דלג אל

פותחים שנה בספרות

פותחים שנה בספרות

"שׁוּב נַתְחִיל מֵחָדָשׁ, כְּשֶׁכֻּלָּם מַתְחִילִים"

תחום הספרות פותח בפני התלמידים צוהר אל עולם עשיר, מלא בידע, בכלים ובמיומנויות ספרותיות, שמסייעים להם בהיבטים רחבים ומגוונים בחייהם. כעת, כאשר שנה חדשה נמצאת בפתח, טמונה ההזדמנות לגלות לתלמידים רבדים חדשים בעולם מרתק זה, וללמד אותם את החומר באופן שונה, מקורי ויצירתי יותר.

לפניכם רעיונות מקוריים שכתבו מורים לספרות. אתם מוזמנים להשתמש בהם ולהתחיל את השנה החדשה בספרות- באופן יצירתי, מעורר סקרנות, דמיון והשראה בקרב תלמידיכם.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

חובה או רשות

רשות

חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים

מהי ספרות? (כיתות ז-ח)

מטרת השיעור היא לדון בשאלה "מהי ספרות?" מהו הופך דבר כתוב לשיר או סיפור? וכן להכיר את הז'אנר של סיפורת הבזק ובתוכו הסיפור 'נשימה' מאת אתגר קרת. בשיעור משולבות מגוון משימות כתיבה יצירתיות המדגימות את הנלמד."

מתכון ספרותי מנצח

בקבוצת הפייסבוק 'מורות חדשות ואופטימיות לספרות (וגם מורים)' הציעה אדוה טרבלסי את הרעיון 'היכרות באמצעות שירים' לשיעור הראשון בפתיחת שנת הלימודים.

מתכון לשיעור מיוחד!

מצרכים:

  • מחשב
  • אינטרנט
  • רמקולים
  • מקרן
    אם אין, עובדים עם מה שיש במקרר: רמקול נייד המתחבר לבלוטות'.

אופן ההכנה:
מבקשים מכל תלמיד לבחור שיר המספר את סיפור חייו, המדבר אליו, שכביכול נכתב עליו, הנוגע במשהו מחייו וכדומה.
כל תלמיד משמיע את השיר או את הבית העיקרי או את השורה החשובה בו ומְספר איך הוא קשור אליו.

זמן ההכנה:
שני שיעורים

תוצר:
שיעור בתיבול אישי המקל על הקושי לדבר ולשתף והיוצר אווירה נעימה למערך ההיכרות.

משחק דימויים

נבקש מהתלמידים להדגים מהו דימוי. הם יוכלו למשל לתאר חופשה: החופשה הייתה כמו... (כמו קוביית קרח מחוץ למקפיא, כמו בלון חמצן וכו').
לאחר מכן יתארו התלמידים בדימויים מהי ספרות. נכתוב (על גבי לוח שיתופי או כל דרך אחרת) כשש מילים שונות שיציעו התלמידים (שמות עצם) כגון משקפיים, חול, מקרר, חמצן, נופש באי בודד, חוף מבטחים. התלמידים יתבקשו לתאר את הספרות באמצעות המילים האלה. המשפט יתחיל במילים "ספרות בשבילי היא כמו..."
למשל: ספרות בשבילי היא כמו משקפיים, מאירה באור חדש; ספרות בשבילי היא כמו חוף מבטחים...
התלמידים יכתבו כמה רעיונות וישתפו בהם את הכיתה.

אני הבית ובית הספר

יחידת הלימוד מעוררת שיח בין המורה לתלמידים על מצבים שעימם הם מתמודדים בהיכנסם למערכת חדשה בבית הספר, שונה מזו המוכרת להם.

בסיפורים המוצעים ביחידת הלימוד נמצא מודלים שונים של שלושה מעגלים משיקים: נבחן מערכות יחסים של ילדים והוריהם ביחס לבית הספר, יחסים בין תלמידים למוריהם ובין הורים לבית הספר. נפגוש מודלים שונים של מורים ונדון בדרכי התמודדות מגוונות של תלמידים עם מצבים של אי נוחות בבית הספר.

ביחידה פעילויות, סרטונים וחומרי עזר למורה, פעילות מסכמת והמלצות לצפייה בסרטים.

היחידה עוסקת בארבע יצירות נהדרות:

  • עץ הדובדבן השבור - ג'סי סטיוארט
  • על הימים שנחשבתי לנער מופרע - אהרן אלמוג
  • תמונות מבית הספר העממי - אמנון שמוש
  • אווזים - אגי משעול

ליחידת הלימוד

מתרגשים בכל גיל

לפניכם שירים ידועים המתארים את החוויה של המפגש עם בית הספר. אומנם השירים הם שירי ילדות, אולם החוויה הרגשית בתחילת כיתה א ובתחילת כיתה ז היא חוויה דומה. מתרגשים, חוששים ותוהים מה עומד לפנינו.
השוו בין ההרגשה העולה מתוך השירים לבין זו של הילד בסיפור.

