דלג אל

תוכנית ISDG ליישום מטרות הפיתוח הבר-קיימא של האו"ם

תוכנית ISDG ליישום מטרות הפיתוח הבר-קיימא של האו"ם

תוכנית ISDG Israel Sustainable Development Goals - זוהי השנה הרביעית שבה התוכנית הייחודית פועלת על ידי משרד החינוך, משרד החוץ וקרן קיימת לישראל. התוכנית הוקמה במטרה לשתף תלמידים מישראל במאמצים הבינלואמיים להשגת יעדי הפיתוח בר קיימא (SDG's) של האו״ם לשנת 2030, ובכך לסייע לעולם כולו בהתמודדות עם האתגרים העומדים לפנינו. ההשתתפות בתוכנית ISDG מעניקה לתלמידים הזדמנות ייחודית לקחת חלק בעיצוב העתיד של כולנו במטרה להעניק עתיד טוב יותר או איכות חיים טובה יותר למדינה ולעולם כולו. במהלך תוכנית ISDG יתבקשו תלמידים מכיתות ז'-י"א להציע מיזם שיסייע במימוש אחד או יותר מ־17 היעדים של האו"ם (SDG’s) במדינה מתפתחת שיבחרו מראש, או במדינה בעולם המתמודדת עם בעיות של שינוי אקלים.

חזרה לראש הדף

יעדי האו"ם לפיתוח בר קיימא

יעדי האו"ם לפיתוח בר קיימה

בשנת 2015 נפגשו מנהיגים מ־193 מדינות כדי להתמודד עם אתגרי העתיד. באותה פגישה הוחלט על ה־SDG- Sustainable Development Goals - 17 יעדים לפיתוח בר קיימא (פת"ק), 169 מטרות ו־232 מדדים שכלל המדינות החברות באו"ם יפעלו למימושם עד שנת 2030.
17 היעדים שנבחרו עוסקים בתחומי החברה, הסביבה והכלכלה. היעדים מכוּנים
Sustainable Development Goals – SDGs.

להלן רשימת 17 היעדים שהוגדרו על ידי האו"ם:

  1. מיגור העוני ברחבי העולם
  2. מיגור הרעב ושיפור הביטחון התזונתי
  3. קידום הבריאות ואיכות החיים
  4. הבטחת חינוך איכותי ושוויון הזדמנויות בלימודים
  5. קידום שוויון מגדרי
  6. הבטחת משאבי מים ותשתיות תברואתיות
  7. אספקת אנרגיה לכלל האוכלוסייה במחיר סביר 
  8. קידום צמיחה כלכלית והבטחת תעסוקה
  9. פיתוח תשתיות ועידוד חדשנות
  10. צמצום אי־השוויון בין מדינות ובתוכן 
  11. קידום הסביבה העירונית בתוך שימת דגש על הכלה של כל קבוצות האוכלוסייה
  12. קידום צריכה וייצור בני קיימא
  13. מעורבות פעילה במאבק בשינוי האקלים ובהשפעותיו
  14. שימור המשאבים הימיים – ימים ואוקיינוסים
  15. שמירה על המגוון הביולוגי – הגנה על בתי גידול ושיקומם
  16. קידום חברות שוחרות שלום
  17. חיזוק שיתוף הפעולה הבינלאומי לקידום פיתוח בר קיימא.
חזרה לראש הדף

חזון ומטרות

17 היעדים שקבע האו"ם נוגעים בתחומים רבים בחיי היום-יום של כולנו. תוכנית ISDG הוקמה במטרה להציב את הנוער הישראלי בחזית המאמץ למימוש היעדים של האו״ם. בשנת 2030 יהיה הנוער של היום 'המבוגר האחראי', ולכן יש חשיבות רבה בקבלת אחריות וביצירת מעורבות של הנוער בישראל במימוש אותם יעדים.

