טיפוח המוטוריקה העדינה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
טיפוח המוטוריקה העדינה באמצעות פקקים
ערכה: מיכל טל, מדריכה ארצית לחינוך גופני
פעילות לקבוצות של שניים עד ארבעה ילדים מסביב לשולחן
ציוד
- כעשרים פקקים בקופסה לכל קבוצת ילדים פעילה (לוודא קודם לכן שהפקקים לא ישרטו את השולחן). הפקקים במשחק נקראים לפי התפקיד 'פינים' או 'כדורים'.
- שולחנות בלי כיסאות. מספר שולחנות כמספר הקבוצות המשחקות.
- סלוטייפ לסימון שערים ברוחב 30-25 ס"מ
באולינג פקקים
1. מסדרים שישה פקקים ( "פינים") לרוחב שולחן. עומדים בטור מנגד בצד המרוחק מהפקקים (ראו תמונה א').
2. לכל ילד שני פקקים ("כדורים") ושני ניסיונות רצופים לפגוע בפקקים שמנגד.
3. פוגעים בפקק בסנוקרת: חיבור בין האגודל והאצבע (או הקמיצה) בקרבת הפקק ויישור האצבע בזריזות כשהיא פוגעת בפקק לכיוון הנבחר.
4. בסיום תורו, כל ילד מסדר את שורת הפקקים לבא אחריו.
שער ללא שוער
1. מסמנים "שער" בעזרת סלוטייפ בקצהו האחד של השולחן (תמונה ב'). השער ללא הגנה וללא שוער.
2. עומדים בטור נגד השער בצד המרוחק מהפקקים.
3. לכל ילד שני פקקים ושני ניסיונות רצופים להבקיע גול לשער.
4. פוגעים בפקק באמצעות חיבור בין האגודל והאצבע (או הקמיצה) בקרבת הפקק ויישור האצבע בזריזות כשהיא פוגעת בפקק לכיוון הנבחר.
5. בסיום תורו כל ילד אוסף את שני הפקקים שלו וחוזר לסוף התור.
מגדל של פקקים
1. בונים מגדל מדורג מעשרה פקקים בצידו האחד של השולחן (תמונה ג').
2. עומדים בתור מנגד בצד המרוחק מהמגדל.
3. לכל ילד שני פקקים ושני ניסיונות רצופים להפיל את המגדל באמצעות 'סנוקרת' (התנועה הנ"ל).
4. בסיום תורו, הילד בונה את המגדל מחדש לטובת הילד הבא אחריו וחוזר לסוף התור.
גיוון המשחק
אפשר ואף רצוי לשחק משחקים אלו על שטיח יציב וקשה, כאשר הילדים שוכבים או עומדים בעמדות מוצא שונות המחזקות את הגוף דוגמת עמידת שש, ישיבה מזרחית, שכיבה על הבטן ועוד.