דלג אל

זרעי דמיון

ai

יצירת הנפשה לציורי ילדים.

פרקטיקות בשימוש צוות הגן.

כותבת הפרקטיקה: סוזאן סעדה, גן אלאמל, כפר שעב

 

*הסדנה התקיימה במסגרת מרתון בינה מלאכותית בחודש פברואר 2025

הפעילות נועדה לטפח את הקשר של הילדים לעולם היצירה והדמיון, לאפשר להם להביע רגשות ורעיונות בדרכים חזותיות, ולהתנסות בתהליך חווייתי של הפיכת ציורים לתוצרים חיים.
תהליך זה מעשיר את עולמם הרגשי, החברתי והשפתי של הילדים, מחזק את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי שלהם, ומעורר בהם סקרנות טבעית ואהבה ללמידה דרך חוויה יצירתית ומשמעותית.

באמצעות שימוש בפרקטיקה אפשר לקדם את התחומים הבאים

ידע בתחומי ליבה

שפה ואוריינות
הרחבת אוצר המילים והבנה של מסרים גלויים בטקסטים ובתמונות, תוך חיזוק יכולות תקשורת בין אישית.

אומנויות
הבנה של מושגי יסוד בהנפשה (אנימציה) בתחום האומנות החזותית, כולל היכולת לתפוס את המעבר בין ציור סטטי לתמונה נעה.

מדע וטכנולוגיה
הכרת טכנולוגיות דיגיטליות ושימושיהן, תוך הבנה של יישומי אנימציה כמו Animated Drawings.

ידע בין-תחומי

הבנת הקשר בין ציור להנפשה, ושילוב מושגים מתחומי ליבה כמו שפה, אומנות וטכנולוגיה בפרויקט אחד שלם.

ידע תהליכי

הבנת שלבי יצירת אנימציה, החל מגיבוש רעיון לדמות, דרך ציור ובחירת האנימציה המתאימה, ועד להקלטת מסר קולי להשלמת היצירה. תהליך זה מעניק הבנה על אופן תכנון והוצאה לפועל של רעיונות יצירתיים.

מיומנויות קוגניטיביות

אוריינות שפתית: פיתוח היכולת להשתמש בשפה למטרות תקשורתיות מגוונות, כולל ביטוי מחשבות ורגשות, ניסוח רעיונות באופן בהיר והבנת מסרים מורכבים.
חשיבה יצירתית: הילדים מפתחים חשיבה גמישה וחדשנית דרך בחירת דמות, יצירת המסר ובחירת תנועות האנימציה לדמות.
אוריינות דיגיטלית: פיתוח יכולת לתכנן תסריטים ולהקליטם, ולנצל פלטפורמות דיגיטליות בצורה מושכלת למטרות יצירה ולמידה.

מיומנויות תוך אישיות

פיתוח מודעות עצמית ויכולת להכיר במאפיינים האישיים של כל ילד, דרך בחירת דמות ומסר שמבטאים את עולמו הפנימי.

מיומנויות גופניות-בריאותיות

מיומנויות מוטוריות: תהליך הציור מסייע בשיפור המוטוריקה העדינה, כאשר הילדים משתמשים בחומרים יצירתיים ודורשים ריכוז ושליטה.

אהבת הדעת וחדוות הלמידה

הפרקטיקה מעודדת את הילדים להיות פעילים, סקרנים ושואפים לידע נוסף, דרך התנסות חווייתית המעצימה את רצונם להכיר וללמוד דברים חדשים.

שלב ראשון: תצפיות ושיחות עם הילדים

הגננת וצוות הגן מתבוננים בילדים בפעילותם היומיומית, לומדים להכיר את תחומי העניין שלהם, תחביבים ודמויות אהובות מעולמם. בנוסף, הם מקיימים שיחות אישיות עם הילדים, שואלים שאלות פתוחות על תחומי העניין שלהם, חוויות משמעותיות ומה הם אוהבים לעשות.
במידת הצורך, ניתן גם להתייעץ עם ההורים כדי לקבל הבנה רחבה יותר על עולמם של הילדים, תחומי העניין והעדפותיהם. שלב זה נועד לאסוף מידע מגוון שיעזור בעיצוב פעילות מותאמת אישית לכל ילד.

שלב שני: פתיחת סדנת יצירה

בשלב זה הגננת וצוות הגן פותחים סדנת יצירה שבה הילדים יוצרים דמויות מתוך עולמם הפנימי. הילדים יכולים לבחור לצייר את הדמויות בעצמם או ליצור אותן באמצעות חומרים פתוחים אחרים לפי העדפתם.
הסדנה מעודדת את הילדים לחקור, להתנסות בחומרים שונים, ולהביע את עצמם ביצירה חופשית ואישית. הגננת וצוות הגן מלווים את הילדים, שואלים שאלות פתוחות על הבחירות שלהם בתהליך היצירה, ומספקים תמיכה ועידוד כדי לטפח תחושת ביטחון עצמי וסיפוק מהתהליך.

