לזהות הטיות וכשלים בחשיבה הסתברותית ובהסקת מסקנות מנתונים

חזרה
מיומנות: אוריינות מתמטית | יכולת ליבה: אוריינות נתונים (Uncertainty and Data)
              • לאסוף נתונים מחיי היום-יום ולהציג אותם באופן ויזואלי (למשל בעזרת מדבקות)
              • לתאר אירועים יום-יומיים שמערבים מקריות (למשל משחק "מלחמה")
              • להבין שיש אירועים סבירים יותר וסבירים פחות ולחזות תחזיות על אודות הסבירות של אירועים יום-יומיים פשוטים (למשל שירד גשם מחר)
              • לייצג נתונים במגוון סוגי גרפים (גרף עמודות, פיקטוגרמה וכד')
              • להשתמש במדדי מרכז פשוטים (ממוצע, חציון, שכיח)
              • להסביר מדוע תוצאות או אירועים מסוימים סבירים יותר מאחרים (למשל, אם יש יותר כדורים אדומים מכחולים בתיק, "להוציא כדור כחול באקראי" הוא התוצאה הסבירה יותר)
              • להסביר מדוע תוצאה של ניסוי אקראי עשויה להיות שונה מהתוצאה הסבירה שלו
              • לתאר את כל התוצאות האפשריות של ניסויים פשוטים (למשל הטלת קובייה)
              • לזהות ולתאר במשחקים היבטים לא הוגנים שעשויים להשפיע על סיכויי הניצחון (למשל קובייה לא הוגנת)
              • להבין שסבירות נמצאת בטווח שבין בלתי אפשרי לבין וודאי
              המשך קריאה
              סגירה
              • להבין ייצוגים גרפיים של משתנים רציפים
              • לגלות מודעות להשפעה של ערכי קיצון על ניתוח הנתונים
              • לתאר הסתברות כשכיחות יחסית
              • לזהות מקרים של הצגת נתונים מטעה (למשל באמצעות ביקורת על בחירת הסקלה)
              • להבין ולהשתמש בהתפלגויות כדי להעריך טענות שמבוססות על מסד נתונים (לדוגמה, ככל שהמדגם גדול יותר כך התחזית על אודות הערכים הנבחנים באוכלוסייה תהיה מדויקת יותר)
              • לזהות ולהסביר כשלים בדיווחי מדיה על אודות נתוני סקרים
              • לפרש סיכויים של אירועים
              • להבין מהם אירועים תלויים ומהם אירועים בלתי תלויים (למשל, להבין שגם אם בשבע הטלות קודמות הוגנות של מטבע יצא "עץ", ההסתברות של "עץ" בהטלה הבאה היא עדיין 50%)
              • לחשב את ההסתברות של מאורעות רב שלביים (למשל הטלת שני מטבעות)
              המשך קריאה
              סגירה
            *ניתן לצפות בתכנים נוספים בלחיצה על העיגולים