עם אילו נעליים אצא לדרך?

נציג לתלמידים תמונות של נעליים שונות (מצרפת מבחר תמונות שאפשר לשנות או להוסיף). נבקש מהתלמידים לבחור את הנעליים שאיתן היו רוצים לצאת לשנה החדשה. עליהם לכתוב בשם הנעליים מדוע לדעתם כדאי לבחור בהן.

רגע של יצירה

א. בחרו תמונה מהרשת והתאימו לשיר שחיברתם.
ב. הלחינו את השיר (היעזרו בחברים, בבני משפחה או בלחן של שיר מוכר).
ג. כל רעיון נוסף שלכם יתקבל בברכה (צילום, מחול, המחזה, ציור וכדומה).

תרגיל בכתיבה יצירתית

נבקש מהתלמידים לחשוב על המחשבות שלהם ברגע זה (מה הם מרגישים, כיצד התכוננו לקראת היום וכו'). עליהם לכתוב כדקה וחצי מבלי להרים את העט. אם הם 'נתקעים' שיחזרו על המילה האחרונה כמה פעמים וינסו להמשיך.
נשמע מה כתבו.
נשאל מה היה מעניין בהתנסות, מה היה קשה ומה היה מפתיע. נצפה בטריילר (קְדִימוֹן) של הסרט הקול בראש.
בפתיח רואים כי בתוך עולמה של הדמות פועלות כמה דמויות המייצגות רגשות שונים: שמחה, עצב, כעס, פחד וגועל.
נבקש מהתלמידים לחשוב על השבוע הראשון ללימודים – כיצד התכוננו לקראת פתיחת השנה, מהן הציפיות שלהם, מהם החששות והחלומות – או לחשוב על אירוע מיוחד שקרה להם במהלך החופשה.
עליהם לבחור 'קול' של דמות מסוימת: שמחה, כעס, עצב... ולתאר אירוע כלשהו או דבר אחר שחשבו עליו דרך ה'קול' שבחרו.
נציע לילדים לשתף בכתיבתם וננסה לבחון את השינויים שקרו בעקבות השינוי ב'קול'.
הפעילות מאפשרת ביטוי אישי של התלמידים דרך כתיבה יצירתית וטיפוח היכולת להבחין בשינויים החלים בכתיבה מנקודות מבט שונות.

כתיבה יצירתית באמצעות תמונה

המורה יציג לתלמידים כמה תמונות. על התלמידים לכתוב את הסיפור שמאחורי התמונה ולחשוב תחילה על נקודת המבט שממנה יכתבו את הסיפור (מתבונן מהצד, דמות בתמונה, לבחור את הנימה, האווירה וכו'). לאחר מכן יציגו התלמידים את התמונה שבחרו ויקראו את הסיפורים בפני הכיתה.
בעזרת הסיפורים יוכלו התלמידים להבין שהספרות מאפשרת התבוננות דרך נקודות מבט שונות. היא יכולה לעסוק בנושאים שונים, להיכתב בסגנונות שונים ולהיות מקור לביטוי אישי שיש בו עניין לקוראים שונים.

חזרה לראש הדף

אמשיך - גיורא פישר

אמשיך - גיורא פישר חולצה שהכינה התלמידה יעל קונייבסקי תלמידתו של המורה תומר רגב מהתיכון החקלאי עין כרם, אשר הביא את השיר לכיתתו

גיורא פישר, משורר, מורה לתנ"ך ורפתן ישראלי, שלח לנו את שירו "אמשיך לנסות". השיר יכול לשמש לשיעור הראשון בפתיחת שנת הלימודים.
גיורא פישר נולד ובמושב אביגדור וגדל בו ושם הוא מתגורר עד היום עם רעייתו ובניו. פישר בעל תואר שני במקרא ושימש מורה לתנ"ך בבית הספר התיכון בבאר טוביה. בד בבד עם ההוראה החזיק ברפת גדולה.
בהיותו ילד ונער כתב שירים ופזמונים. ואולם בבגרותו זנח את הכתיבה ושב אליה לאחר שבנו מרום נפל בשנת 2002 בעת פעילות צה"ל בג'נין.
שיריו של פישר התפרסמו בהליקון ובמוספי הספרות של הארץ וידיעות אחרונות. ספרו הראשון "אחרי זה" יצא לאור בשנת 2010 בהוצאת עם עובד וזכה לשבחי המבקרים. ספרו השני "צירי חיים" יצא לאור בשנת 2014 בהוצאת קשב לשירה.
פישר זכה בפרס רמת גן לשירת ביכורים לשנת תשע"א-2011.בשנת 2017 יצא לאור ספרו השלישי של "מה למדת מהסיפור" בהוצאת עם עובד. על המשורר גיורא פישר ויצירותיו בלקסיקון הספרות העברית החדשה