מטרות התוכנית

שילוב בני הנוער הישראלי במימוש היעדים של האו"ם לשנת 2030:

  • מתן הזדמנות שווה לבני הנוער בישראל להיות חלק מהמאמץ הבין לאומי למימוש 17 היעדים של האו״ם לשנת 2030, וכך לשמש מודל לחיקוי בעבור שאר המדינות החברות באו״ם
  • חשיפה של הנוער הישראלי למחקר, ליוזמות, לפיתוח ולשיתוף פעולה בין לאומיים
  • חיבור בין הנוער הישראלים לארגונים של האו"ם – WFP, IFAD, FAO
חזרה לראש הדף

תחרות ISDG לבתי הספר

תחרות ISDG לבתי הספר

תוכנית ISDG מאפשרת לכלל תלמידי ישראל להציע בשלב הראשון מיזם שמטרתו לענות על אחד או יותר מ-17 היעדים של האו"ם. את המיזם יש לתכנן עבור מדינה שמתמודדת עם בעיה מסוימת, ויש לבחור את מדינת היעד מראש. 15 הקבוצות שיעלו לשלב השני יציגו את המיזם שלהן באנגלית לפני הוועדה הממונה. תלמידי חמשת הקבוצות שיגיעו לשלב השלישי והסופי של התחרות, יטוסו לרומא, בירת איטליה, ולמרכז הארגונים הבין-לאומיים בתחום המזון והחקלאות של האו״ם. במהלך השהייה באיטליה יבקרו המועמדים בארגוני המזון והחקלאות של האו"ם ברומא, ושם יציגו את המיזם שלהם באנגלית ויפגשו אנשי מפתח בתחום.

במהלך התוכנית יתבקשו בתי הספר לבחור מורה אשר ינחה את התלמידים במהלך התוכנית ואף יטוס עימם לרומא (אם הקבוצה מבית הספר תזכה). כל בית ספר רשאי לבחור קבוצה אחת שתייצג אותו. הקבוצה תמנה לפחות שני תלמידים ולא יותר מארבעה.
ראשית, על הקבוצה לקרוא אודות התוכנית בכתובת אתר תכנית יעדי האו"ם מיום שלישי, ז' באלול התשפ"ד 10.9.24 בשעה 18:00 ולמלא את כל הפרטים המבוקשים. על חברי הקבוצה למלא את הצעת המיזם על פי התבנית הקיימת sdgisrael@gmail.com באתר התוכנית לשלוח אותה באימייל כקובץ PDF עד יום חמישי, כ' באדר התשפ"ה 20.3.25 בשעה 18:00. אורך המסמך לא יעלה על שלושה עמודים, הוא יהיה מנוסח באנגלית ויכלול את כל הפרטים המבוקשים. לא יתקבלו מסמכים בפורמט אחר מזה הקיים באתר התוכנית.
בית הספר שיעלה לשלב השני, הקבוצה תתבקש להציג את המיזם לפני הוועדה הממונה במסגרת יום עיון ייעודי. התאריכים לכל שלב בתוכנית נקבעו מראש.
יש לשים לב כי התלמידים שנבחרו לייצג את בית הספר פנויים באותם תאריכים.

נושאים לדיון חינוכי

  • 17 יעדי האו״ם לשנת 2030
  • ארגוני האו״ם ברומא בנושא מזון וחקלאות:
    • FAO - Food Agriculture Organization
    • WFP - World Food Program
    • IFAD - International Fund for Agricultural Development
  • פיתוח מיזם – כיצד הופכים רעיון למיזם?
  • חשיבות מעורבותם של בני הנוער במאמצים למציאת פתרונות ליעדי האו״ם

ניקוד המיזם

חזרה לראש הדף

תבחינים ותנאים להשתתפות

הבקשות ייבחנו על פי אמות המידה האלה:

  • היכולת של המיזם לתת מענה לאחד או ליותר מ-17 היעדים שקבע האו"ם בתוכנית SDG’s, מתוך התמקדות במדינת יעד אחת שהתלמידים יבחרו מראש (עליה להיות בהכרח מדינה מתפתחת)
  • חדשנות היוזמה
  • היתכנות היוזמה
  • משאבי הזמן והכסף הדרושים למימוש היוזמה
  • בהירות הבקשה, רמת הפירוט ושלמות הנתונים

