העברית בפזמונים

חזרה
העברית בפזמונים

אוסף פזמונים ופעילויות לטיפוח השפה העברית. ביחידה זו אוסף פזמונים שבהם קיימת התייחסות לשפה העברית. החשיפה לפזמונים אלו מאפשרת להרחיב את הידע על השפה ולטפח את הכשירות לשונית: הבנת הנשמע, הרחבת אוצר מילים, קריאה קולית ופיתוח רגישות לשונית. מומלץ לשיר את השירים ולהקפיד על הגייה תקנית.

חזרה לראש הדף

השיר אלף בית - מילים: נעמי שמר (כיתה א)

צפייה בסרטון מזמנת אפשרות לתרגל את נושא האותיות וצלילן וכן להרחיב את אוצר המילים. בנושא האותיות וצלילן: אפשר לתרגל את סדר ההופעה של האותיות, וכן להשהות את הצפייה בסרטון במקומות מסוימים ולבקש להוסיף מילים הפותחות באותיות המצוינות. בנושא אוצר המילים: מומלץ להתמקד באוצר מילים מעולם הצומח והחי, וכן בביטויים כגון "מן ונופת" או "ראש גדול" - והמקורות השונים שמהם שאובים הביטויים.

חזרה לראש הדף

השיר פתח אל"ף א - מילים: שמשון מלצר (כיתות א-ב)

שמות התנועות והגייתן: בעקבות ההאזנה לשיר אפשר לבקש מהתלמידים להוסיף עוד בית על פי אותו עיקרון, למשל חיריק א או סגול א וכו'. אפשר לעמוד על ההבדל בין ההגייה המקובלת היום (הגייה ספרדית) לבין ההגייה שבשיר (הגייה אשכנזית).

חזרה לראש הדף

סבא טוביה - סיפורה של מדינה - אליעזר בן-יהודה (כיתות א-ג)

השיר מזמן דיון בדמותו של אליעזר בן יהודה ובפועלו למען העברית. התלמידים יזהו בשיר מילים שחידש, יכתבו אותן בכתיב נכון ויערכו אותן כרשימה בסדר אלפביתי.

חזרה לראש הדף

פה בארץ חמדת אבות - מילים: ישראל דושמן (כיתות ג-ו)

דיון במילות השיר, המבטאות את הרעיון הציוני (ובכלל זה את שאיפות היישוב היהודי לחיי יצרנות ואת הרצון להחיות את השפה העברית), כמו גם ברקע לכתיבת השיר - לפני קום המדינה. התלמידים ישירו את השיר ויקפידו על הגייה נכונה. רצוי לברר את משמעות הביטויים "שפת התורה"' "ארץ חמדת אבות", "הנצו ניצנים".

חזרה לראש הדף

חולם בספרדית - מילים: אהוד מנור (כיתות ד-ו)

אילו פעולות עושה שלמה יידוב בעברית? ואילו בספרדית? מה מאפיין את השפה העברית, על פי השיר? אפשר לעורר דיון, בשיתוף תלמידים הדוברים שתי שפות ויותר, אודות השימושים שהם עושים בכל אחת מהשפות. אפשר לקרוא את השיר קריאה קולית ואף לשיר אותו.

חזרה לראש הדף

תעודת זהות, מילים: דודו ברק (כיתות ד-ו)

השיר רומז להיסטוריה של העם היהודי ומזמן דיון על הקשר בין זהות לשפה.

אפשר לעסוק ביתר הרחבה בשפות היהודיות שהתפתחו בזמן שהעברית לא הייתה מדוברת, כמו לאדינו ויידיש.

> מילים באתר שירונט: תעודת זהות

חזרה לראש הדף

עבריים אנחנו - מילים: יצחק אפשטיין (כיתות ה-ו)

דיון בתוכן השיר וברקע לכתיבתו בתקופת העלייה הראשונה והחייאת השפה העברית. אפשר לעמוד על ההבדל בין ההגייה המקובלת כיום (הגייה ספרדית) לבין ההגייה שבשיר (הגייה אשכנזית - כגון במילים: עברית, קטנים, חומש); כמו כן לעמוד על הצורות המיוחדות של הפועל, כמו נלמדה, נזמרה, נבינה.

חזרה לראש הדף

שיר השיירה, מילים: עלי מוהר (כיתות ה-ו)

השיר מתמצת את סיפור החייאת השפה העברית. התלמידים יאתרו את השורות הרלוונטיות לכך, ובכלל זה גם ביטויים ציוריים. התלמידים ישירו את השיר בהקפדה על התקינות הלשונית.

חזרה לראש הדף

אהבה ברמזים - מילים: חיים חפר (כיתות ה-ו)

בשיר עוברים לשיעור במושגים לשוניים: "קמץ, פתח, חולם חסר, שורוק, סגול, צירה, קמץ קטן, קובוץ, שווא נע, פתח, מפיק בה"א ... אם כך או כך, אני אוהב אותך". אפשר לברר אלו מושגים מבין המושגים הלשוניים המוזכרים בשיר מוכרים לתלמידים. וכן לדון בשם השיר ובמשמעותו.

חזרה לראש הדף

הורה אהבה - מילים: חיים חפר (כיתות ה-ו)

התלמידים יאזינו לשיר ויחלצו ממנו כמה שיותר מילים מהשורש אה"ב. התלמידים ימיינו את המילים לפי רמות לשון: למילים יום-יומיות ולמילים במשלב לשוני גבוה. אפשר להשוות לאנגלית (LOVE) ולעמוד על הבדלים בין שפה מרובת נטיות כמו העברית לשפה שאינה מתאפיינת בנטיות כמו האנגלית.

חזרה לראש הדף

שיר הסלנג - מילים: קובי לוריא (כיתות ה-ו)

התלמידים יזהו בשיר מילים מהסלנג וימצאו להן חלופות בשפה התקנית. אפשר לעורר דיון בנושא הסלנג ונסיבות השימוש בו, ולבחון שימושי סלנג בקרב התלמידים.

חזרה לראש הדף

עברית קשה שפה - מילים: דן אלמגור (כיתות ה-ו)

התלמידים יבינו את נושא השיר ויזהו את קבוצת הדוברים ששפה כזו מאפיינת אותם. התלמידים ימצאו שגיאות בשיר ויתקנו אותן. אפשר לבקש מתלמידים שהעברית היא שפתם השנייה לשתף את חבריהם לכיתה בתחושותיהם בעת שלמדו עברית. 

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.