חפש ב:

העשרה - חירות הדעת...

חירות הדעת...

החירות אינה מתמצה בשאיפה לשחרור משעבוד. האדם המשוחרר באמת הוא זה שהמהות שלו משוחררת; הוא זה שאמר "לא" למי או למה ששעבד אותו אבל גם אמר "כן" למשהו.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְמוֹ מִתּוֹכָהּ
בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם / אמנון ריבק

חובה או רשות:  

חובה ורשות.

פיגמליון / ברנרד שו (כיתה ט)

פיגמליון / ברנרד שו (כיתה ט)

אפקט פיגמליון – על נבואה המגשימה את עצמה: במהלך קריאת המחזה פיגמליון מומלץ ללוות את הוראתו בצפייה בסרטונים המצורפים. הסרטונים מאירים קטעי מפתח בתהליך שעוברת אלייזה (הדמות הראשית) מנַערַת אשפתות לגבירה מכובדת.

> My Fair Lady – Loverly: אלייזה בראשית דרכה 

> Ascot horse race: הגשמת השאיפה

> My Fair Lady Pronunciation: האתגרים העומדים בפניה בדרך למימוש המטרה

> עוד תראה הנרי היגנס, עוד תראה...: נחישות בדרך למטרה

> "The Rain in Spain": בדרך אל ההצלחה

> גבירתי הנאווה – ההצגה המלאהגבירתי הנאווה – ריטה, עודד תאומי, אריק לביא ועוד

פעילות לתלמידים בנושא שחרור מכבלי המעמד ומימוש מטרות

​> מה אפשר ללמוד מהתהליך שהגיבורה עוברת במחזה? היעזרו בסרטונים המצורפים.

> במבט אישי: האם חוויתם את אפקט פיגמליון (נבואה המגשימה את עצמה, מחשבה יוצרת מציאות)? מי עמד לצידכם? מי השפיע עליכם? או האם הייתם רוצים שיקרה לכם תהליך דומה? האם יש מישהו שתוכלו לפנות אליו בדרך להגשמת השאיפה שלכם?

> אילו כוכבי נוער/סלבס המוכרים לכם היום החלו דרכם מהשוליים ופרצו לקדמת הבמה? בחרו אחד/אחת והציגו את סיפור הצלחתם ביחס לאפקט פיגמליון.

> כיצד לדעתך משתקף הביטוי "מעבדות לחירות" במחזה פיגמליון?

תפוחים מן המדבר / סביון ליברכט (כיתה ט)

תפוחים מן המדבר / סביון ליברכט (כיתה ט)

מסע אל חירות הדעת – הסיפור מציג שינוי פנימי של הדמות הראשית הקולטת במהלך ביקור בקיבוץ מהי אהבה אמיתית. שתי הדמויות המרכזיות בסיפור טועמות טעמה של חירות.

פעילות לתלמידים על חירות הדעת

> מהי "חירות הדעת" לדעתכם וכיצד היא משתקפת בסיפור ("על רצונותיו של הלב, שאיש לא יכול לעמוד בדרכו")? התייחסו לשתי הדמויות בסיפור: האם ובִתה.

> האם גם אתם חוויתם דחף להגשמה של חלום או רצון לשינוי שלא עלה בקנה אחד עם רצון הסביבה ועם הנורמות המקובלות בה? האם הצלחתם להגשים חלום? מהם השיקולים או הטיעונים של הסביבה החוסמת? ספרו על כך ב"בלוג" או ב"וולוג" אישי.

> הביאו דוגמאות מן הספרות או מן הקולנוע לדחף לשינוי או להגשמה עצמית שנשא פרי

> מערך שיעור העוסק בתהליך שעוברות האם ובִתה בסיפור

סינדרלה במטבח / דליה רביקוביץ (כיתה ט)

סינדרלה במטבח / דליה רביקוביץ (כיתה ט)

מומלץ ללמד את היצירה בקשר לחג החירות ולהתייחס להיבטים של חירות וחירות הדעת. (היצירה בתכ"ל של חט"ע מובאת כאן רק בהיבט של חירות)

> מילות השיר 'סינדרלה במטבח'

> פרשנות לשיר, כפר הנוער אלוני יצחק

> קליפ – סינדרלה, להקת סקסטה

> מילות השיר 'סינדרלה'

מהן הנימה והעמדה כלפי סינדרלה בכל אחד משני השירים? עשו השוואה בין נקודת המבט המוצגת בכל שיר.

פעילות לתלמידים בנושא חירות ודחף לשינוי

כיצד מאירה אגדת סינדרלה את הסיכוי העומד בפני כל אחת ואחד להיחלץ ממצוקה ולהגשים חלום.

טריילר – סינדרלה, וולט דיסני | סצנת שיא של הגשמת הבלתי אפשרי | סינדרלה, בר רפאלי

כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם / אמנון ריבק (כיתות ז-ט)

כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם (כיתות ז-ט)

השיר נותן כוח לצאת למסע... לעמוד מול ... ולגלות את הכוח האישי. השיר עוסק ביציאת מצרים כמטפורה לתהליכים אישיים של התמודדות וצמיחה.

> מילות השיר 'כל אדם צריך מצרים'

פעילות לתלמידים בנושא: חירות ושעבוד

 שאלות למחשבה:
> מהי החירות הזאת שאנחנו מדברים עליה?
> האם היא קיימת אצלנו? האם אני חופשי/יה?
> האם אני יודע/ת מה משעבד אותי?
> האם אני יודע/ת איך אני משעבד/ת אחרים?

ספרו איך השיר נגע בכם. מתוך עולמכם הפנימי, לאילו מילים בשירים התחברתם? אילו חוויות חיים השיר מעלה בכם? התייחסו להיבט אישי, תרבותי, חברתי והיסטורי.

השיר מזכיר את סיפורי הברון מינכהאוזן. הברון משה עצמו מביצה, ובציור הוא נראה אוחז בשערותיו ומושך עצמו ממנה.
בספר ובסרט ''הסיפור שאינו נגמר'' נתקעים נער וסוסו בתוך ביצת הצער. הסוס טובע, ואולם הנער מצליח לבסוף בכוחות על אנושיים לחלץ את עצמו. המטפורה ''ביצת הצער'' היא מטפורה עוצמתית. קל מאוד להישאב וקשה להיחלץ. ההיחלצות המשמעותית ביותר היא ככל הנראה כאשר האדם מוצא בעצמו את הכוחות להיחלץ.

חשבו:
> מהי 'מִצְרַיִם' בשבילי? מצוקה או אולי דווקא אזור הנוחות שבו אני לא מתפתח/ת?
> מהי חירות בשבילי ומהי החירות שלי? איך אוכל לשנות מהרגליי ולהתייחס בפועל לחירות שלי?
> כיצד מחליטים לצאת אל מדבר הפחדים? מה זה אומץ בשבילי?

המלצה על ספרים בנושא חירות ומאבק לצדק ולשוויון (למיטיבי קרוא)

> אל תיגע בזמיר, הרפר לי

> ואני אומרת לא – סיפורה של רות ביידר-גינסבורג השופטת האגדתית, דבי לוי

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.