גיורא פישר
אמשיך

אֲנִי דַּף לָבָן
וַאֲנִי מַחְלִיט
בְּאֵילוּ צְבָעִים אֶשְׁתַּמֵּשׁ.
גַּם אִם דְּיוֹ יִשָּׁפֵךְ
וְכֶתֶם יָצִיף אֶת דַּפַּי
אֶקְפֹּץ אֶגְרוֹפִי
וְאַמְשִׁיךְ
לְנַסּוֹת
לְהַחְלִיט:
אֲנִי דַּף לָבָן

(מתוך: "צירי חיים" הוצאת "קשב לשירה" תשע"ד)

 

אורלי שווקי היא מחנכת כיתה י' ומורה לספרות ולתנ"ך בתיכון כרמל זבולון ביגור.

אורלי אוהבת מאוד את המילה הכתובה, במיוחד בשירים, ואת השימוש במילים מדודות ומדויקות כדי להביע הרבה במעט. ציורי הלשון חביבים עליה והיא מחברת ומקשרת תכנים ורעיונות העולים מיצירות ספרות אל עולמם של בני האדם ושל בני נוער בפרט.

חזרה לראש הדף

פרנק מק'קורט – "המורה"

פרנק מק'קורט - ביום הראשון בקריירת ההוראה שלי כמעט פוטרתי

בספרו "המורה" פרנק מק'קורט מתעד את הקשיים, את הניצחונות ואת ההפתעות שזימנו לו שנותיו בהיותו מורה בבתי הספר הציבוריים בעיר ניו יורק. מק'קורט הטביע רושם בל יימחה על תלמידיו באמצעות שיטות עבודה לא מקובלות ומטלות מקוריות.

פעילויות לתלמידים

  • המורה המתחיל במבחן
    קראו את חלקו השני של הפרק הראשון בספר "המורה" מאת פרנק מק'קורט. חלק זה מתאר אירוע של אכילת סנדוויץ' (החל מפסקה 12 הפותחת במילים: 'הינה הם...'). תגובת המורה מפתיעה. כתבו מדוע.
    תארו אירוע חריג שאירע בכיתתכם, ומה הייתה תגובת המורה לאירוע.
    ציינו כמה תכונות (לפחות שלוש) שהופכות מורה לאהוד בעיני תלמידיו.
  • קטע האזנה לתלמידים
    האזינו (באנגלית) לפרנק מק'קורט על דרכו של מורה (עד 0:50). מהי התכונה העיקרית בעבודת המורה שמק'קורט מצביע עליה?

הרחבה והעשרה למורה

הרעיון של המורה סהר גרינברג לשיעור פתיחה

הרעיון של סהר לשיעור פתיחה ראשון:
סהר גרינברג ממושב מאור הוא איש חינוך ומאמן כדורגל זה עשר שנים. הוא פועל בעיקר בחינוך המיוחד ובשנים האחרונות בבתי הספר הדמוקרטיים. סהר מחזיק בתואר מטפל ברפואה סינית ובתואר בחינוך דמוקרטי בהתמחות בספרות ובהיסטוריה. בשנת הלימודים תשע"ט החל בתפקיד מורה חונך בבית הספר היסודי משעולים בעתלית.

"הינה הם באים.
ואני לא מוכן.
איך יכולתי להיות מוכן?
אני מורה חדש ולומד תוך כדי עבודה.
ביום הראשון בקריירת ההוראה שלי כמעט פוטרתי בגלל אכילת סנדוויץ' של תלמיד תיכון.
ביום השני כמעט פוטרתי מפני שהזכרתי אפשרות של ידידות עם כבשה".
המורה, פרנק מק'קורט.

רעיונות לפעילות בעקבות קריאת הקטע:
המחזת הסצנה של ביקור המנהל: המנהל נוזף במורה. המורה שותק. להוסיף לסצנה תלמיד המשמיע בפני המנהל דברי הגנה על המורה בשם הכיתה. (בקטע כתוב על המורה "לא אמרתי דבר"). סַפרו על דפוסי התנהגות של מורה או של מדריך האהובים עליכם.

