חפש ב:

השיעור הגדול בעולם, 22.11

השיעור הגדול בעולם, 22.11

מהו השיעור הגדול בעולם?

השיעור הגדול בעולם, הוא שיעור המתרחש בו זמנית במדינות שונות ורבות בעולם, על מנת להעלות את המודעות של אוכלוסיית העולם ומנהיגיו ליעדים הגלובליים- וביחד נביא לשינוי. השיעור נועד לסייע במימוש היעדים הגלובליים- כל מי שמשתתף בו, תורם באופן ישיר ויהיה לו חלק חשוב בהשגת היעדים.

זכרו- לבחירות, החלטות ופעולות טובות יש השפעה על בני אדם במקומות שונים בעולם.

מה הם היעדים הבינלאומיים של האו"ם (SDGs)?

חזרה לראש הדף
מה הם היעדים הבינלאומיים של האו"ם (SDGs)?

 World's Largest Lesson annual story 2016

היעדים הבינלאומיים SDGs - Sustainable Development Goals הם סדרה של 17 יעדים שהאו"ם החליט כי חשוב שכל בני האדם יעבדו ויפעלו להשיג אותם יחד באמצעות מערכת החינוך עד - שנת 2030.
כל פעילות להשגת היעדים האלה תביא למימוש של שלושה נושאים מהותיים וחשובים עבור כל בני האדם, עבור כולנו נוכל לנסות לסיים מצבים בהם אנשים חיים בעוני ומצוקה – קיצוניים, נוכל להפחית חוסר שוויון בין בני אדם, נוכל להגן על כדור הארץ. אם נצליח לפעול
למען שלושת הדברים האלה נתקדם לעבר עולם טוב יותר עבור כל בני האדם צעירים – ומבוגרים.
השגת היעדים הגלובליים תסייע גם במימוש הזכויות של כל בני האדם צעירים ומבוגרים. – כל אחד מהיעדים עוסק באחת או במספר זכויות. האמנה הבינלאומית של האו"ם למען זכויות הילד/ה, מגדירה זכויות ייחודיות לילדים העוסקות בצרכים הייחודיים להם. השגת יעדי האו"ם תאפשר לממש את הזכויות הללו, וליצור עולם טוב יותר עבור ילדים ובני נוער היום ובעתיד.
כדי להשיג את היעדים יש לרתום את המאמצים של כולנו, באמצעות פעולות ובתובנות. עלינו לזכור שכל פעולה שנעשה תתרום לתוכנית העולמית. לא משנה מי את/ה, תלמיד/ה או מורה, תושב/ת של מדינה כזו או אחרת, כל דבר שנעשה ישתלב יחד בתוכנית בינלאומית על מנת להפוך את העולם לטוב יותר עד שנת 2030

יעד 1 – ביעור העוני

  • להבטיח שכל השותפים בחברה מוגנים מפני מצבים כמו חוסר תעסוקה, ויש להם גישה לחירותי רווחה כמו טיפול רפואי. הגנה חברתית זו מכוונת לשמור על האנשים העניים והפגיעים ביותר.
  • להבטיח שמוקצים משאבים ליישום מדיניות רווחה באופן שיסייע לאנשים שיש להם פחות כסף לקבל גישה שווה לשירותים בסיסיים, עבודה, אדמה, וטכנולוגיה, והם יוכלו לצמוח כלכלית.

יעד 2 – ביעור הרעב

  • הפחתת תזונה ירודה על ידי שיפור תוכניות חברתיות לילדים, אימהות וזקנים, והבטחה של תזונה מספקת ומשביעה משך כל ימות השנה.
  • העלאת תפוקת התוצרת חקלאית והרווחים של משקים קטנים, ובמיוחד של נשים ילידים ובני מיעוטים, תוך כבוד לסביבה, לשונות הביולוגית ולמשאבים שלהם.
  • מניעת בעיות כמו בצורת, שיטפונות ואסונות אחרים.
  • הגנה על המגוון הביולוגי של זרעים, יבולים ומשק החי, וחלוקה הוגנת של משאבים אלה.

