דלג אל

מרכז חקר ועיון

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות אישיות, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ביטוי אישי, ידע עולם, מיומנויות תוך אישיות
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם, גרמי שמיים ומזג אוויר, יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים

אודות הפעילות

מרכז החקר בגן הוא מרחב חשוב לעידוד פעילות חקר עצמאית של הילדים בגן. מרכז החקר מכיל ספרים, כלי חקר, אמצעי תיעוד ותוצרים של ילדים. סביבת פעילות זו היא למעשה "פינת המדע" המומלצת לגן ילדים. מרכז החקר יהיה נגיש לילדים בכל עת ויאפשר פעילות עצמאית. הילדים מוזמנים לבחור את כלי החקר המתאימים להם ולאחסן אותם בקופסה או במזוודה שאפשר להוציא לחצר. אפשר כמוכן ליצור עם הגננת עגלה ניידת שתכיל את כלי החקר הדרושים. רצוי לפרוס שטיח וכריות לעבודה של קבוצת ילדים. 'תיקי חוקר' ייתלו ליד דלת יציאה לחצר.

   

ציוד מומלץ

  • ספרות עיונית: אלבומי תמונות, מגדירים, ספרי עיון, מפות, לוחות גרפיים ודיאגרמות
  • כלי רישום: עטי סימון, סרגלים, ניירות בגדלים שונים, לוחות קשיחים לכתיבה וכדומה
  • כלי חקר כגון מגדלות (ידנית-שולחנית); כלי מדידה של אורך, נפח ומשקל; פנסים; מַסְכֵּת (סטטוסקופ); משקפת; מלקטות (פינצטה); מעבדה ניידת; שעון חול; גלובוס
  • תיקי חוקר (הילדים בוחרים את כלי החקר הנדרשים לסביבה שהם חוקרים)
  • מצלמות ואמצעי הקרנה (מסך מחשב, מקרן, טאבלט)
  • לוח או קלסרים להצגת התוצרים של הילדים: צילומים, איורים מדעיים, תיעוד של תצפיות ושיחות בין ילדים

מה עושים הילדים

  • הילדים מתבוננים בסביבת הגן והחצר ועוקבים אחרי תהליכים מזדמנים ואחרי שינויים.
  • הילדים בוחרים את כלי החקר המתאימים להם לפי האירועים המתרחשים בתוך הגן ומחוצה לו.
    דוגמאות להזדמנויות לחקר בשגרת חיי הגן: פרפר מעופף, ציפורים, חרקים וזוחלים מגיעים לחצר או לגן, עלים נושרים, עקבות של יצורים חיים בארגז החול, שלוליות אחרי הגשם ועוד.

תפקיד הגננת

  1. לארגן סביבת פעילות בטיחותית שיהיה לילדים נוח לפעול בה, שהציוד יהיה זמין להם
  2. להבטיח את תקינות הציוד לילדים
  3. להיות פתוחה לרעיונות הילדים וקשובה לשאלותיהם
  4. לאפשר לילדים לבחור את הכלים המתאימים למה שמעניין אותם. להזמין את הילדים לספריית העיון לבחור כלים שיכולים לעזור להם
  5. לסייע לילדים לתעד שינויים בסביבה – בפנקסים אישיים, בלוח השנה בגן, במגדירים שהילדים מכינים

אולי תתעניינו גם ב...

תיק ספרים מטייל
תוכנית ארצית של האגף לגיל הרך שהושקה מתוך מטרה לסייע לגננות מיל"ת לבנות פעילויות ועשיה חינוכית המושתתת על עקרונות ה'גן העתידי'. בעלון אפשר למצוא הצעות לפעילו...
טיול לכל כיוון
טיול הוא סביבת למידה חווייתית המזמנת אפשרויות רבות להכרת המרחב הכללי ולטיפוח המודעות לכיוונים ביחס לגופנו וביחס לסביבתנו הקבועה והמשתנה. טיול חווייתי הוא גם ...
שדה פרחי הבר כסביבת חיים
בסרטון מסביר ד"ר נח רוטרי על חשיבות שדה פרחי הבר לשמירה על המגוון הביולוגי המקומי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.