רשות
גבריאל גַּרְסִיָּה מַארְקֶס – איש זקן עם כנפיים עצומות
איש זקן עם כנפיים עצומות נוחת בכפר קולומביאני נידח. באמצעות מפגש עימו נתוודע אל ז'אנר הריאליזם המאגי ואל מכלול של תכונות שליליות המאפיינות את אנשי הכפר ואת בני האדם בכלל.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
רשות או חובה
על גבריאל גרסיה מארקס
יחידות הוראה מתוקשבות
בין חלום למציאות, בין אמת לבדיה
תחומי דעת: ספרות ממלכתיביחידה זו נעסוק ביצירות שבהן הקו המפריד בין האמת והבדיה (כמעט) מתמוסס ונעלם. נעיין בשיר "חטוף" מאת של סילברסטיין, מיתוס פיגמליון, הסיפור הקצרצר "האדריכל והקיסר" של ש"י עגנון, ונסכם עם השיר "בריאה" של מהא קסיס.
יצר לב האדם (טוב או רע מנעוריו?)
תחומי דעת: ספרות ממלכתייחידת הוראה זו עוסקת בנושא פילוסופי וערכי גדול מאוד: סוגיית הטוב והרע. נתחיל בשיעור מבוא שבו נכיר לתלמידינו את אחד מגדולי הפילוסופים עמנואל קאנט. בהגותו ניסח קאנט את שני הרעיונות: האחד שלאדם יש היכולת להבחין בין טוב לרע והשני שהמוסר טבוע בתוך האדם. אחר כך נלמד בכמה שיעורים את הסיפור הקצר "אחת מאיתנו" מאת אפרת דנון, נמשיך לשיר "כף היד" של ויסלבה שימבורסקה ונסיים בסיפור קצר של פרנץ קפקא "החולפים בריצה" – כולן יצירות העוסקות בעשיית טוב ובהבחנה בין טוב ורע.
דרקונים, אוצרות והגיבור שבך
תחומי דעת: ספרות ממלכתיהיחידה תעסוק בהתמודדות עם הפחד, הגבורה ועם ייצוגם המטפורי והספרותי של התופעות האלו. הספרות יכולה לעזור לקוראיה במסעם לעבר האוצר - הגמול. ביחידה זו ייחשפו התלמידים לחוויה תרבותית שתסייע לתלמידים לזהות את פחדיהם, להזדהות עם המתמודדים בטקסטים עם הפחדים. במהלך היחידה יוצעו שיטות להתמודדות עם פחד.