דלג אל

טיול תחנות תנועה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות אישיות, ידע מתחומי הליבה
סביבות למידה:
חצר הגן, מחוץ לגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית

אודות הפעילות

כתבה: מיכל טל, מדריכה ארצית לחינוך גופני

ההקשר
"טיול תחנות תנועה" משלב בתוכו פעילות רגיעה ופעילות גופנית ממריצה גם יחד. ילדי הגן ייהנו בו משתי חוויות משלימות, האחת התנהלות בקצב של טיול רגלי נינוח והשנייה עצירה במסלול הטיול בתחנות פעילות לשכלול התנועה הבסיסית והכושר הגופני.​

מטרות הפעילות לפי תוכנית הלימודים

בנושא שילוב תנועה בסביבה פיזית וחברתית

  • הילדים ישכללו את התנועות הבסיסיות.
  • הילדים יבססו את ההערכה העצמית ליכולת התנועה שלהם.
  • הילדים יגלו אחריות לבטיחותם ולבטיחות אחרים המתנועעים באותו מרחב.

בנושא חינוך לשלוֹמוּת

  • הילדים יתייחסו לתחושות ולתהליכים הקורים בגופם לאחר פעילות גופנית ויפתחו מודעות אליהם.
  • הילדים יתנסו במעבר מפעילות גופנית למנוחה וביצירת איזון ביניהם.

מטרת טיול תחנות
הילדים ייהנו מפעילות תנועתית בסביבה המתאימה לבילוי גם בשעות הפנאי.

תיאור הפעילות

  1. מתכננים מסלול עם שלוש-ארבע תחנות עצירה לפעילות תנועתית להוצאת מרץ ולשכלול התנועות הבסיסיות.
  2. לפני שיוצאים מהגן מתארים את המסלול והתחנות.
  3. תחנות העצירה יכולות להיות כל סביבה שתאפשר לילדים תנועה בטוחה: ערֵמת חול, משטח בשיפוע, חלקת חול, נדנדת חבלים, חבלי טיפוס, מתקן שעשועים, במה, גדר אבן נמוכה, שדרת עצים, אבני שפה במדרכה, רחבה מרוצפת וכדומה.
  4. משלבים בתחנות פעילויות מגוונות לשכלול התנועות הבסיסיות לפי האתגר במסלול. לדוגמה: גלגול, טיפוס, נדנוד, התחמקות, איזון, רדיפה, בריחה והתחמקות.
  5. אפשר להוסיף וליזום תחנות פעילות לפי המרחבים במסלול הטיול כגון קליעה למטרה, תחנות ריצת זריזות, מחבואים, משחק כדור. לשם כך אפשר להיעזר באמצעים פשוטים דוגמת דלגיות, כדורים, גירים, בקבוקי פלסטיק, פקקים, סדין וכדומה.
  6. אפשר להשתמש בדף אישי "נחוש ונקשיב לגוף" ובו יסמנו הילדים את תחושותיהם בתחנות או בסיום הפעילות.
  7. חשוב להדגיש שמנוחה בין התחנות מיועדת להתאוששות ולצבירת כוחות מחדש.

דגשים

  • הפסקת פעילות מהנה בתחנה היא אתגר לילדים רבים, זו הזדמנות טובה לתרגל אותה במהלך "טיול תחנות תנועה".
  • הפעילות בתחנות היא גם הזדמנות טובה לתת לילדים תפקידים שיש בהם אחריות אחראי/ת התור, אחראי/ ציוד, ממציא/ת רעיונות, סופר/ת התנסויות ועוד.


חוזר מנכ"ל יציאה לטיול: מספר המלווים המחייב בסיור של גן ילדים בשעת סיור, חוזר מנכ''ל תשסט/6

אולי תתעניינו גם ב...

التنوّر اللغويّ في سياقات اللعب
تهيئة بيئة تربويّة غنيّة بالأنشطة والسّياقات التي توفر تعاطيًا مع اللغة بشكل حيوي، ذي معنى وذي صلة.
זמנים מעצימים לצוות הגן
בסרטון ניתן להתרשם מעשייה של  צוות גן המביא לידי ביטוי את תחומי העניין שלו ואת יכולותיו בעבודתו עם הילדים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.