קהל היעד: התלמידים מכיתות ז'-י״א.
גודל הקבוצה: לפחות שני תלמידים ולא יותר מארבעה.
השתתפות בתי ספר: כל בית ספר רשאי לשלוח קבוצה אחת בלבד.
המלצות: לקיים פעילות בבית הספר או האקתון חשיבה סביב הבעיות העולמיות.
ליווי: על אחד מהמורים בבית הספר להנחות את הקבוצה במהלך כל שלבי התוכנית (לרבות הנסיעה לרומא במידה ויזכו).
מילוי פרטים: יש למלא את כל הפרטים והקבצים הנמצאים באזור האישי באתר התוכנית.
תבנית ההצעה: את הצעת המיזם יש למלא על פי התבנית הקיימת באזור האישי. יתקבלו רק קבצים בפורמט המיועד שישלחו לאימייל התוכנית בהתאם ללוח הזמנים שפורסם.
ניסוח ההצעה: על ההצעה להיות מנוסחת באנגלית ואורך המסמך לא יעלה על שלושה עמודים.

חזרה לראש הדף

גמר תחרות ISDG

גמר תחרות ISDG

במהלך התוכנית הציעו תלמידות ותלמידים מכיתות ז-יא מיזם שיסייע במימוש אחד או יותר מ-17 היעדים של האו"ם (SDG’s) במדינה מתפתחת או מפותחת.
חמש הקבוצות יטוסו לארגוני האו״ם ברומא – FAO, WFP & IFAD ויציגו את המיזם שלהם בפני בכירי הארגון ומשלחות אחרות.

חזרה לראש הדף

המיזמים של הקבוצות שעלו לגמר

חווה חקלאית עין שמר, המועצה האזורית מנשה – חקר "עדשת המים"

התלמידים פיתחו מערכת לגידול עדשת מים (Lemna minor), צמח עתיר בחלבון, המתאימה לאזורים כפריים ואינה דורשת חשמל ומי שתייה. בתהליך הפיתוח נעזרו התלמידים בארגון CESP מקניה, מדינת יעד שבחרו התלמידים שנפוצה בה עדשת מים בטבע (כך שאין סכנה למינים פולשים). למערכת נתנו התלמידים את השם LIBEREAT, בשאיפה לייצר מקור מזון בריא ונגיש שיסייע לשחרר את המדינות המתפתחות מחוסר ביטחון תזונתי. המערכת שפיתחו התלמידים מבוססת על העיקרון של אפס פסולת. לכן את הדשן הדרוש לגידול העדשה מספק רכיב ייעודי במערכת המבוסס על שאריות מזון ביתיות.
התלמידים: אלה נאווי (כיתה יא), נעמה אייזן (כיתה יא), טל לרנר (כיתה יא) ויובל גופר (כיתה י); מנהל החווה: נועם גבע.

מקיף א' באר שבע – "פרויקט Recyclair"

פרויקט Recyclair הוא חלק מתחרות מיזמים של משרד החינוך, משרד החוץ, קרן קיימת לישראל והאו״ם במסגרת תוכנית: ISDG (Israel sustainable development goals). אחד הגורמים המשפיעים על זיהום אוויר בהודו הוא שרֵפת שאריות של שדות חקלאיים לאחר הקציר, בעיקר גידולי אורז. החקלאים שורפים את השלפים הנותרים בשדה כדי לפַנות במהירות את הקרקע לזריעת גידולים חדשים.
כדי לצמצם בעיה זו אנחנו מציעות להשתמש בשאריות התבואה כחומר גלם לייצור נייר ממוחזר.
במסגרת הפרויקט שלנו יוצבו מכולות בשדות חקלאיים שישמשו מעין מפעלים קטנים לייצור נייר מהשלפים. הנייר שיְיוּצר בזכות התהליך יוכל לשמש לצורכי מכירה לחברות המעוניינות להפוך את מוצריהן לאקולוגיים יותר.
התלמידות: אלינור גרדשטיין, רותם נעמן; מורה מלווה: עטרת חודאדי.

