כלים קטנים גדולים
שילוב כלים דיגיטליים בתהליכי הל"ה בספרות

שילוב כלים דיגיטליים בתהליכי הל"ה בספרות עשוי לקרב את יצירות הספרות לעולמם של התלמידים, ליצור גיוון במהלך השיעורים, לעודד למידה שיתופית ולמידת חקר לסוגיה, ועוד.
עקרונות ורעיונות לשילוב כלים מקוונים בשיעורי הספרות
> המצגת השיתופית בשירות הוראת ספרות
> שילוב הבלוג הלימודי-השיתופי בהוראת ספרות
> עבודת חקר כיתתית
למידה מבוססת פרוייקטים - PBL בהוראת הספרות
למידה מבוססת פרוייקטים - מדוע?
הפרויקטים בתהליכי למ"פ (PBL) מציתים התלהבות משותפת ללמידה בקרב התלמידים ומוריהם. כמו כן הם מטפחים מגוון רחב של מיומנויות כגון ניהול זמן, עבודה שיתופית ופתרון בעיות אמיתיות. למיומנויות אלו יידרשו התלמידים בהמשך לימודיהם ובצאתם לעולם העבודה, ואפשר להתאים אותן לתלמידים עם מגוון רחב של יכולות וצרכים לימודיים.
פרטים נוספים על 'למידה בדרך פרויקטים' ודרכי ההל"ה (הוראה-למידה-הערכה) באתר 'למידה מבוססת פרויקטים' בהנהלת ליה סלע, מדריכה להוראת ספרות.
שילוב תהליכי החקר בהוראת ספרות

מה לחקר אצל מדעי הרוח, ומה לספרות ולתהליכי מדעיים? האין זו מנת חלקם של מדעי הטבע בלבד? מתברר שגם את יצירתם של קפקא ועמוס עוז, ביאליק ודליה רביקוביץ אפשר לחקור בכלי מחקר שיטתיים ההולמים את מדעי הרוח.
כמה אפשרויות לשילוב תהליכי חקר בספרות:
במסגרת ההערכה הבית ספרית – 30%: במקרה זה על המורה להחליט מה יהיה היקף העבודה ובכמה יצירות תעסוק.
במסגרת תוכנית תמ"ר – תוכנית להמרת בחינת בגרות בספרות (2יח"ל): תלמידים מבתי ספר שבחרו להשתתף בתוכנית ייחודית זו שוקדים על חקר יצירתם של סופרים ומשוררים בעודם מגייסים לעזרתם מודלים תאורטיים מתחומי דעת שונים (כגון פסיכולוגיה, סוציולוגיה וספרות). באמצעותם הם מעמיקים לחקור ביצירות ספרות בנושאים דוגמת המשפחה בראי הספרות, ספרות במבט מגדרי ושירים בעקבות הנושא.
את תהליכי החקר מומלץ להכין בעבודת צוות בקרב התלמידים.
זהו מהלך מבורך המכוון ליעד מרכזי של פיתוח חשיבה, וליתר דיוק, להעמדת בוגרי בית הספר במעמד של לומדים עצמאיים שחוו חוויית למידה משמעותית.
- חוקרים ספרות – אתר מלווה לתוכנית תמ"ר מטעם הפיקוח על הוראת ספרות