יעד 3 – רווחה

  • הפחתת תמותת אימהות בזמן לידה.
  • מניעת מוות של תינוקות בני יומם ושל ילדים מתחת לגיל חמש.
  • ביעור מחלות כמו איידס, צהבת, ומחלות נישאות במים.
  • חינוך אנשים למניעה ולסכנות השימוש בסמים ואלכוהול כמו חינוך בנושא בעיות בריאות נפשית.
  • מתן מידע על תכנון משפחה וחינוך מיני.
  • להבטיח שכולם נהנים מהזכות לבריאות הכוללת טיפול רפואי ברמה גבוהה, ונגישות לתרופות וחיסונים במחיר שווה לכל.

יעד 4 – חינוך איכותי

  • הבטחת חינוך לכולם כבר משלבי החינוך הראשונים.
  • מתן הזדמנויות רבות יותר לחינוך טכנולוגי ומקצועי לבני נוער ומבוגרים על מנת שיוכלו להשיג עבודות טובות יותר.
  • סיום חוסר השוויון בהזדמנויות חינוכיות בין גברים ונשים ובקרב ילדים עם מוגבלויות, ילידים ובני מיעוטים וקורבנות איזורי קונפליקט.
  • העלאת מספר המלגות בחינוך הטכנולוגי והמקצועי בארץ ובחו"ל.
  • מורים עם הכשרה טובה יותר.
  • קידום חינוך בר קיימא.

יעד 5 – שוויון מגדרי

  • ביעור כל צורות האלימות כלפי נשים ובנות כולל סחר בנשים וצורות ניצול אחרות.
  • ביעור כל צורות ההתנהלות והמסורות שעלולות לגרום לפגיעה פיזית, נפשית ומינית של נשים וילדות.
  • הכרה והערכה של עבודת נשים בבית.
  • הבטחת הזדמנויות שוות לנשים וילדות להשמיע את קולן ולהשתתפות שווה בכל המרחבים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים.
  • הגנה על זכויות נשים לבריאות מינית ובריאות בזמן הריון.
  • קידום מדיניות וחוקים שנועדו להגן על שוויון מגדרי.

יעד 6 – מים וסניטציה לכולם

  • להבטיח גישה למים נקיים לכולם
  • להבטיח גישה לסניטציה טובה (מערכות ביוב) לכולם, ולחנך להרגלי נקיון והיגיינה.
  • לנטר את איכות המים על מנת להפחית זיהומים. למנוע השלכת כימיקלים ומזהמים למקורות המים.
  • שיפור השימוש במים, והקצאת משאבים רבים יותר למיחזור של מים.
  • העלאת מודעות בקרב קהילות על מנת שייקחו חלק פעיל בניהול ניטור ושימוש במקורות המים שלהם.

יעד 7 – אנרגיה זמינה וברת קיימא

  • הבטחת נגישות לאנרגיה מודרנית לכל.
  • קידום שיפור הרגלי צריכה לחסכון באנרגיה.
  • מתן גישה לאנרגיה נקיה לכל, כולל מידע ומחקר.

יעד 8 – עבודה הוגנת לכל

  • מתן הזדמנויות לעבודה בטוחה ויצירתית המניעה התפתחות של אנשים.
  • כיבוד ושמירה על מקורות ומשאבי הטבע שלנו בכל פעילות כלכלית.
  • הבטחת עבדה הוגנת לכל – גברים ונשים, בני נוער ואנשים עם מוגבלויות.
  • הפחתת מספר בני הנוער הלא מועסקים על ידי העלאת הגישה להכשרות.
  • מניעה וביעור עבודת ילדים בכפיה, כולל גיוס ילדים כחיילים.
  • נקיטת פעולות גלובליות לסיפוק יותר מקומות עבודה לצעירים.

יעד 9 – טכנולוגיה לטובת הכלל

  • מתן גישה לעסקים קטנים לתמיכה טכנית לשם התפתחותם.
  • הבטחת התפתחות בר קיימא שאינה פוגעת בסביבה על ידי חברות.
  • הקצאת משאבים למחקר שייתן מענה לצרכיה של כל מדינה ושיפור הטכנולוגיה בה.
  • הבטחת גישה לאינטרנט ולטכנולוגיות חדשות לכל, ובמיוחד לאלו החיים במדינות פחות מפותחות עד 2020.