צוות בית הספר עין גדי ומורי חממת הערבה – "שימוש באבקה מזרעי עץ המורינגה לצורך טיהור מים"

שימוש באבקה מזרעי עץ המוֹרִינְגָה לצורך טיהור מים במחנה פליטים בקניה מורינגה מכונפת (Moringa oleifeira) היא עץ ממוצא טרופי בעל יכולת צמיחה מהירה שאינו צורך כמות גדולה של מים. העץ ידוע באיכות התזונתית הגבוהה של עליו, הוא נחשב מזון־על, והשמן המופק ממנו נחשב לבריא במיוחד. מטעי מורינגה משמשים לגידול חקלאי ברחבי העולם. עובדה ידועה פחות היא שאבקה מזרעי מורינגה מכילה חלבונים קצרים ובעלי מטען חשמלי חיובי. אליהם נקשרים מזהמים טעונים מטען שלילי היוצרים גושים השוקעים לקרקעית הכלי. את הגושים אפשר לסנן.
אנו מציעים לשתול עצי מורינגה ברחבי מחנה הפליטים קקומה בקניה כדי שהתושבים יוכלו להשתמש בהם לתוספים לשיפור התזונה ולטיהור מים. מים נקיים הם אתגר של ממש במחנה הפליטים הגדול המונה יותר מ-150,000 פליטים. בעטיים נגרמים סכסוכים רבים בקרב התושבים ובין פליטים לתושבים מקומיים ואפילו בין התושבים לחיות בר. טיהור מים בעזרת זרעי מורינגה יאפשר לסייע בקידום היעדים בני הקיימה של האו"ם דוגמת בריאות איתנה יותר לתושבים, תזונה בריאה יותר, גישה למים נקיים ושמירה על הסביבה.
לצורך פיתוח המיזם נעזרנו במורי חממת הערבה – החווה ללימודי מדע, חקלאות וסביבה בערבה עם חוקרי מו"פ מדבר וים המלח ועם מדריכי קבוצות וסטודנטים מקניה הלומדים במרכז המשתלמים בחקלאות בערבה (AICAT). המדריכים מקניה הכירו לנו את המדינה וסייעו לנו לבחור את מחנה הפליטים. עם חוקרי מו"פ מדבר וים המלח עשינו ניסויים לבדיקת איכות המים לאחר טיהור בעזרת מורינגה. את הכול גיבשנו לכדי מיזם שלם בסיוע של מורי חממת הערבה וצוות בית הספר.
התלמידים: מעיין קינן, נועם כהן, אורי גנטק, עמית אטדגי; מורה מלווה: משה איטח.

מקיף עין מאהל, עין מאהל – "שימוש בציאנובקטריה שהיא אצה כחולית חוטית לייצוב חולות נודדים"

סודן היא המדינה השלישית בגודלה באפריקה. ואולם שטחה הגדול אינו מנוצל כראוי. אחת הסיבות היא שחלק גדול משטח זה מדברי וחצי מדברי (957,000 קמ"ר) ומקשה בשל כך על קיום חקלאות באזורים אלה ומחייב פתרון.
מטרת הפרויקט ייצוב חולות נודדים בסודן ומתן מענה לבעיות הקשורות לשטח הגדול של הקרקע החולית במדינה זו:

  1. ייצוב חולות נודדים מאפשר נטיעת עצים וצמחייה ושימוש בקרקע לחקלאות.
  2. באדמות חקלאיות החול הנודד מכסה את הזרעים והעלים ומשפיע לרעה על כמות היבול, לכן ייצוב חולות נודדים סמוך לשטחים חקלאיים מונע נזקים לצמחייה.
  3. שימוש בשטח נרחב בסודן לחקלאות יוכל לספק מזון לאנשים רבים יותר, לטפל בבעיית הרעב בסודן וכמובן לתת מענה להוספת כוח אדם לעבודה בחקלאות.

