חפש ב:

טיול לכל כיוון

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות אישיות, ידע מתחומי הליבה, קהילתיות, למידה במרחבי חיים, ידע עולם, ידע תהליכי, ידע בין תחומי
סביבות למידה:
מחוץ לגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית, חינוך לתנועה, חינוך לשלומות, חינוך לבריאות

אודות הפעילות

טיול לכל כיוון

כתבה: מיכל טל, מדריכה ארצית לחינוך גופני

ההקשר
טיול הוא סביבת למידה חווייתית המזמנת אפשרויות רבות להכרת המרחב הכללי ולטיפוח המודעות לכיוונים ביחס לגופנו וביחס לסביבתנו הקבועה והמשתנה. טיול חווייתי הוא גם הזדמנות ללמוד מושגי יחס הנוצרים במרחב הכללי ומלווים את ההתנהלות בתוכו.

 

מטרות הפעילות לפי תוכנית הלימודים
בנושא שילוב תנועה בסביבה פיזית וחברתית (עמוד 26)
- הילדים ישכללו את התנועות הבסיסיות: ההתקדמות במרחב.
- הילדים ישפרו את החיבור של התנועה להמללה.
בנושא חינוך לתנועה (עמוד 89)
הילדים ישכללו את ההתמצאות במרחב ביחס לכיוונים ולמושגי יחס במרחב.

 

מטרות הפעילות
- הילדים יפתחו ערנות למרחב הסובב אותם ולמושגי יחס הקיימים באופן טבעי במרחבי הטיול.
- הילדים יפתחו מודעות לכיוונים המאפיינים את מרחב הטיול ולמקומו ולתנועת גופם במרחב.
- הילדים יתוודעו אל התנועה ויתנסו בה הן בכיוונים קבועים הן בכיוונים משתנים.

 

תיאור הפעילות
יוצאים לטייל במרחב הקרוב של הגן, בסביבה אחרת ואפילו בתוך הגן, בקבוצה קטנה, גדולה או ביחידים. ממציאים משימות. תחילה הגננת מובילה את הפעילות ואחר כך הילדים בסיוע הגננת לפי הצורך.

1. ממציאים משימות תנועה מאתגרות בזמן הטיול הקשורות למושגי יחס במרחב: על, מעל ומתחת, מאחורי, מצידי ולפניי, בתוך ומחוץ, בין ומסביב, רחוק מ-, צמוד ל-, לאורך ולרוחב.
2. ממציאים משימות המורות על תנועה והתקדמות בכיוונים סובייקטיביים משתנים וביחס לעמדת המוצא של הגוף: קדימה, אחורה, מעלה, מטה, הצידה ושימוש ראשוני בימין ובשמאל.
3. פועלים במשימות תנועתיות המשלבות כיוונים אובייקטיביים קבועים שאינם תלויים ביחיד ובמיקומו: לכיוון השמיים, לכיוון הגינה כמו גם שימוש ראשוני בצפון דרום לפי סימנים בטבע ובמרחבי הטיול.
4. פועלים במשימות שיתופיות בקבוצות קטנות הכוללות תנועה לכיוונים שונים, במבנים שונים (מעגל, טור, שורה) ובהרכבים שונים (זוגות, רביעיות וכדומה).
5. משחקים עם הצל, שמים לב למיקומו ולגודלו ביחס לגופנו, להשתנות הצל ולהיעלמותו בתנאי סביבה שונים.
אפשר להמחיש את הכיוונים באמצעות הכנת חיצים עם הילדים.
חשוב לשים לב שהתפיסה המרחבית או הכיוונית שונה מילד לילד ומבשילה בקצב שונה. באמצעות מושגי יחס במרחב אפשר להעלות את המודעות לכיבוד המרחב האישי של הזולת.

 

רעיונות לפעילות בעת "טיול לכל כיוון"
אתגרים תנועתיים בזמן הטיול הנוגעים לכיוונים שונים ולמושגי יחס במרחב

- לצעוד מהר לכיוון הגבעה
- ללכת הליכה צידית לכיוון הברזייה
- לדלג עשרים דילוגים קדימה לכיוון הספסלים
- לצעוד לכיוון העץ הקרוב בצעדים גדולים, כמה שפחות צעדים. לנסות שוב בפחות צעדים
- לקפוץ בשתי רגליים צמודות לעבר הסלע הגדול
- להקיף את מתקן הכדורסל ולחזור לנקודת המוצא בהליכה מהירה; לצעוד לאחור עשרה צעדים זהירים; לצעוד לכיוון זריחת השמש ולחזור עקב לצד אגודל
- לטפס על המגלשה מחלקה התחתון כלפי מעלה בעזרת ידיים ובלא עזרה; להקיף פעמיים בריצה את המדרכה שמקיפה את העץ; לשנות כיוון
- לעלות ולרדת חמש פעמים במדרגות הכניסה למבנה שבמסלול הטיול. להיזהר בירידה!
- לזהות שלושה פריטי נוף ולהכריז עליהם. לדוגמה: העץ הגדול, השיח הנמוך, חניית אופניים. לעצום עיניים ולהצביע (או פעולה אחרת) לעבר הכיוון שבו נמצא הפריט המוכרז.

 

משימות קבוצתיות
- לעמוד בטור ארוך עם הפנים למזרח, מקום זריחת השמש בבוקר, להתקדם עשרה צעדים מתוך התחשבות בחברים
- ליצור שורה באזור מתאים ורחב דיו ולהתקדם בקצב אחיד שישה צעדים קדימה ושישה צעדים אחורנית, עם ידיים ובלי ידיים
- בזוגות: ללוות אחד את השני בהליכה על מדרכה צרה, לשמור על מרווח בטיחות בין הזוגות

 

משחקים עם הצל
- להתקדם לכיוון שאליו נופל הצל
- לשמור שהצל יהיה כל הזמן מאחור
- לצייר בגיר את מתאר צל גופו של חבר ולעשות פעילות הקשורה לציור. לדוגמה: לקפוץ מעל ציור הצל, לרוץ מסביבו פעם מצד אחד ופעם מצידו השני
- להתקדם על קווי המתאר של ציור הצל מתוך שמירה על איזון הגוף, לקפוץ כמה פעמים על רגל מעל הצל

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.