דלג אל

בניית דגמים של גרמי שמיים

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ביטוי אישי, ידע מתחומי הליבה
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: גרמי שמיים ומזג אוויר

אודות הפעילות

בפעילות המופיעה בסרטון ילדי גן שדמית מוזמנים לתכנן ולבנות דגמים של גרמי שמיים המוכרים להם: כדור הארץ, השמש והירח. בעקבות שיחה מונחית ושימוש בגלובוס ובתמונות שצולמו בחלל, הילדים מתכננים ויוצרים דגמים התואמים את יחסי הגודל בין הגופים השמימיים.

להרחבה

ילדים נחשפים מגיל צעיר לנושא החלל דרך סרטים, ספרים, משחקים ודיווחים בתקשורת לגבי שיגורי חלליות, לוויינים ותגליות אסטרונומיות. התנסויות שונות המלוות בחשיפה לתמונות וסרטונים מטפחות את החשיבה החזותית, את תפיסת המרחב והחשיבה הטכנולוגית ואת המודעות לצורות, ליחסי גודל, למיקום יחסי, לכיוונים ולתנועות של גרמי השמיים. דגמים תלת ממדיים הם התנסות נוספת התורמת להמחיש היבטים נוספים למידע בנושא גרמי שמיים בגן הילדים.

למה לבנות דגם בעצמינו?

הילדים מוזמנים לייצג באמצעות דגם תלת ממד תופעות רחוקות מהם כמו יחסי גודל ומרחק בין הירח, כדור הארץ והשמש. דרך בניית הדגם הילדים מוזמנים לבחון את ידיעותיהם, לגלות מה שאינו ברור להם ולהיעזר בדגמים מגוונים כדי להשלים את הפערים בין המוכר לבין הלא מוכר. שאלות המתעוררות במהלך יצירת הדגם יכולות להתפתח לשיחות בין הילדים, לשיתוף ידע, להעלאת השערות ולחיפוש מידע נוסף.

כיצד עוזרים דגמים להבניית ידע על אודות גרמי השמיים?

השוואה בין דגמים היא השוואה ישירה שבה משווים שני עצמים ביחס לגודל מדיד משותף (אורך, משקל) ללא שימוש באמצעי מתווך. השוואת גדלים – כשמשתמשים במושגי גודל יחסיים משווים בדרך כלל בין שני עצמים או יותר שיש להם גודל מדיד משותף. הכרה של מושגים של יחסי גודל ושימוש בהם מאפשרים לילד לסדר מספר נתון של עצמים לפי גודל מדיד משותף כגון אורך, גובה משקל וקיבולת. לדוגמה: סידור של אוסף כדורים לפי גודלם.

אילו חומרים מתאימים לבנית דגמים של מערכת השמש?

מגוון החומרים לעיצוב מתאים לפעילות של בניית דגמים של גרמי השמיים. לכל חומר יתרון משלו. לדוגמה: בצק הוא חומר גמיש שלעיתים אינו שומר על צורתו או משאיר את טביעות האצבע של המשתמש. בפלסטלינה אפשר ליצור דגמים קטנים, ולעומת זאת בעיסת נייר אפשר ליצור דגמים גדולים וקלים יחסית.

מתכונים להכנת בצק

מתכון א':

2 כוסות קמח

2 כוסות מים

4 כפות קרם טרטר

1 כוס מלח

2 כפות שמן צבע מאכל

מתכון ב':

1 כוס מלח

1 כוס קמח

½ כוס שמן צבע גואש או צבע מאכל

אפשר להוסיף טיפות של לוונדר או וניל.

 

 

הבצק נשמר במשך שבועיים במקרר.

אפייה בחום נמוך גורמת לבצק להתקשות. כך אפשר לשמור את התוצר.

ניתן להוסיף טיפות של לוונדר או וניל.

הבצק נשמר במשך שבועיים במקרר.

אפייה בחום נמוך גורם לבצק להתקשות וכך ניתן לשמור את התוצר.

 

אולי תתעניינו גם ב...

מורה למוזיקה בגן
בגן ילדים רשאי להורות מוזיקה רק מי שבידו תעודת הוראה למוזיקה שהתמחה בחינוך לגיל הרך וקיבל אישור מהמפקח על החינוך המוזיקלי במחוז. גישת העבודה מציבה את הילד במ...
שפה ומדע
עלון לגננת העוסק בקשר בין חקר ועשייה מדעית בגן להתפתחות יכולות שפתיות, לרבות אוצר מילים, יכולות המשגה, פיתוח ושכלול של יכולות קוגניטיביות. בעלון מגוון הצעות ...
מוזיקה בשגרת הגן
בסרטון זה תתוודעו אל שיתוף פעולה פורה בין ארבעת המעגלים המקדמים חינוך מוזיקלי איכותי בגן הילדים: איש המקצוע המוזיקלי, הגננת, הילדים וההורים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.