מפגשים בחברה הישראלית - בחינוך היסודי

על מפגשים בחברה הישראלית

"כולנו רקמה אנושית אחת" (מוטי המר)

מפגשים בין קבוצות בחברה הישראלית תורמים להעמקת ההיכרות וליצירת חיבורים בין אוכלוסיות, תרבויות, קהילות וזהויות במדינת ישראל.

היכרות עם הפסיפס הישראלי תורמת להעמקת ההיכרות, להפחתת ניכור ולחיזוק הלכידות החברתית והלאומית תוך כדי קידום ערכי סובלנות, כבוד האדם וחינוך לאזרחות פעילה.

אבן דרך זו עוסקת באוכלוסיות המגוונות המרכיבות את החברה הישראלית באמצעות שיח חברתי ערכי על סובלנות, הקשבה, הכלה, קבלת השונה והלא מוכר.

המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים
  • בלי תוויות (כיתות ד-ו)
    המערך עוסק במניעת גזענות-חיכוך תמידי בין קבוצות החולקות את אותו מרחב ציבורי. לכן חיוני לעסוק בלא הרף בתופעת הגזענות בהיבט המערכתי, לזהות אותה, להילחם בה ולחנך למאבק בה. מהלך זה חשוב במיוחד במערכת החינוך, המקום שבו מתעצבת דעתם של התלמידים.
מפתח הלב
  • חברים מכל מיני צבעים
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על ערך של השונות, בהבדלים שבין החברים השונים, ובחשיבות והייחודיות של כל אחד מהם. השיר מבוסס על צבעים שונים, שהם גם ציון המראה השונה של הילדים ("חומים, כתומים, שחורים ולבנים"), וגם דימוי ליתר ההבדלים שביניהם.
  • قيمة الاختلاف 
    إنّ قيمة الاختلاف من أهمّ القيم التي يجب أن يذوّتها التلميذ ويدركها، وعليه أن يتعرّف على جميع الإبعاد المتعلّقة بهذه القيمة. فالاختلاف يتواجد في كلّ مكان؛ في البيت، المدرسة، المحيط، البلدة والمجتمع عامّة.
  • חברים טובים
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על המושג חבר ועל משמעות החברות.
    כחברים אנחנו שווים: "לפעמים הוא אני, ואני קצת הוא", אך גם שונים: "אני זה אני, והוא זה הוא". השיר פותח ביכולת הבחירה שלנו בחברים המתאימים לנו, ונמשך בפירוט הרווחים שיש לילד מן החברות והבריתות.
  • الطيّبون 
    معروضة "الطيّبون" تقّدم مجموعة من المقترحات ضمن األنشطة والفعّاليّات الاجتماعيّة في إطار
    لتنمية قيمتي العطاء والمسؤوليّة عند التلاميذ ضمن حوار عاطفيّ اجتماعيّ.
    هذه الأنشطة تطرح أطرًا مختلفة للتعبير عن الذات في إطار مجموعة صغيرة.
  • ניצוץ האהבה
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על ההבדלים והמחלוקות בין בני אדם. לדבריו של אהוד בנאי מחבר השיר, "לא משנה מה אני חושב ומה אתה חושב, בלי ניצוץ האהבה שום דבר לא יצליח".
  • שיר ישראלי
    יחידת הוראה המקדמת שיח רגשי חברתי בדגש על מאפייני החברה הישראלית, השיר עוסק במאפיינים ייחודיים של החברה הישראלית ובמגוון האנושי והתרבותי שלה: "במקצב יווני עם מבטא פולני... בסלסול תימני עם כינור רומני... ". ודווקא מתוך הריבוי באה לידי ביטוי גם האחדות של "שיר ישראלי"
  • בלי תוויות
    מערך שיעור העוסק בקידום התנהגות סובלנית, קבלת האחר. התלמיד יבין את חשיבות העיסוק בהכרת האחר וקבלת השונה יקידום התנהגות מכילה והמנעות מהתנהגויות פוגעניות בכיתה, בביה״ס ובקהילה.
  • דירה להשכיר
    היחידה מציעה שתי פעילויות בנושא סובלנות. הפעילות מתבססת על הספר "דירה להשכיר" מאת לאה גולדברג. התלמידים יבררו עם עצמם במה הם דומים ובמה הם שונים מחבריהם לכיתה.
    יכירו וילמדו את משמעות המושג סובלנות, יבינו את הקשר בין סובלנות לכיבוד השונות ויציעו דוגמאות שונות להתנהגות שיש בה סובלנות.
  • יום הסובלנות
    מערך שיעור העוסק בקדום סובלנות: הכרת המושג סובלנות ההבנה כי הסובלנות נובעת מההכרה בכבודו של האדם כערך וזכותו להיות שונה מאחרים. זיהוי התנהגויות סובלניות ואי סובלניות המובעות על יידיו או על ידי סביבתו.
    התלמידים יציעו הצעות לקידום התנהגות סובלנית בכיתה, בבית הספר ובקהילה ווקדומם בחיי היום יום הלכה למעשה.
  • يوم التسامح 
    التسامح قيمة إنسانيّة عاليّة راقيّة ساميّة تتجلّى بالنفس البشريّة مؤطّرة بالحبّ والعفو، تقرّب بين الناس وتؤلّف بين قلوبهم. فالتسامح هو العفو عند المقدرة، والتجاوز عن أخطاء الآخرين ووضع الأعذار لهم، والنظر إلى حسناتهم ومزاياهم الجميلة. بالتسامح، يتقبّل الناس بعضهم على اختلافاتهم، الأمر الّذي يؤدّي إلى التعايش السلميّ بين الفئات المختلفة في المجتمع.
  • כולנו סובלנים
    מערך שיעור העוסק בקדום התנהגות ושיח מכבד וסובלני. הבחנה בין המושגים סבלנות וסובלנות, והבנת משמעותם והתלמידים יעמדו על הקשיים הקיימים בהתנהגות סובלנית ויציעו דרכים להתמודדות
    עם קשיים אלו. התלמידים יבינו את חשיבות הסובלנות לפיתוח חברה טובה יותר.
  • כשהדג והכריש נפגשו לראשונה
    מערך שיעור העוסק בקדום ערכי סובלנות, שוויון, כבוד האדם, ניהול קונפליקטים ועוד בעקבות הסיפור שהדג פגש את הכריש לראשונה.
    כל נושא לדיון יתאפשר ויקודם אם תהיה גישה סובלנית, מאפשרת ומכילה.
  • לכולנו יש מקום
    מערך שיעור העוסק בקדום סובלנות בכיתה. התלמידים ילמדו לזהות התנהגויות סובלניות מצידם ומצד הסביבה. יישמו התנהגויות סובלניות בחיי היום יום, הענקת כלים לכבד את האחר והשונה והבנת החשיבות בעיסוק בהכרת האחר וקבלת השונה.
שפ"י