חפש ב:

העשרה - רעיונות לפתיחת שנה בספרות

רעיונות לפתיחת שנה בספרות

"שׁוּב נַתְחִיל מֵחָדָשׁ, כְּשֶׁכֻּלָּם מַתְחִילִים"

תחום הספרות פותח בפני התלמידים צוהר אל עולם עשיר, מלא בידע, בכלים ובמיומנויות ספרותיות, שמסייעים להם בהיבטים רחבים ומגוונים בחייהם. כעת, כאשר שנה חדשה נמצאת בפתח, טמונה ההזדמנות לגלות לתלמידים רבדים חדשים בעולם מרתק זה, וללמד אותם את החומר באופן שונה, מקורי ויצירתי יותר.

לפניכם רעיונות מקוריים שכתבו מורים לספרות. אתם מוזמנים להשתמש בהם ולהתחיל את השנה החדשה בספרות- באופן יצירתי, מעורר סקרנות, דמיון והשראה בקרב תלמידיכם.

אמשיך / גיורא פישר

אמשיך / גיורא פישר חולצה שהכינה התלמידה יעל קונייבסקי תלמידתו של המורה תומר רגב מהתיכון החקלאי עין כרם, אשר הביא את השיר לכיתתו

גיורא פישר, משורר, מורה לתנ"ך ורפתן ישראלי, שלח לנו את שירו "אמשיך לנסות". השיר יכול לשמש לשיעור הראשון בפתיחת שנת הלימודים.
גיורא פישר נולד ובמושב אביגדור וגדל בו ושם הוא מתגורר עד היום עם רעייתו ובניו. פישר בעל תואר שני במקרא ושימש מורה לתנ"ך בבית הספר התיכון בבאר טוביה. בד בבד עם ההוראה החזיק ברפת גדולה.
בהיותו ילד ונער כתב שירים ופזמונים. ואולם בבגרותו זנח את הכתיבה ושב אליה לאחר שבנו מרום נפל בשנת 2002 בעת פעילות צה"ל בג'נין.
שיריו של פישר התפרסמו בהליקון ובמוספי הספרות של הארץ וידיעות אחרונות. ספרו הראשון "אחרי זה" יצא לאור בשנת 2010 בהוצאת עם עובד וזכה לשבחי המבקרים. ספרו השני "צירי חיים" יצא לאור בשנת 2014 בהוצאת קשב לשירה.
פישר זכה בפרס רמת גן לשירת ביכורים לשנת תשע"א-2011.בשנת 2017 יצא לאור ספרו השלישי של "מה למדת מהסיפור" בהוצאת עם עובד. על המשורר גיורא פישר ויצירותיו בלקסיקון הספרות העברית החדשה

גיורא פישר
אמשיך

אֲנִי דַּף לָבָן
וַאֲנִי מַחְלִיט
בְּאֵילוּ צְבָעִים אֶשְׁתַּמֵּשׁ.
גַּם אִם דְּיוֹ יִשָּׁפֵךְ
וְכֶתֶם יָצִיף אֶת דַּפַּי
אֶקְפֹּץ אֶגְרוֹפִי
וְאַמְשִׁיךְ
לְנַסּוֹת
לְהַחְלִיט:
אֲנִי דַּף לָבָן

(מתוך: "צירי חיים" הוצאת "קשב לשירה" תשע"ד)

 

אורלי שווקי היא מחנכת כיתה י' ומורה לספרות ולתנ"ך בתיכון כרמל זבולון ביגור.

אורלי אוהבת מאוד את המילה הכתובה, במיוחד בשירים, ואת השימוש במילים מדודות ומדויקות כדי להביע הרבה במעט. ציורי הלשון חביבים עליה והיא מחברת ומקשרת תכנים ורעיונות העולים מיצירות ספרות אל עולמם של בני האדם ושל בני נוער בפרט.

