ודמויות מהקהילה שלהם.
    הפרקטיקה מאפשרת להמשיך את הלמידה במרחבים נוספים בגן, כמו סדנאות יצירה, משחקי תפקידים ועוד.
  • קהילתיות: (התייחסות לצוותים חינוכיים כקהילה)
    יצירת מאגר שיתופי של הגננות, שבו כל אחת יכולה להוסיף דמויות מופת וסיפורים נוספים.
    הפרקטיקה מעודדת שיתוף פעולה בין הגננות, העשרת הספרייה של דמויות המופת המונפשות וחיזוק הקשרים הקהילתיים.

ארגון המרחב

חשוב להגדיר את המרחב הטכנולוגי-דיגיטלי בגן, כולל הצבת מחשבים, מסכים, מקרנים ורמקולים. המרחב צריך להיות נגיש, זמין ונוח לשימוש עבור הגננת והילדים.
מומלץ לשלב במרחב הפיזי של הגן תערוכות, תמונות, מיצגים ועוד בהקשר לדמויות הנבחרות.

תוכן

בחירת התוכן הפדגוגי ליישום הפרקטיקה צריכה להיות מגוונת ורלוונטית לילדים. מומלץ לכלול דמויות מופת מתחומים שונים ואת הסיפורים האישיים שלהן, בהתאמה לגיל הילדים, לתחומי העניין שלהם ולמרחבי החיים הקרובים אליהם, כמו דמויות מהקהילה המקומית.

ניהול זמן

חשוב לתכנן מראש את הזמנים המוקדשים לכל שלב בתהליך יצירת הדמויות. יש לשלב את הפעילות במסגרת לוח הזמנים היומי או השבועי של הגן, תוך שמירה על איזון עם שאר הפעילויות החינוכיות.
מומלץ להקצות זמן קבוע לפעילות זו, כדי להבטיח שהילדים יוכלו להתרגל לתהליך וליהנות ממנו בצורה מיטבית.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.