מרחבי משחק בחול ובמים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות אישיות, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ביטוי אישי, ידע עולם, מיומנויות תוך אישיות, יזמות ויצרנות
- סביבות למידה:
- חצר הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: גרמי שמיים ומזג אוויר
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
(מתאים לבני 4-3)
מרחבים למשחק בחול ובמים הם ארגז החול המסורתי בחצר, שולחנות חול ומים בתוך הגן ומחוצה לו, גיגית מים לכביסה, מֵי סבון להפרחת בועות, שלולית המזדמנת בטיול וכדומה. מרחבים אלו מאפשרים לילדים מגע ישיר עם חומרים טבעיים ומשחק מתוך התנסות בתכונות החומרים.
מים וחול נגישים לילדים בתוך הגן ומחוצה לו בכל עונות השנה. במרחבים של חול, מים ואדמה הילדים נוגעים בחומרים, מריחים את הריחות, מאזינים לקולות, משתמשים בכלים כדי לאסוף, לערום, לשפוך, להעביר ועוד פעולות מעניינות שכאלה.
הילדים לומדים במהלך המשחק על כוחם לשנות חומרים ועל תכונות החומרים.
ציוד מומלץ
צינורות גמישים וקשיחים במגוון אורכים וקטרים
משפכים
מסננות
ספוגים
טְפִי גדול
משאבה ידנית ומזרקים
כלים למדידת נוזלים
בעלי חיים קטנים (בובות לשולחן החול ולשולחן המים)
סינרים לילדים
מה עושים הילדים
הילדים מעבירים מים מכלי לכלי, מרטיבים חומרים ועוקבים אחר ההשפעה של המים עליהם, חושבים על רעיונות כיצד לייבש את הבגדים שנרטבו, חוקרים תכונות הקשורות למים, לחול ולאדמה, מעבירים מים וחול בצינורות בקטרים ובאורכים שונים, בונים מערכת של צינורות להשקיית הצמחים או להעברת חול.
תפקיד הגננת
לארגן את סביבת הפעילות כדי שיהיה לילדים נוח לפעול ושהציוד יהיה זמין להם (אפשר בארונית או בעגלה)
להתעניין, לשוחח עם הילדים על הגילויים שלהם, לעודד אותם להסביר לחבריהם מה הם מגלים וכיצד לשחק עם האביזרים.