הכל פתוח - מרחבי מסורת וחדשנות בגן
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד האני, מוקד לוויסות וניהול רגשות, מוקד בין אישי
- מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים, חינוך סביבתי, עולם מעשה ידי אדם
- מורשת ומסורת: מסורת וחגים
- שפה ואוריינות: מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
אשכול ילדי העתיד מערבי בכפר מנדא, בניהולה של אימאן מוראד, מורכב מחמשה גנים. במהלך השנים התפתח בכל אחד מהגנים, לצד המרחבים המוכרים, מרחב ייחודי לגן ביוזמת הגננת. מרחבים אלו משלבים בין מסורת לבין חדשנות. בסרטון ניתן לראות את המרחבים הייחודים, את העושר והגיוון בכל אחד מהם ואת הילדים שעוברים בין הגנים והמרחבים ומקבלים הזדמנות להעשיר את עולמם התרבותי והחברתי.
"הכל פתוח" באשכול ילדי עתיד
המודל שפותח באשכול ילדי העתיד (מערבי) נקרא "הכל פתוח".
המרחבים בגנים פותחו על פי בחירתן וביוזמתן של הגננות ובשיתוף צוות הגן.
כל מרחב כזה מבטא את הרצון לשתף במיומנויות הייחודיות של נשות הצוות, את הרצון לחקור או חלום לסביבה חינוכית כזו או אחרת.
כל מרחב שכזה אורגן כך שהוא מאפשר לילדים הצצה ונגיעה לעבר ובו בזמן גם את האפשרות לחוות את ההווה. בכל מרחב ייחודי באים לידי ביטוי המסורת והחדשנות.
המרחבים השונים מאפשרים שילוב בין תחומי דעת רבים. מרחב החקלאות מאפשר מעקב אחר צמיחה של תבלינים (ידע תהליכי) וגם ממכר של תרופות או בשמים (ידע מתוך תחום הדעת-מתמטיקה) וזאת תוך משחק ואינטראקציות בין אישיות בין הילדים.
מרחב הבנייה מאפשר הכרות עם חומרים, כוחות, חיבורים ותכנון העולה מתוך המשחק של הילדים.
עם התבססותם של המרחבים הייחודים החלו שיתופי פעולה בין הגנים. בשגרת האשכול החלו ילדי הגנים לבקר בגנים אחרים ובמרחבים אחרים. זה איפשר לילדים להיחשף למרחבים חינוכיים אחרים וגם לקבוצת ילדים אחרת.
להרחבה:
> 'גננת בצמיחה', הד הגן, רבעון חינוך לגיל הרך, כסלו תשע"ג, דצמבר 2012
> 'הגן העתידי' כי העתיד כבר כאן - ד"ר מירב תורג'מן
בואו נדבר על זה
• האם מודל כזה מתאים רק לאשכולות גנים?
• האם וכיצד ניתן לממש את הרעיון במסגרות חינוכיות שונות?