חזרה לראש הדף

איגרת אל הילדים - אלי אליהו

איגרת אל הילדים / אלי אליהו

"אני כותב אל המעתיקים.
אל הלוחשים בחשש זה אל זה"

בקבוצת הפייסבוק 'קהילת מורות ומורים לספרות – ממלכתי', הציעה לימור צוקרמן את השיר "איגרת אל התלמידים" מאת אלי אליהו לשיעור הראשון בפתיחת שנת הלימודים.

מילות השיר
 | קליפ השיר

אלי אליהו, "איגרת אל הילדים": שירים של בדולח או של יהלום? - עופרה עופר אורן
"הדובר בספר איגרת אל הילדים פונה לא רק אל בתו הקטנה או אל אביו בעודו ילד, אלא גם, בשיר נפלא שהעניק לספר את שמו, אל הילדים שבשוליים, אל החוששים, המאחרים, הבוהים, אל הילדים "שֶׁשׁוֹכְחִים אֶת הַמַּחְבָּרוֹת", ו"לֹא יוֹדְעִים אֶת הַתְּשׁוּבוֹת": האם אלה אינם מי שיהיו בעתיד משוררים? האמירה אינה מפורשת, אלא משתמעת.
"במחשבה שנייה, השירים בספר איגרת אל הילדים רק מתחזים כשבירים. מדובר לא בפיסות של בדולח, אלא ביהלומים".

"איגרת אל הילדים": שיריו הקצרים של אלי אליהו נושאים מטען רגשי עצום - יותם ראובני, הארץ
"צריך לקרוא את 'איגרת אל הילדים', ספר שיריו החדש של אלי אליהו, כשבקרע מתנגן האלבום 'החומה' של 'פינק פלויד'.... שיריו של אליהו... הם אגדות המיועדות ברובן אל הילדים... השירים קצרים, בעלי מטען רגשי עצום האצור בשורות קצרות".

"חוצה ישראל" עם אלי אליהו וקובי מידן
אלי אליהו משוחח עם קובי מידן על חיבורו לשירה, על האופן בו הוא כולל את עצמו ואת כאביו בשיריו, על מקומה של השירה בעידן הרשתות החברתיות ועוד. שיחה מרתקת, מרחיבת עיניים ולב.
ותודה לאורלי נקר על ההצעה להוספת הראיון.

אוצר מילים - ״איגרת אל הילדים״ אלי אליהו ודודו טסה משתפים פעולה

אלי אליהו , לקסיקון הספרות העברית החדשה

דודו טסה ואלי אליהו בשיתוף פעולה עם האלבום "איגרת אל הילדים"
דודו טסה ואלי אליהו הם אומנים יוצאי דופן בסצנה הישראלית, והעבודה המשותפת שלהם היא משהו שלא רואים כאן בכל יום: מוזיקאי ומשורר שעובדים יחד לאורך זמן ובונים גוף יצירה משותף. (אם כי יש עוד דוגמאות דומות בהיסטוריה של התרבות הישראלית.) שיתוף הפעולה שלהם מגיע לשיא עם האלבום "איגרת אל הילדים" הראשון של טסה המבוסס כולו על שיריו של אליהו מתוך ספרו החדש הנושא אותו שם.
האזנה לשיר "איגרת אל הילדים" (בסוף הכתבה)

אסופת איורים וקליפ אנימציה מאת שריאל קסלסי שיהיו בחזית עטיפות הספר והאלבום.

חזרה לראש הדף

תשרי - איריס אליה כהן

תשרי - איריס אליה כהן

השוואה בין השיר 'תשרי' שכתבה איריס אליה כהן לבין השיר 'לו יהי' שכתבה נעמי שמר. הפעילות עוסקת בקווי הדמיון בין שני השירים ובמשאלות ליבו של האדם.

חזרה לראש הדף

"החברה הגאונה" – אלנה פרנטה

"החברה הגאונה" – אלנה פרנטה

המלצת קריאה ופעילות בעקבות הקריאה (כיתה ט)
נבחן את היחס המסתייג של ההורים ללימודים בהשוואה לימינו. ערכו השוואה בין אלנה ובין לילה בשנות התבגרותן. מהי הגאונות של כל אחת מהן?

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בלדות סקוטיות ובלדות ספרותיות
ז'אנר הבלדה הוא מהאהובים על תלמידים ומורים כאחד. נעסוק ביחידה זו הן בבלדות עממיות אנונימיות הן בבלדות ספרותיות שכותביהן ידועים.
קבלת האחר והשונה
בהוראת הנושא "קבלת האחר והשונה", ניתן באמצעות יצירות הספרות לעסוק בהתמודדויות חברתיות המעסיקות את בני הנוער
אני הבית ובית הספר
התמודדות הדמות הספרותית עם מעבר וקליטה במסגרת לימודית חדשה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.