יעד 10 – צמצום אי שוויון

  • מתן תמיכה וגישה לאנשים החיים בעוני לשם צמיחה כלכלית מהירה וברת קיימא.
  • הבטחת קיומם של מדיניות וחוקים שאינם מפלים אף קבוצה אלא קשובים לצרכי האנשים ודבריהם של אלה אשר מושפעים מהם.
  • הבטחת חוקים ותוכניות חברתיות המגנים על אנשים פגיעים ומוחלשים. לדוגמה, כאשר קובעים מכסות במפלגה, נשים, ילידים ובני מיעוטים, אנשים עם מוגבלויות וצעירים גם צריכים להיכלל.
  • מתן אפשרות לאנשים העוברים לגור במדינה אחרת ליהנות מהחוקים המגנים עליהם.

יעד 11 – ערים וקהילות בטוחות

  • הבטחת גישה לדיור בטוח ושירותים בסיסיים לכולם.
  • הבטחת תחבורה ציבורית בטוחה ומאורגנת שלא פוגעת בסביבה ומתוכננת כך שתשרת גם נשים, ילדים ואנשים עם מוגבלויות.
  • שיתוף קהילות בשיח ותכנון המיועדים לשיפור הערים שלהם.
  • קידום הערכה והגנה על הסביבה והתרבות.
  • הגברת עמידות לאסונות.
  • הבטחת ניטור וניהול של פסולת ואויר נקי.
  • הכנת קהילות לנהל את המשאבים שלהם באופן ראוי, ולהתמודד עם שינויי אקלים.

יעד 12 – צריכה אחראית על ידי כולם

  • מניעת בזבוז מזון על ידי אינדיבידואלים וחברות.
  • להבטיח שעד 2020 הסכמים בינלאומיים לטיפול בחומרים מסוכנים ייושמו, תוך דאגה לאוויר, למים ולאדמה.
  • הפחתת ייצור פסולת בשלושה דרכים – הפחתה, שימוש חוזר ומחזור.
  • הבטחת דרכי ההתנהלות של חברות גדולות תוך אחריות, שקיפות ומודעות לסביבה.
  • הבטחת מידע וחינוך לציבור, וסיפוק הכלים לחיים בהרמוניה עם הטבע.

יעד 13 – לעצור את השינוי האקלימי

  • להבטיח שהציבור יהיה מוכן לסכנות הקשורות לאסונות טבע ואקלים.
  • לתת מענה לנושאים של שינוי אקלימי במסגרת האג'נדה של המדינות, ולהקצות משאבים להילחם בשינויי אקלים.

יעד 14 – הגנה על האוקיינוס

  • טיפול בזיהום הימים עד 2025 מאחר ורוב הפסולת המזהמת את האוקיינוס מגיעה מפעילות של בני אדם על היבשה.
  • הפעלת חוקים המונעים דיג לא חוקי וצורות דיג לא חוקיות אחרות עד 2020.   
  • מתן תמיכה כלכלית למדינות העניות ולאיים קטנים להגן ולנהל בצורה יותר את המשאבים הימיים שלהם תוך חשיבה על העתיד.
    יעד 15 – שמירה על כדור הארץ
  • הגנה ושימור של מערכות אקולוגיות (לדוגמה מדבריות ויערות גשם) באמצעות כיבוד של הסכמים בינלאומיים.
  • הפחתת תהליכי מידבור והיעלמות יערות על ידי שתילת עצים ליצירת ייעור מחדש עד 2020.
  • הגנה ושימור דחוף של זנים הנמצאים בסכנת הכחדה, הפסקת ציד וסחר בלתי חוקי במינים של בעלי חיים וצמחים מוגנים. חשוב לערב בכך קהילות של בני מיעוטים וילידים.