איך נעשה זאת?
בפרויקט שלנו בחרנו להשתמש בציאנובקטריה שהיא אצה כחולית חוטית המסוגלת לגדול ולהתפתח באזורים מדבריים ודלי מים. ציאנובקטריה היא האחראית המרכזית ליצירת קרומי קרקע ולייצוב חולות נודדים. המחקר שלנו ייעשה בשני שלבים: השלב הראשון ייעשה במעבדה ובו נייצר כמות גדולה של ציאנובקטריה. השלב השני ייעשה בשטח הפיילוט שעליו נרסס ציאנובקטריה באמצעות רחפן.
אנו מאמינים שאם הפרויקט שלנו יצליח, אפשר יהיה ליישם אותו בהרבה מדינות מתפתחות בעולם, לעזור להמון אנשים באספקת מזון ועבודה ולאפשר להם לחיות בכבוד.
התלמידות: חנין אמין, חלא זריקי, אלין אבו ליל, זינב אבו ליל; מורה מלווה: הנא עדוי חביב אללה.

תיכון ברנקו וייס על שם הרצוג, בית חשמונאי - "מקנה סוכר לאתנול" לקריאה
מדרשיית אמי"ת קמה, ירוחם - "גידול ארבה למאכל באתיופיה" לקריאה
אשכול פיס למדעים ואומנויות, תיכון אהל שם, רמת גן - "פירוק פסולת אורגנית" לקריאה
חזרה לראש הדף

לוח הזמנים לתוכנית

בית ספר שיירשם לתוכנית יקבל מסמך עם הסבר מפורט על תוכנית ISDG
מיום שלישי, ז' באלול התשפ"ד עד 10.9.24-22.11.24 - מועד פתיחת ההרשמה לתוכנית
ביום ראשון ט' בחשון 10.11.2025 - יום עיון במתכונת מקוונת שבו התלמידים והמורים המנחים יקבלו הסבר על התוכנית.
יום חמישי כ' באדר 20.3.25 - בשעה 18:00 (שעון ישראל) - מועד אחרון לשליחת הצעת המיזם למייל sdgisrael@gmail.com
יום רביעי כ''ה בניסן 23.4.25 - תאריך אחרון להחזרת תשובות לקבוצות שעברו את השלב הראשון.
יום חמישי י' באייר 8.5.25 - הצגת המיזמים בפני הוועדה הממונה.
יום חמישי ט' בסיון 5.6.25 - הכרזת הזוכים ופרסום שמות הקבוצות שיטוסו לרומא.
יום חמישי ט''ז בסיון 12.6.25 - פגישה מקוונת של שלוש הקבוצות הזוכות עם מארגני התוכנית: עבודה על הצגת המיזם, חידוד המיזמים ותדרוך לקראת ההגעה לרומא
פרטים בהמשך - הגעה של שלוש הקבוצות הזוכות עם המורה המנחה לביקור הרשמי ברומא.

חזרה לראש הדף

לפרטים נוספים

לפרטים נוספים פְּנו אל:

הגב' חני פלג, הממונה הארצית לחינוך לקיימות
דואר אלקטרוני: hanipel@education.gov.il ,hanipe@gmail.com
טלפון: 052-3637145

הגב' דנית אוליאש, מדריכה ארצית לתוכנית ISDG
דואר אלקטרוני: amirdanit@gmail.com
טלפון: 052-2538776

הגב' ניקול ברודר, מדריכה ארצית לאנגלית
דואר אלקטרוני: nicolebroder@gmail.com

הרב גדעון שלוש, מנהל מחלקת מורשת, קרן קיימת לישראל
דואר אלקטרוני: GideonSh@kkl.org.il

אולי תתעניינו גם ב...

תוכנית גלוב לחינוך סביבתי
תוכנית "גלוב" לחינוך סביבתי במערכת החינוך בישראל
תוכניות בנושא סביבה וקיימות
תוכניות בקיימות במערכת החינוך
תוכנית למידה בחצר בית הספר בבנייה ירוקה
תוכנית של תכנון ויצירה של סביבת למידה בחצר בית הספר המשלבת בתוכה היבטים פיזיים ופדגוגיים כאחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.