העלייה הראשונה והעלייה השנייה בראי העברית, חינוך לשוני
בתקופת העלייה הראשונה נראו ניצני תחיית הלשון. עלייתו של אליעזר בן-יהודה לארץ בסתיו תרמ"ב (1881) הייתה ציון דרך בהיערכות למען קידום תחיית הלשון.
בתקופה זו הונחה התשתית של מערכת החינוך הלאומית העברית. ב-1886 הד"ר יצחק אפשטיין ושמחה וילקומיץ החלו ללמד עברית בראש פינה בשיטת הוראה חדשנית "עברית בעברית". בראשון לציון הוקם באותה שנה בית הספר העברי "חביב" ובו נלמדו כל המקצועות בשפה העברית, כולל מקצועות הקודש.
באותן שנים נכתב שירו של נפתלי הרץ אימבר "תקוותנו" או "התקווה", שהיה להמנון הלאומי של היישוב ואחר כך של מדינת ישראל.
בתקופת העלייה השנייה יצא היישוב היהודי לעצמאות לשונית ותרבותית. התרחבות היישוב היהודי הביאה לפיתוח מערכת החינוך ולתמורות בתוכניות הלימודים.
בשנים 1914-1913 ניטש ויכוח על שפת ההוראה בעקבות החלטה להורות בשפה הגרמנית בטכניון. המאבק כונה 'מלחמת השפות' או 'ריב הלשונות', והוא הסתיים בניצחונה של העברית.
ביחידה זו נלמד על נושאים אלו באמצעות סרטונים ושירים.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידות הוראה מתוקשבות
מבצע שלמה
תחומי דעת: עברית: חינוך לשוניביחידה שלפניכם התלמידים ילמדו אודות מבצע שלמה, המבצע שבו עלו לישראל כ-14,500 בני קהילת ביתא ישראל (יהודי אתיופיה) בשנת 1991. היחידה עוסקת בסיפור המבצע הייחודי דרך קריאה, האזנה, צפייה, שיח, דיון וכתיבה. באמצעות קריאת סיפורים אישיים והתנסות בתכנון המבצע, באים לידי ביטוי הכמיהה של קהילת ביתא ישראל לארץ ישראל, והאחריות של מדינת ישראל לדאוג לכל היהודים ברחבי העולם.
היחידה כוללת טקסטים סיפוריים ומידעיים, כתבות, סרטונים, צילומים ועוד, והיא מקדמת את מיומנויות השפה בדרכי למידה מגוונות ומזמנת הוראה דיפרנציאלית.
ח.נ. ביאליק - סופר, משורר ומחייה העברית
תחומי דעת: עברית: חינוך לשונייחידה זו עוסקת בחיים נחמן ביאליק כמחדש השפה העברית וכיוצר.
בפתח היחידה יכירו התלמידים את תולדות חייו של ביאליק וילמדו על פעילותו המגוונת והענפה. בהמשך ילמדו על דרכו כמחדש מילים בשפה ויאזינו לריאיון (דמיוני) של עיתונאית מהתקופה עם ביאליק. במהלך הלימוד ביחידה יכירו התלמידים את ביאליק כיוצר צעיר בתחילת דרכו וייחשפו לשירים ולסיפורים שכתב. הלימוד ביחידה ייעשה באמצעות צפייה בסרטונים, קריאת טקסטים והתבוננות בתצלומים, ובאמצעים חווייתיים ויצירתיים, כמו חידון, משחק ויצירה.