למערך השיעור שהכינה אורלי סביב שירו של גיורא פישר "אמשיך" (מתאים לכיתות ח-ט)

פרנק מק'קורט - "ביום הראשון בקריירת ההוראה שלי כמעט פוטרתי"

פרנק מק'קורט - ביום הראשון בקריירת ההוראה שלי כמעט פוטרתי

"הנה הם באים.
ואני לא מוכן.
איך יכולתי להיות מוכן?
אני מורה חדש ולומד תוך כדי עבודה.
ביום הראשון בקריירת ההוראה שלי כמעט פוטרתי בגלל אכילת סנדוויץ' של תלמיד תיכון.
ביום השני כמעט פוטרתי מפני שהזכרתי אפשרות של ידידות עם כבשה."
המורה, פרנק מק'קורט

הרעיון של סהר לשיעור פתיחה ראשון
סהר גרינברג ממושב מאור הוא איש חינוך ומאמן כדורגל זה עשר שנים. הוא פועל בעיקר בחינוך המיוחד ובשנים האחרונות בבתי הספר הדמוקרטיים.
סהר מחזיק בתואר מטפל ברפואה סינית ובתואר בחינוך דמוקרטי בהתמחות בספרות ובהיסטוריה.
בשנת הלימודים תשע"ט יתחיל בתפקיד מורה חונך בבית הספר היסודי משעולים בעתלית.

בעיית הסנדוויץ'
תלמידי הכיתה יושבים במעגל והמורה מולם.
המורה קורא קטע מתוך המורה / פרנק מק'קורט המתחיל במשפט: "בעיית הסנדוויץ' התחילה בזה שילד ושמו פיטי קרא בקול – למישהו מתחשק סנדוויץ' מורטדלה?" וסופו במשפט: "לא אמרתי דבר".
לתלמידי הכיתה לא יהיה הטקסט.
במהלך הקריאה מומלץ למורה לקום ולנוע לפי האווירה ובעיקר בחלקים המשמעותיים בסיפור.

שאלות לדיון אחרי הקריאה: מה קרה כאן? מה דעתכם על מה שעשה המורה? ועוד שאלות ושיח שיעלו מתוך הדיון.

רעיונות לפעילות בעקבות קריאת הקטע:

  1. המחזת הסצנה של ביקור המנהל: המנהל נוזף במורה, המורה שותק, להוסיף לסצנה תלמיד המשמיע בפני המנהל דברי הגנה על המורה בשם הכיתה. (בקטע כתוב על המורה "לא אמרתי דבר").
  2. ספרו על דפוסי התנהגות של מורה או של מדריך אהובים עליכם.
  3. ספרו על מקרים שבהם לא נהגתם כהלכה כיחידים או כקבוצה כלפי חבר/ה או כלפי מורה – ומה הוביל אתכם להבין זאת..

הספר כולל פּרוֹלוֹג Teacher Man / Frank McCourt

על הסופר ויצירותיו

מהי ספרות? (כיתות ז-ח)

מטרת השיעור היא לדון בשאלה "מהי ספרות?" מהו הופך דבר כתוב לשיר או סיפור? וכן להכיר את הז'אנר של סיפורת הבזק ובתוכו הסיפור 'נשימה' מאת אתגר קרת. בשיעור משולבות מגוון משימות כתיבה יצירתיות המדגימות את הנלמד."

> לשיעור: "מהי ספרות?"

מתכון ספרותי מנצח

אדוה טבלסי - מתכון ספרותי מנצח

בקבוצת הפייסבוק 'מורות חדשות ואופטימיות לספרות (וגם מורים)' הציעה אדוה טרבלסי את הרעיון 'היכרות באמצעות שירים' לשיעור הראשון בפתיחת שנת הלימודים.

מתכון לשיעור מיוחד!

מצרכים:

  • מחשב
  • אינטרנט
  • רמקולים
  • מקרן
    אם אין, עובדים עם מה שיש במקרר: רמקול נייד המתחבר לבלוטות'.

אופן ההכנה:
מבקשים מכל תלמיד לבחור שיר המספר את סיפור חייו, המדבר אליו, שכביכול נכתב עליו, הנוגע במשהו מחייו וכדומה.
כל תלמיד משמיע את השיר או את הבית העיקרי או את השורה החשובה בו ומְספר איך הוא קשור אליו.

זמן ההכנה:
שני שיעורים

תוצר:
שיעור בתיבול אישי המקל על הקושי לדבר ולשתף והיוצר אווירה נעימה למערך ההיכרות.

איגרת אל הילדים / אלי אליהו

איגרת אל הילדים / אלי אליהו

"אני כותב אל המעתיקים.
אל הלוחשים בחשש זה אל זה"

בקבוצת הפייסבוק 'קהילת מורות ומורים לספרות – ממלכתי', הציעה לימור צוקרמן את השיר "איגרת אל התלמידים" מאת אלי אליהו לשיעור הראשון בפתיחת שנת הלימודים.

