זמנים חדשים בגן
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- פנים הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
ניהול זמן בגן הוא אחד המרכיבים החשובים בעבודת הגננת ובחיי היום יום בגן. דלית שלוש, גננת גן רימון בקיבוץ סאסא, יזמה ומיישמת דרך קצת אחרת לניהול זמן. בדרך זו מוצעים לילדים מגוון זמנים במהלך היום, לעיתים במקביל, וכל ילד יכול לבחור באיזה זמן להשתתף: זמן ירוק, זמן תנועה, זמן בישול ואפייה, זמן חברתי, זמן פרטי, זמן ריצה ועוד. בסרטון נראה כיצד דלית הגננת מנהלת את הזמנים החדשים בגן שלה.
למה זמנים חדשים?
בחירה עצמאית של ילדים
בחירה של הילדים במרחב בו יפעלו מאפשרת לילדים לפעול מתוך עניין אישי, מתוך סקרנות ולעיתים אף מתוך מענה לצורך אישי. בדרך זו הילדים יכולים לבחור עם אילו חברים הם רוצים לפעול, על איזו פעילות הם מוותרים, מה באמת מעניין אותם ועוד.
עקרונות מנחים
• חשוב לתת מקום לבחירה אישית ולעניין אישי.
• יש להציע מגון של זמנים במנוהלים ע"י הגננות, הסייעות , הילדים, ההורים, אנשים מהקהילה ועוד.
• כדאי לאפשר לילדים ללמד את החברים בזמן הפרטי.
• לעודד כישורים של לומד עצמאי.
• לפתח כישורים חברתיים: יוזמה, בחירה, שיתוף ולמידת עמיתים.
• כדאי לנהל מעקב על בחירות הילדים וללמוד מה הם מעדיפים, אוהבים.
בואו נדבר על זה
• לאחר צפייה בסרטון נסי להתבונן על סדר היום שלך בגן ובדקי אלו זמנים את יכולה לשלב בסדר יום זה?
• האם יש לך הצעות אחרות לניהול זמן בגן?
• האם עולים לך רעיונות לשינוי ארגון הזמן בגנך?
• עד כמה מעורבים הילדים והצוות בגנך בתכנון סדר היום בגן?
• האם את מזהה בגנך צרכים עליהם ניתן לענות באמצעות ארגון אחר של סדר יום בגן?