דלג אל

חומרי למידה והוראה – חטיבה עליונה

חומרי למידה והוראה – חטיבה עליונה

בוגרי התיכון מצויים למעשה בתפר שבין ההווה לעתיד, וחשוב שיהיו ערים ומודעים לצורך בשמירה על הסביבה והקטנת טביעת הרגל האקולוגית, ואף יאמצו התנהגויות מקיימות. בהמשך לעיסוק האינטנסיבי בהיבטים סביבתיים ובחינוך סביבתי בבית הספר היסודי ובחטיבות הביניים, בתיכונים רבים מנסים להמשיך את הרצף ושילוב החינוך הסביבתי כאורח חיים בית ספרי, תוך שאיפה לשילוב התכנים בתוכניות הלימוד בתחומי הדעת השונים. ביחידות לימוד באזרחות ומדעי הסביבה מעודדים את התלמידים לעיסוק בחינוך סביבתי ואזרחות פעילה במסגרת מטלת הביצוע באזרחות ויחידת הסדנה הסביבתית במדעי הסביבה, כמו גם בעבודת חקר כגון אקוטופ במדעי סביבה, גיאוטופ בגיאוגרפיה ויחידה מתוקשבת בתושב"ע.

בתחומי דעת אלו, משלבים עקרונות ותכנים של חינוך סביבתי בהשתלמויות המורים, במטרה שהמורים יהפכו למובילי החינוך הסביבתי בבית-ספרם ואף ישפיעו על קידום הנושא בבתי-ספר סמוכים. בנוסף, נערכות פעילויות חוץ כיתתיות המעודדות את העיסוק בנושא,  כמו תחרויות צילום - "ישראל בעין גיאוגרפית" לתלמידי הגאוגרפיה בדגש על הסביבה, "חוקרים סביבה – בעין המצלמה" במדעי הסביבה. גם בשיעורי חינוך מקדישים זמן לסביבה ולחינוך הסביבתי תוך ציון ימים מיוחדים כמו ט"ו בשבט שמקבל צביון שמירת טבע ודאגה לסביבה, יום כדור הארץ הבינלאומי וצמצום מדורות בל"ג בעומר. כמו כן, מעודדים תלמידים להשתתף בתחרויות הקשורות ישירות או בעקיפין לחינוך הסביבתי, כגון טיפוח הסביבה, חקר בעיות סביבתיות, צמצום צריכה וטיפול במשאבים.

בעמוד זה מוצגים חומרי למידה והוראה, מצגות, סרטונים, פעילויות ומערכי שיעור בנושאי סביבה וקיימות במערכת החינוך לחטיבה העליונה.

יחידות הוראה מתוקשבות

חזרה לראש הדף
מבוא לשינוי האקלים
מבוא לשינוי האקלים
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו נועדה לתת לתלמידים רקע מקיף על שינויי האקלים העולמי. ביחידה זו נעסוק בתופעות הממחישות את שינויי האקלים ונכיר את תוצא (אפקט) החממה ואת השפעתו על ההתחממות הגלובלית. נלמד על הגורמים להתחממות הגלובלית ונכיר את התחזיות הצפויות על פי מודלים לחיזוי אקלים, את המחלוקת סביב פרשנות הנתונים המדעיים והקשר בין פעילות האדם לשינויי אקלים. נעסוק בהיבטים מוסריים הקשורים לאחריות לפליטות גזי החממה ולסוגיות של צדק סביבתי בנושא, בפתרונות לשינויי האקלים ובקידום פעילויות לצמצום שינויי האקלים שבתחום השפעתם האישית של התלמידים. יש להביא בחשבון שנושא שינויי האקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי רגשות וחששות. בשיעורים לא נדגיש את התרחיש הגרוע ביותר אלא את הפתרונות האפשריים וגם את המקום של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית: יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות.

ליחידת ההוראה
השפעות שינוי האקלים על הטבע ועל החברה
השפעות שינוי האקלים על הטבע ועל החברה
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על שינויי האקלים העולמי. ביחידה זו נעסוק בחשיבות המערכות הטבעיות והמגוון הביולוגי לאדם ונחשף להשפעות של שינויי האקלים ‎(כגון שינויים בתפוצת בעלי חיים ובנדידה, השפעה על החמצת האוקיינוסים, הלבנת שוניות אלמוגים) ולהשפעות אחרות של האדם על המערכות הטבעיות (אובדן בתי גידול, זיהום, ציד וכו'). נעסוק בהשפעות שינויי האקלים על בריאות האדם, על הביטחון התזונתי ועל המחסור במים ונבין איך כלל הגורמים - שינוי האקלים, המגוון הביולוגי, הבריאות, המזון והמים קשורים זה בזה. יש להביא בחשבון שנושא שינויי האקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי של רגשות וחששות. בשיעורים השתדלנו לא להדגיש את התרחיש הגרוע ביותר, אלא את הפתרונות האפשריים וגם את המקום של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית - יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות. בהמשך ליחידה זו, יחידה העוסקת בפתרונות לשינויי האקלים.

ליחידת ההוראה
פתרונות לשינוי האקלים
פתרונות לשינוי האקלים
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על שינויי האקלים העולמי ועוסקת בפתרונות לבעיית שינויי האקלים. לשם כך יוסבר על התלות של האנושות באנרגיה ומה הם האתגרים באספקה של אנרגיה הזאת. לאחר מכן היחידה תעסוק בפתרונות שונים לשינויי האקלים , כאשר הפתרונות מתמקדים בשני היבטים עיקריים: הפחתת התלות שלנו בדלקים פוסילים וצמצום פליטות מצד אחד ומהצד שני פתרונות טכנולוגיים ומדעיים להורדת הריכוז העודף של פד"ח שקיים באטמוספירה. הלימוד ביחידה יתייחס לקבלת החלטות לצמצום גזי החממה ברמה גלובלית- עולמית , רמה מקומית-מדינת ישראל וברמה האישית - מקומו של האדם הפרטי. תודגש המציאות המורכבת שאין פתרונות קסם ושלכל טכנולוגיה יש השפעות כאלו או אחרות על הסביבה אולם יחד עם זאת אחריותנו המוסרית-ערכית לצמצם את ממדי שינויי האקלים העולמי.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי
חזרה לראש הדף

מצגות קיימות

מצגות קיימות

חומרי למידה ומצגות של קמפוס טבע אוניברסיטת תל אביב (כיתות י-יב):

חזרה לראש הדף

סרטונים

"אתם גונבים את העתיד שלנו", גְּרֵטָה ת'ונברג
"אתם גונבים את העתיד שלנו"
ים הפלסטיק
ים הפלסטיק
שיר האקלים
שיר האקלים
להציל את העולם
להציל את העולם
סיפורים של חפצים
סיפורים של חפצים
מחזור החיים של חולצת טי, אנג'ל צ'אנג
מחזור החיים של חולצת טי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.