מילות השיר
 | קליפ השיר

אלי אליהו, "איגרת אל הילדים": שירים של בדולח או של יהלום? / עופרה עופר אורן
"הדובר בספר איגרת אל הילדים פונה לא רק אל בתו הקטנה או אל אביו בעודו ילד, אלא גם, בשיר נפלא שהעניק לספר את שמו, אל הילדים שבשוליים, אל החוששים, המאחרים, הבוהים, אל הילדים "שֶׁשׁוֹכְחִים אֶת הַמַּחְבָּרוֹת", ו"לֹא יוֹדְעִים אֶת הַתְּשׁוּבוֹת": האם אלה אינם מי שיהיו בעתיד משוררים? האמירה אינה מפורשת, אלא משתמעת.
"במחשבה שנייה, השירים בספר איגרת אל הילדים רק מתחזים כשבירים. מדובר לא בפיסות של בדולח, אלא ביהלומים".

"איגרת אל הילדים": שיריו הקצרים של אלי אליהו נושאים מטען רגשי עצום / יותם ראובני, הארץ
"צריך לקרוא את 'איגרת אל הילדים', ספר שיריו החדש של אלי אליהו, כשבקרע מתנגן האלבום 'החומה' של 'פינק פלויד'.... שיריו של אליהו... הם אגדות המיועדות ברובן אל הילדים... השירים קצרים, בעלי מטען רגשי עצום האצור בשורות קצרות".

"חוצה ישראל" עם אלי אליהו וקובי מידן
אלי אליהו משוחח עם קובי מידן על חיבורו לשירה, על האופן בו הוא כול את עצמו ואת כאביו בשיריו, על מקומה של השירה בעידן הרשתות החברתיות ועוד. שיחה מרתקת, מרחיבת עיניים ולב.
ותודה לאורלי נקר על ההצעה להוספת הראיון.

אוצר מילים - ״איגרת אל הילדים״ אלי אליהו ודודו טסה משתפים פעולה

אלי אליהו , לקסיקון הספרות העברית החדשה

דודו טסה ואלי אליהו בשיתוף פעולה עם האלבום "איגרת אל הילדים"
דודו טסה ואלי אליהו הם אומנים יוצאי דופן בסצנה הישראלית, והעבודה המשותפת שלהם היא משהו שלא רואים כאן בכל יום: מוזיקאי ומשורר שעובדים יחד לאורך זמן ובונים גוף יצירה משותף. (אם כי יש עוד דוגמאות דומות בהיסטוריה של התרבות הישראלית.) שיתוף הפעולה שלהם מגיע לשיא עם האלבום "איגרת אל הילדים" הראשון של טסה המבוסס כולו על שיריו של אליהו מתוך ספרו החדש הנושא אותו שם.
האזנה לשיר "איגרת אל הילדים" (בסוף הכתבה)

אסופת איורים וקליפ אנימציה מאת שריאל קסלסי שיהיו בחזית עטיפות הספר והאלבום.

אני הבית ובית הספר

אני הבית ובית הספר

יחידת הלימוד מעוררת שיח בין המורה לתלמידים על מצבים שעימם הם מתמודדים בהיכנסם למערכת חדשה בבית הספר, שונה מזו המוכרת להם.

בסיפורים המוצעים ביחידת הלימוד נמצא מודלים שונים של שלושה מעגלים משיקים: נבחן מערכות יחסים של ילדים והוריהם ביחס לבית הספר, יחסים בין תלמידים למוריהם ובין הורים לבית הספר. נפגוש מודלים שונים של מורים ונדון בדרכי התמודדות מגוונות של תלמידים עם מצבים של אי נוחות בבית הספר.

ביחידה פעילויות, סרטונים וחומרי עזר למורה, פעילות מסכמת והמלצות לצפייה בסרטים.

היחידה עוסקת בארבע יצירות נהדרות:

  • עץ הדובדבן השבור / ג'סי סטיוארט
  • על הימים שנחשבתי לנער מופרע / אהרן אלמוג
  • תמונות מבית הספר העממי / אמנון שמוש
  • אווזים / אגי משעול

> ליחידת הלימוד

תשרי / איריס אליה כהן

תשרי / איריס אליה כהן

השוואה בין השיר 'תשרי' שכתבה איריס אליה כהן לבין השיר 'לו יהי' שכתבה נעמי שמר. הפעילות עוסקת בקווי הדמיון בין שני השירים ובמשאלות ליבו של האדם

> לפעילות

נתניהו לילדים: תקראו ספרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו פונה בסרטון מיוחד לילדי ישראל, שבועיים לפני תום החופש הגדול,
משתף אותם בהרגלי הקריאה שלו ומבקש מהם להצטרף.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.