המנהיג בלבוש חדש – משחקי תנועה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, ביטוי אישי, ידע מתחומי הליבה
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
חינוך גופני – משחק תנועתי קבוצתי ישן בלבוש חדש
ערכה ועיבדה: מיכל טל, מדריכה ארצית לחינוך גופני לגיל הרך
פעילות תנועתית בשגרת חיי הגן מאפשרת לילדים לפתח מודעות גופנית והערכה עצמית לתנועתם.
מתפקידה של הגננת לשלב בכל יום פעילויות תנועתיות בסדר היום של הגן שיאפשרו לילדי הגן לפתח מודעות גופנית והערכה עצמית לתנועתם.
"משחק המנהיג" עוּבד מחדש בהתאמה למטרות תוכנית הלימודים בחינוך הגופני לגיל הרך. המשחק מזמן לילדים תנועה מושכלת המשלבת פעילות גופנית עם מושגים של זמן ומרחב הקשורים לשגרת יומם.
"משחק המנהיג – משחק של פעם" מוצג כאן בלבוש חדש במטרה לצרפו למשחקי הגן היומיים במפגשי המליאה בהנחיית הגננת והילדים.
המשחק במתכונתו המחודשת מציב לילדים אתגר לקום מהכיסא, להתנתק מהמרחב האישי ולהרחיב את התנועה גם למרחב הכללי מתוך מחשבה, הוצאת מרץ והנאה.
מטרות המשחק לפי תוכנית הלימודים
בנושא שילוב תנועה בסביבה פיזית וחברתית
- הילדים יחוו פעילות תנועתית משותפת של מנהיג/ה וחלק מקבוצה.
- הילדים ישכללו את התנועות הבסיסיות.
- הילדים יבססו את ההערכה העצמית ליכולת התנועה שלהם.
בנושא חינוך ותנועה
- הילדים יבססו את הידע על גופם ועל תנועתם ואת המודעות להם.
- הילדים ישכללו את ההתמצאות במרחב.
- הילדים ישכללו את ההתייחסות לזמן.
מטרות המשחק
- הילדים יזהו מיהו המנהיג המנחה את התנועה המתחלפת.
- הילדים יגלו מגוון אפשרויות תנועה באיברי גוף שונים.
- הילדים יעסקו במושגי מרחב וזמן באמצעות תנועה.
- הילדים יפתחו מודעות לגוף מתוך הגבלה של התנועה.
מהלך משחק המנהיג הבסיסי
1. אחד הילדים יוצא מהחדר. תפקידו לזהות את המנהיג.
2. בוחרים מנהיג שיוביל את התנועה, ואליו יצטרפו שאר המשתתפים.
3. העיקרון המנחה את התנועה משתנה בכל פעם שנבחר מנהיג חדש.
4. היוצא מהחדר שב למליאה וצריך לזהות את המנהיג.
מהלך משחק המנהיג "בלבוש חדש"
1. המנהיג פועל ובוחר תנועות על פי עיקרון מנחה.
2. העיקרון המנחה יוצג בכרטיסייה מאוירת או ייאמר בעל פה (הצעה לעקרונות בהמשך).
3. את העיקרון המנחה תיתן הגננת בהתאמה למנהיג או שהמנהיג יבחר אותו בעצמו.
4. אפשר לשחק בלא הוצאת מתנדב ובלא מנהיג. ילד לפי תור יעשה תנועה על פי העיקרון המנחה והשאר יחזרו אחריו.
הצעות לעקרונות מנחים לתנועה
1. תנועות היוצרות בידוד תנועה באיברים שונים: להניע איבר גוף אחד בלבד. לדוגמה: רק כף יד ואצבעות, כף רגל, ידיים, מותניים וחזה, ראש וצוואר
2. תנועות הממחישות את צידי הגוף ימין ושמאל: תנועה רק בצידו האחד של הגוף או תנועה הנעשית פעם בצד אחד ופעם בצד שני
3. תנועות הממחישות את מושג "הזמן": מהר – לאט. מתמשך – פתאומי
4. לפעול על פי מושגי מרחב: גבוה – נמוך, פתוח – סגור, ישר – מפותל
5. תנועות הממחישות מושגי יחס במרחב: קרוב ל-, רחוק מ-, מלפנים, מאחור, מהצד. מומלץ לעשות שימוש במכשיר שיהיה נקודת התייחסות לילדים כמו כיסא.
6. גילוי אפשרויות התנועה וההפעלה עם מכשיר עזר קטן דוגמת שקית/כרית (מלאה וחתומה), פקק של בקבוק, מטפחת, גיליון עיתון מגולגל ועוד
הערה: במשחקי תנועה בגיל הרך יש להימנע מפסילת ילדים ומיצירת אווירה תחרותית ומתן הערות כמו 'נכון', 'לא נכון'.