תקומה וגבורה: הקשר לארץ ולמדינה - בחינוך היסודי

על הקשר לארץ ולמדינה

“כל מקום שאני הולך, אני הולך לארץ ישראל” (רבי נחמן מברסלב)

אין דרך טובה יותר לחוש את הקשר לעם ולארץ ישראל מאשר ללמוד על העבר, לשוחח על ההווה ולרקום את העתיד, להכיר נכסי צאן ברזל ונקודות ציון היסטוריות בחיי האומה והתרבות הישראלית.

אבן זו תעסוק בנושא אהבת הארץ וחיבור העם לארץ ישראל באמצעות שיח ופעילות חברתית ערכית תוך כדי בחינת ערכי השייכות, הסולידריות והנתינה.

מפתח הלב
  • יבוא לטובה (כיתות ד-ו)
    שיח חברתי ערכי על שייכות, עצמאות ותקווה
  • רק בגלל הרוח (כיתות ה-ו)
    ערכה לשיח חברתי ערכי בדגש על שייכות, זהות, הרוח הישראלית ומשמעות בעקבות מסרים של נופלים, חיילים ואנשי ציבור
  • בואו נשיר לארץ יפה
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על אהבה לארץ ישראל, אהבה זו המוצגת בשיר פורסת יריעה של עבר, הווה ועתיד: האהבה מבוססת על קשר וזיקה עמוקים לארץ גם ממרחק של ארצות ושל שנים רבות.
  • ארץ
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על שבחיה הרבים של ארצנו, על אהבה ללא תנאי, השוררת בין עם ישראל לארצו וכן על תחושת שייכות עמוקה ונצחית שאינה בת חלוף.
  • אין לי ארץ אחרת
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על האהבה העמוקה לארץ ישראל, גם אם היא באה מתוך קושי וכאב, ועל חשיבותן של המעורבות והעשייה האקטיבית כחלק מההתמודדות והשאיפה לתיקון.
  • ללכת שבי אחרייך
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על תחושת המחויבות העמוקה לדבוק בארץ, ועל האהבה, הגדלה ומתעצמת מדי יום, למדינתנו, למרות מכאוב וצער הכרוכים לעיתים בחיים בה.
  • שיר השיירה
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על מסע עלייתו של העם היהודי לארץ ישראל במאה השנים האחרונות, מראשית הציונות בסוף המאה ה-19.
  • שיר בבוקר בבוקר
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על התחדשות העם היהודי בארץ ישראל ובהקמת המדינה, דרך תיאור דמותו של אדם המתעורר בבוקר משינה.
    השיר מגלם חוויה של תקומה, של התעוררות פתאומית ומפתיעה המתרחשת אחרי אלפי שנות גלות, של התחלה חדשה.
  • סיפורה של כומתה
    פעילות על הערכים המשקפים את חברת הילדים בכיתה בעקבות בחינת מידע על כומתות צה"ל
  • מעלים על נס
    קלפי שיתוף המזמנים שיח ופעילות בנושא עצמאות, זהות, הקשר לעם ולארץ, ערכים משותפים ותקווה
  • מה שהלב מרגיש
    שיתוף ברגשות ובחוויות באמצעות "מגרת הרגשות" לשכבות הגיל הצעירות
  • 100% ישראלי - משחק ארץ עיר
    משחק ארץ-עיר בנושא מושגים הקשורים למדינה ולעצמאות
  • אנחנו על המפה
    הצעות לשיח, פעילות, משחק והתנסות בחיבור למפת המדינה ולמקומות ואתרים שונים במדינה. הפעילויות מעמיקות את ההיכרות עם מפת המדינה ומחזקות את תחושת השייכות לקהילה, לחברה ולמדינה.
  • יום הולדת למדינה (כיתות א-ב)
    שיח ופעילות בדגש על היבטים חברתיים בציון יום הולדת לילדים ויום הולדת למדינה
  • עצמאות זה כל הסיפור
    שיח ופעילות בכיתות א-ב ובכיתות ג-ה בדגש על היבטים הקשורים לעצמאות ולדגל/
  • هلّي يا سنابل 
    أغنية تطوّر وتوثّق علاقة الفرد بأرضه وتراثه وبلده
    إذ تمّ تطوير حوار عاطفيّ اجتماعيّ يتشارك من خلاله التلاميذ بأحاديث عن
    ما يحبّون عمله وعن عاداتهم ومواجهاتهم للأمور الحياتيّة المختلفة.
  • بالاستقلال نبدأ - "עצמאות זה כל הסיפור", חברה דרוזית 
    وحدة تعليميّة تحوي: حقيبة عمل للصفوف الأولى والثانية وحقيبة عمل للصفوف الثالثة حتّى السادسة حول موضوع الاستقلال والعلم
  • ما يشعر به القلب- "מה שהלב מרגיש", חברה דרוזית
    مشاركة المشاعر والأحاسيس من خلال دُرج المشاعر
  • تمجيد وتكريم- קלפי שיח, חברה דרוזית 
    فعاليات وبطاقات محادثة بموضوع الاستقلال والدولة تهدف إلى تعزيز القيم
עולים