בית הספר הזוכה בתחרות יזכה בפרס בשווי של 10,000 ₪. את בית הספר יבחרו יוזמי התחרות בהיוועצות עם הצוות החינוכי של בית הספר. לבתי הספר שלא יזכו תינתן תעודת הוקרה על תהליך העבודה של בית הספר לקידום מבנים מאופסי אנרגייה בישראל.
בתחרות זו עשוי לזכות לכל היותר בית ספר אחד. עם זאת, יוזמי התחרות שומרים לעצמם את הזכות לא לבחור אף בזוכה אחד בתחרות, ולחלופין לבחור זוכה אך לא להעניק פרס, וזאת על פי שיקול דעתם המוחלט והבלעדי של יוזמי התחרות.
בתי הספר המשתתפים יקבלו:
- שעות ייעוץ מיועץ אנרגייה מומחה.
- ליווי בית הספר בקידום חשיבה יזמית.
- מונה אנרגייה לניטור מתוצרת חברת סייטק אשר ימדוד את הצריכה את ייצור האנרגייה בבית הספר.
מובהר בזה כי יוזמי התחרות יישאו בדמי השימוש של המערכת אך ורק במהלך שנת התחרות.
לאחר שנת התחרות, השימוש במערכת כפוף לדמי שימוש שנתיים שעל בית הספר להסדיר ולשאת בתשלום בעבורם מול חברת הבקרים.
תוצרי התהליך:
- תוכנית חינוכית וחדשנית אשר תביא להתייעלות באנרגייה בבית הספר.
- ידע מתקדם בניהול ובייצור של אנרגייה.
- כלים להורדת צריכת האנרגייה בבית הספר והקטנת חשבונות החשמל.
מהלך התחרות:
בתחילת התחרות יתקיים יום עיון שיוזמנו אליו אנשי הצוות הרלוונטיים מבתי הספר. אנשי הצוות יקבלו הסבר מפורט על תהליך התחרות וידע מקצועי על אנרגיות מתחדשות והתייעלות באנרגייה במבני חינוך.
הסבר למונחים:
- בקר אנרגייה או מונה אנרגייה – רכיב שיושב בארון החשמל ומודד את הייצור והצריכה של האנרגייה בבית הספר.
- חיבור הבקרים או המונים – הבקר או המונה שיושב בארון החשמל צריך גם חיבור תקשורת ולכן נדרש שקע תקשורת סמוך לארון החשמל או לחלופין חיבור קווי ביניהם.
- מערכת המדידה והמניה – המערכת כוללת את הבקר או המונה המחובר לשרת ומעביר את הנתונים לערכת מקוונת שמציגה את נתוני צריכת החשמל וייצורו בצורה ברורה ונגישה.
התוכנית תלווה על ידי צוות מנטורים מקצועי מתחום האנרגייה וצוות מנחים. ההזדמנות שבתחרות היא החשיבה היזמית, השונה, המאפשרת התבוננות אחרת על נושא זה, גיוס שותפים וקיום מהלך נרחב בבית הספר הכולל את צוות בית הספר, תלמידים, הורים ושותפים נוספים. כל אלו יובילו לתכנון מהלך יזמי של הפיכת בית הספר למאופס אנרגייה.
מדובר בהזדמנות חסרת תקדים לבית הספר ליהנות מתהליך חינוכי, מקצועי ומרתק אשר יוביל לחשיבה פורצת דרך, רחבה וחדשנית בכל הקשור ביכולתנו להשפיע על משבר האקלים ולתרום לצמצום טביעת הרגל הפחמנית שלנו.
התוכנית תלוּוה בידי צוות מנטורים מקצועי מתחום האנרגייה וצוות מנטורים חינוכי, בדגש על תהליך הלמידה והניתוח של התלמידים עצמם וצוות בית הספר.
לצורך התחרות יותקן בבית הספר מכשיר ניטור צריכת חשמל שישמש ללמידה ולמעקב אחר צריכת האנרגייה בבית הספר והפעולות שנעשו לצמצומה. כמו כן ייעשה שימוש בתוכנה מתקדמת (ARC) למיפוי צריכת האנרגייה ולהשוואה בין בתי ספר. תהליך מעשיר זה יספק ידע מעשי וערכים חינוכיים חשובים לקהילת בית הספר.
מדובר בהזדמנות חסרת תקדים לבית הספר ליהנות מתהליך חינוכי, מקצועי ומרתק אשר יוביל לחשיבה פורצת דרך רחבה וחדשנית בכל הקשור ליכולתנו להשפיע על משבר האקלים ולתרום למיגורו.