שלב שלישי: שיח אישי

לאחר סיום שלב היצירה, הגננת וצוות הגן מקיימים שיחה אישית עם כל ילד על הדמות שיצר. בשיחה זו, הצוות מברר עם הילדים אילו תנועות הדמות שלהם עשויה לבצע. הם שואלים שאלות כמו: "איך הדמות שלך זזה?", "מה היא אוהבת לעשות?" או "מה היית רוצה שיקרה איתה?".
שיחות אלו מעמיקות את הקשר בין הילד לדמות שיצר, מאפשרות לו לבטא את רעיונותיו ודמיונו, ומספקות לצוות הבנה מדויקת של הרצונות לקראת שלב ההנפשה.

שלב רביעי: הנפשת הדמות באמצעות אפליקציה

בשלב זה הגננת וצוות הגן משתמשים באפליקציית Animated Drawings כדי להנפיש את הדמויות בהתאם לרעיונות ולבקשות שעלו בשיחה המקדימה עם הילדים.
במהלך תהליך ההנפשה, הצוות משתף את הילדים בבחירות, מסביר את השלבים בצורה מותאמת לגילם, ומוודא שהתנועות שנבחרו משקפות את רצונם ודמיונם של הילדים. תהליך זה מאפשר לילדים לראות כיצד הדמות שלהם מתעוררת לחיים בצורה התואמת את חזונם, מחזק את תחושת הגאווה שלהם בתוצריהם, ומעשיר את חוויית היצירה באמצעות שילוב של דמיון, טכנולוגיה ושיתוף פעולה.

שלב חמישי: הקלטת קול לדמות

הילדים, בליווי ותיווך של הגננת וצוות הגן, מקליטים מסר קצר עבור הדמות שלהם. המסר יכול להיות סיפור קצר, ברכה, משפט או שיר שהילד בוחר.
לאחר ההקלטה, הגננת מחברת את ההקלטה לדמות המונפשת באמצעות האפליקציה, כך שהילדים רואים את הדמות נעה ומביעה בקול את מה שבחרו עבורה.
תהליך זה מעניק לדמות ממד אישי ומיוחד, ומאפשר לילדים לראות כיצד הדמות שיצרו מתעוררת לחיים באופן מלא. הגננת וצוות הגן מעודדים את הילדים לאורך התהליך, מדגישים את חשיבות הבחירות שלהם, ומעצימים את תחושת הביטחון העצמי שלהם.

שלב שישי: שיתוף קהילת הגן

בשלב זה הגננת וצוות הגן מארגנים מפגש שבו הילדים מציגים את הדמויות שלהם עם ההנפשות וההקלטות. ניתן לשתף את ההורים ואת קהילת הגן בתוצרים באירוע חגיגי, מצגת או סרטון מסכם.
המפגש מעניק לילדים הזדמנות לחלוק את יצירתם עם אחרים, לחוות הערכה על עבודתם הקשה, ולחזק את תחושת הגאווה וההצלחה שלהם.

העוגן המוביל

ביטוי אישי: הפרקטיקה מאפשרת לילדים לבטא את עצמם באמצעות ציור, הנפשה והקלטת קול. הילדים מציירים דמויות שהם בוחרים, מה שמאפשר להם לבטא את עצמם ואת יחסיהם עם אחרים בצורה עשירה ומגוונת.
ציורי הילדים משמשים ככלי רב עוצמה להבנת עולמם הפנימי. על ידי התבוננות בציורים שלהם והקשבה לדבריהם, ניתן ללמוד רבות על רגשותיהם, מחשבותיהם וחוויותיהם.

עוגנים נוספים

יזמות ויצרנות:
השימוש בכלי דיגיטלי להנפשת ציורים מעודד את הילדים ליזום וליצור תכנים משלהם באופן המטפח יצירתיות וחדשנות.

ארגון המרחב

הגננת וצוות הגן מארגנים סדנת יצירה שבה הילדים יכולים לעבוד בנוחות ולבטא את עצמם. הסדנה כוללת מרחב עבודה מרווח ומותאם, עם שולחנות עבודה ומגוון חומרים יצירתיים ונגישים. כמו כן, יש לדאוג למקום מסודר שבו הגננת וצוות הגן יוכלו להשתמש בציוד דיגיטלי, כגון מחשב או טאבלט, לצורך ההנפשה וההקלטות. הסדנה מעוצבת בצורה שתהיה מזמינה ותומכת ביצירה ובחקר עצמאי.

ניהול זמן

התהליך מחולק לשלבים מוגדרים, עם תכנון זמן מותאם לכל שלב: יצירה, שיח אישי, הנפשה והקלטה. יש לוודא שהתהליך מתבצע בקצב המתאים לכל ילד, תוך מתן זמן מספק לביטוי אישי ולחוויה משמעותית בכל שלב. התהליך מתנהל באופן הדרגתי ומובנה, כך שכל ילד יוכל לחוות את הפעילות במלואה.

תוכן

בחירת התוכן מותאמת לשלב ההתפתחותי של הילדים ולתחומי העניין שלהם. התוכן מתמקד בנושאים שמעסיקים את הילדים, מאפשר ביטוי רגשי ודמיוני, ומעודד חיבור אישי לדמויות ולתהליך היצירה.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.