יעד 16 – גישה שווה לצדק, למידע ולאחריות אזרחית

  • ווידוא כי לכל הילדים יש זהות לרבות קבלת תעודת זהות.  
  • ווידוא כי הממשלות מתייעצות עם התושבים, ומקבלות החלטות תוך התחשבות בילדים ומבוגרים. לדוגמה: יש להתייעץ בילדים ואנשים צעירים לפני חתימה על חוקים המשפיעים עליהם ונוגעים להם.
  • ווידוא כי לכולם יש גישה שווה לצדק במדינה שלהם או ברמה הבינלאומית.
  • ווידוא כי לכל האנשים יש גישה חופשית למידע.
  • סיום אלימות בעולם ומקרי מוות הנובעים מאלימות.
  • ביטול התעללות, ניצול, סחר וכל צורות האלימות והעינויים כנגד ילדים.
  • מאבק בפשע ובשחיתות מכל צורה.
  • חיזוק מוסדות שנועדו למנוע אלימות, טרור ופשע.

יעד 17 – שותפויות גלובליות להתפתחות ברת קיימא

  • מדינות מפותחות יסייעו למדינות מתפתחות
  • העברת סיוע כספי למדינות מתפתחות
  • פיתוח, העברה והטמעה של טכנולוגיות ברות קיימא למדינות מתפתחות
  • קידום הסיוע הבינלאומי לפיתוח יכולות בנייה במדינות מתפתחות
  • פיתוח מערכת סחר בינלאומית, הוגנת, פתוחה ושוויונית
  • קידום מדיניות בינלאומית ברת קיימא להשגת היעדים הגלובליים
  • חיזוק שותפויות בין גופים פרטיים, אזרחיים וציבוריים ובניית בסיסי ידע משותפים

שוויון מגדרי וצמצום אי השוויון - תשפ"א

חזרה לראש הדף

בשנת הלימודים התשפ"א השיעור הגדול יעסוק בשניים מיעדי האו"ם – יעד 5 בדבר שוויון מגדרי ויעד 10 בדבר צמצום אי השוויון, לאור העקרונות והזכויות של האמנה הבינלאומית לזכויות הילד והערך השנתי אחדות ומעורבות.

השיעור הגדול יתקיים בתאריכים ו' כסלו – ו' טבת התשפ"א, 22 נובמבר – 25 דצמבר, 2020.

סביבות למידה מקוונות (יש להתחבר כאורח):

יחידות הוראה:

30 שנה לאמנה לזכויות הילד - תש"ף

חזרה לראש הדף
30 שנה לאמנה לזכויות הילד - תש"ף

בשנת הלימודים תש"ף השיעור הגדול בעולם ציין 30 שנים לאמנה הבינלאומית לזכויות הילד/ה. הפעילויות החינוכיות במסגרת התוכנית מיועדות לכלל התלמידות והתלמידים בכיתות א' עד י"ב.

היעד המרכזי: קידום שוויון בין בני אדם – מבוגרים וצעירים, מימוש ויישום זכויות לחינוך לכל.

למערכי השיעור:

השיעור הגדול בעולם - יעדים בשנים קודמות

חזרה לראש הדף

בתשע"ט, השיעור הגדול בעולם עמד בסימן שבוע זכויות הילד בסימן הזכות להשתתפות מתוך אחדות לשינוי בחברת הצעירים.
הפעילות התמקדה ביישום האמנה במערכת החינוך בסעיפים 2, 12 ו-13: מניעת אפליה, הזכות להישמע והזכות להשתתפות.

שידורים: 

מערכי שיעור

היעד שנבחר לשנת תשע"ח הוא יעד 16 העוסק בשלום, גישה שווה לצדק, הזכות להשתתפות בתהליכי קבלת החלטות, הזכות לזהות ושם, נגישות למידע ומניעת פגיעה, התעללות וניצול של ילדים ובני נוער.

מערכי שיעור

השיעור הגדול בישראל עסק ביעדי האו"ם תוך התמקדות ביעד 10 – צמצום אי שוויון. שיעור זה הועבר בבתי הספר ברחבי הארץ ולצורך כך פותחו מערכי שיעור מותאמים לשכבות גיל שונות.

משרד החינוך העביר לאו"ם ולוועדת זכויות הילד באו"ם דיווח על היקף המשתתפים בשיעור הגדול במערכת החינוך בישראל ושלח דוגמאות לעשייה בבתי הספר לאונסקו, ליוניסף ולאו"ם.

מערכי שיעור

  • כיתות ג-דהפיכת העולם לטוב יותר והוגן יותר באמצעות מימוש יעד 10 – צמצום אי שוויון.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.