להכיר כיצד המידע מאורגן במקורות שונים

חזרה
מיומנות: אוריינות מידע | יכולת ליבה: איתור מידע
              • להכיר את החשיבות של שימוש במידע
              • לזהות ולהבין את הצורך שעבורו יש לחפש מידע ולהגדיר את סוג המידע הרצוי (טקסט, תמונה, סרטון)
              • לאפיין את סוג המידע הנדרש על מנת לענות על שאלה מוגדרת היטב
              • להבין את המבנה הארגוני של ספרים (פרקים, תוכן עניינים, מפתח)
              • להכיר מקורות מידע מודפסים ודיגיטליים תואמי גיל (כגון ויקיפדיה, מילוני תמונות, מגדירי תמונות, אנציקלופדיות לילדים, מפות)
              • לאתר מידע ברשת, במדריכי נושאים ובאמצעות חיפוש פשוט במנוע חיפוש או במאגר מידע
              • לשמור על ספרים בכלל ועל ספרי ספרייה בפרט
              • להבין את שיטת ארגון ספרי הקריאה בספרייה (סידור אלפביתי) ולאתר ספרים באמצעותה
              המשך קריאה
              סגירה
              • להגדיר את צורכי המידע (מבחינת צורת ייצוג ותוכן) באמצעות ניסוח שאלות בהתאם למטרה הלימודית (לדוגמה, סקירה כללית, הסברים לתופעה, השוואה, גיבוש עמדה) בהנחיה של מבוגר
              • לזהות רכיבים במבנה הארגוני של ספרים (הוצאה, תוכן עניינים, תאריך, מפתח, מונחון וכיו"ב) ולהשתמש בהם
              • לנסח מילות חיפוש מתאימות כדי לאתר מידע במנוע חיפוש/מאגרי מידע/אתרים ייעודיים
              • להבחין בין מקורות ראשוניים למשניים ולהשתמש בהם בצורה מתאימה והולמת
              • להבין את עקרונות הארגון של מידע באתרים ברשת ולאתר מידע בתוך אתרים (באמצעות סרגלי ניווט, היפר-קישורים ומנוע חיפוש פנימי)
              • לאתר מידע מסוגים שונים באמצעות מדריך אתרים (עץ נושאים)
              • להבין את עקרונות הקטלוג והסידור של מידע בספריה ולדעת לאתרו בספרי לימוד, בספרי עיון באנציקלופדיות וכד'
              • להכיר את שיטת דיואי ולהשתמש בה כדי למצוא מיקום של ספרי מידע ועיון בספרייה לפי נושא
              • לאתר מידע מסוגים שונים (ספרי מידע ועיון, מאמרים אקדמיים, ביקורות וכיו"ב) באמצעות חיפוש ממוקד בקטלוג ספרייה מקוון
              • להכיר ייצוגי מידע שונים (טקסטואלי, קולי, חזותי) ולהפיק מידע מייצוגים חזותיים
              המשך קריאה
              סגירה
              • להגדיר באופן עצמאי מה המידע הנדרש (מבחינת צורת ייצוג ותוכן) באמצעות ניסוח שאלות בהתאם למטרה הלימודית (לדוגמה, סקירה כללית, הסברים לתופעה, השוואה, גיבוש עמדה)
              • להכיר מאגרי מידע מקוונים ומודפסים ומנועי חיפוש ייעודיים לסוג מידע מסוים
              • להכיר מנועי חיפוש ייעודיים לנושאים מסוימים, לנסח מילות חיפוש ולהשתמש באסטרטגיות חיפוש מגוונות (למשל על פי מילות חיפוש, מחרוזת חיפוש ואופרטורים) במאגרי מידע מתאימים
              המשך קריאה
              סגירה
              • להגדיר באופן עצמאי את צורכי המידע (מבחינת צורת ייצוג ותוכן) באמצעות ניסוח שאלות בהתאם למטרה לימודית או חוץ לימודית ולקהל היעד
              • לבצע חיפוש מתקדם של מידע במנועי חיפוש או במאגרי מידע באמצעות ניסוח שאילתות, מילות ומחרוזות חיפוש מתאימות, שימוש באופרטורים והגדרת פרמטרים רלוונטיים; להשתמש ביישומים מקוונים לקבלת מידע מעודכן
              • להבין את מאפייני המידע המצוי ברשת ואת יתרונות וחסרונות הרשת כמקור מידע
              המשך קריאה
              סגירה
            *ניתן לצפות בתכנים נוספים בלחיצה על העיגולים