דלג אל

יום הצרכן הבין-לאומי 15.3, כ"ב באדר

יום הצרכן הבין-לאומי 15.3

מאז 1983 מצוין בכל העולם ב-15 במרץ מדי שנה יום הצרכן הבין-לאומי. מטרתו של יום זה להגביר את מודעות הצרכנים לזכויותיהם ולעודד צרכנות נבונה ואחראית. ביום זה מתקיימות ברחבי העולם פעילויות שונות כגון סדנאות, הרצאות, פעילויות חינוכיות והן זוכות לסיקור נרחב בכלי התקשורת.

 

יום הצרכן נקבע בתאריך זה מאחר שזהו היום בו קבע הנשיא ג'ון פ. קנדי בשנת 1962 את זכויותיו הבסיסיות של כל צרכן:

  • הזכות לבטיחות
  • הזכות למידע
  • הזכות לבחור
  • הזכות להישמע

 

ארגוני הצרכנים בעולם הוסיפו עליהן 4 זכויות:

  • הזכות לקבלת צרכים בסיסיים
  • הזכות לפיצוי
  • הזכות לחינוך
  • הזכות לסביבה בריאה

זכויות בסיסיות אלה אושרו ב-1985 על ידי האו"ם, אשר הפיץ אותן ברחבי העולם.

במשפט הישראלי עמוד התווך של דיני הגנת הצרכן נעוץ בחוק הגנת הצרכן שנחקק בשנת 1981. החוק עבר תיקונים רבים ומכוחו הותקנו תקנות. אכיפת החוק מוטלת על משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ועל הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן והממונה שעומד בראשה. כדי להגן על ציבור הצרכנים הוקמו ארגונים ובהם המועצה הישראלית לצרכנות.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יום הצרכן בחינוך חברתי ושעת חינוך

יום הצרכן בחינוך חברתי ושעת חינוך

לרגל יום הצרכן הבין-לאומי הכין מינהל חברה ונוער ערכת פעילויות המיועדת לתלמידי כיתות ז-יב ומטרתה לעודד צרכנות נבונה ואחראית.

בערכה שלוש פעילויות:

  1. אותו מוצר - פחות יקר: מטרות הפעילות לפתח מודעות למחירי מוצרים לפני קנייתם, לפתח מיומנות של השוואת מחירים לפני קנייה ולחדד את ערך החיסכון ואת השפעתו על חיינו.
  2. מותגים - כרטיס כניסה לחברה?: בפעילות זו ידונו בני הנוער בהשפעת גורמים המעודדים צריכה של מותגים וינסו לגבש אמות מידה לצרכנות נבונה ומושכלת. כמו כן, יבררו מה מקומם של גורמים שונים בחברה – הורים, בית הספר ורשויות שונות – בהקניית ערכי צרכנות נכונה ובשאלה אם יש מקום לפיקוח על מכירה של מוצרים לילדים.
  3. אפשר גם בלי מעות: פעילות שמטרתה לבחון את מידת השפעת המצב הכלכלי על דפוסי בילוי שעות הפנאי ועל הרגלי הצריכה של בני הנוער, לעורר בהם רגישות חברתית לקשיים המתעוררים אצל פרטים בקבוצה ובחברה בשל המצב הכלכלי ולעודד איתור פתרון הוגן שמביא בחשבון את הצרכים השונים של חברי הקבוצה ואת מגבלותיהם השונות.
חזרה לראש הדף

חינוך פיננסי

בעולם המודרני הגלובלי האדם הבוגר נדרש להחלטות פיננסיות מורכבות רבות.
חינוך פיננסי נועד לסייע לתלמידים לפתח ידע, כישורי חיים ומיומנויות בתחום האוריינות הפיננסית שיסייעו להם להתנהל בבוא העת בעולם זה.

אוריינות פיננסית היא ידע והבנה של רעיונות ומושגים פיננסיים, כגון ריבית ואינפלציה; ושליטה
במיומנויות כלכליות בסיסיות ויישומן בהתנהלות קונקרטית.

חזרה לראש הדף

וול-אי - תרבות הצריכה בעולם המודרני, אקדמי +

וול-אי - תרבות הצריכה בעולם המודרני, אקדמי +

סרט המזמן דיון בנושא קיימות ומדעי הסביבה, צרכנות נבונה, והצורך הכל כך אנושי באהבה להפגת הבדידות. בשנת 2007 כשכדור הארץ מוצף בזבל וכל האנשים מפונים לחלל. מאחור נשאר צבא של רובוטים מפני אשפה בשם "וול – אי" שתוכנתו לנקות את כדור הארץ. אחד מהם מתחיל לפתח במהלך השנים אישיות. הוא מתגורר בקרוואן ואפילו מגדל צמח. יום אחד נוחתת חללית וממנה יוצאת איב, רובוטית קטנה שבהמשך עוזבת יחד עם הצמח ושוברת את ליבו. וול - אי מחליט לחפש אחריהם.

נדרשת הזדהות המשרד לצפייה בסרטים ובמערך השיעור

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יום הרצל, י' באייר
"אם תרצו – אין זו אגדה... ואילו אם לא תרצו, הרי כל אשר סיפרתי לכם אגדה הוא, ואגדה יוסיף להיות... כי כל מעשי בני האדם בחלום יסודם ואל החלום ישובו" (תיאודור הר...
השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת "מתחברים על בטוח בשגרה ובחירום", כה-כט בשבט תשפ"ד, 8-4 בפברואר 2024
השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת "מתחברים על בטוח בשגרה ובחירום", יתקיים בימים ראשון עד חמישי, כה-כט בשבט תשפ"ד, 8-4 בפברואר 2024
השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת "מתחברים על בטוח", יד-יט בשבט תשפ"ג, 10-5 בפברואר 2023
השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת "מתחברים על בטוח", התקיים בימים ראשון עד חמישי יד-יט בשבט תשפ"ג, 10-5 בפברואר 2023
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.