רשות
יהושע קנז - התיק השחור
יהושע קנז הוא בכיר הסופרים בישראל. ראוי להפגיש את תלמידי חטיבת הביניים עם סיפור קצר מפרי עטו לחוות טעימה מכתיבתו הענפה. הסיפור "התיק השחור" עוסק ביחסי אב ובנו והתפרסם בקובץ הסיפורים "דירה עם כניסה בחצר" 2008.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
רשות או חובה
חומרי עזר למורה
יחידות הוראה מתוקשבות
התבגרות - ביני לבין עצמי
תחומי דעת: ספרות ממלכתיגיל ההתבגרות הוא שלב חשוב בהתפתחות האדם, שלב שבו המתבגר בוחן את זהותו ומעצבה בעקבות התמודדויותיו במישורים רבים. דרך השיר "עוף גוזל" של אריק איינשטיין, המיתוס היווני "דדלוס ואיקרוס", השירים "נקמת הילד המגמגם" לרוני סומק ו"בעיות זהות" ליונה וולך והסיפור "לשבור את החזיר" של אתגר קרת – נבחין בייצוגים שונים של התבגרות ביצירות ספרות, ונשליך מהן על מציאות חיי התלמידים.
לאבא שלי יש סולם
תחומי דעת: ספרות ממלכתיביחידה זו נעסוק בעיקר בשאלות של דמיון משפחתי והמשכיות דרך יצירות המעמידות במרכזן את דמותו של האב. עד כמה מחויבים הילדים להמשיך בדרך שהתוו עבורם הוריהם? עד כמה רחוק התפוח נופל מהעץ? האם כיבוד אב ואם מחייב הליכה בנתיב אחד? ואיך נראית תקשורת משפחתית בכמה יצירות? שאלות אלה הן חלק מהעיסוק בזהות עצמית המאפיין את גיל ההתבגרות, ויחידה זו מבקשת להאיר אותן. היצירות שתעסוק בהן יחידה זו הן: "אבי היה אלוהים" ליהודה עמיחי, "עץ התפוח" מאת קתרין מנספילד, "4 עצות לילדה רוקדת" מאת רוני סומק, ו"מים" מאת יחזקאל רחמים.
זולגות הדמעות מעצמן
תחומי דעת: ספרות ממלכתייחידה זו מבקשת לעסוק בדמויות ספרותיות המביעות רגש בעזרת בכי. עיסוק זה הוא כר פורה לשיח רגשי ופתוח בכיתה. מי בוכה יותר, בנים או בנות? האם צריך להתבייש בבכי, להסתיר אותו? מדוע בוכים גם כששמחים? ואיך מגיבים כשרואים אדם אחר בוכה? היצירות העומדות בלב יחידה זו מזמינות דיון בשאלות האלו ומבקשות ליצור שיח כיתתי ער ורגיש המעודד אמפתיה.