דלג אל

זוכרים דרך שירים

 זוכרים דרך שירים

השירה בביטוייה התמציתי והמרוכז נותנת ביטוי עמוק לזיכרון ולכאב השכול. למידת השירים לקראת יום הזיכרון מאירה את נקודות המגע בין הספרות למציאות ונועדה לקרב רגשית וערכית את התלמידים לנושא.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רשות או חובה

רשות

התרמיל, חיה אגבר (כיתות ז-ט)

קראו את השיר "התרמיל" מאת חיה אגבר ואת שירו של המשורר יהודה עמיחי "התרמיל האחרון של יצחק"
כתבו על משמעות "התרמיל" עבור ההורה השכול בכל אחד מהשירים, והמשותף להם.
למורה: ניתן גם לדון בהקשר לשני שירים אלה במושג הספרותי – מטונימיה.

לא אשכח זאת רעי, נתן אלתרמן (כיתות ז-ט)

הפעילות עוסקת בביטויי הגבורה ובערך הרעות

קצר פה כל כך האביב, דוד גרוסמן (כיתות ז-ט)

הפעילות עוסקת בביטוי השירי לכאב השכול. בהשוואה בין הזמניות שוברת הלב של האביב ובין מלאות החיים הקצרים מידי שהבן שנפל בקרב זכה להם.   

קראו את השיר פעמיים: פעם אחת ללא שלושת בתיו האחרונים.
ובפעם השנייה קראו את השיר בשלמותו.
א. מהו השינוי במשמעות השיר בקריאה השנייה?
ב. סמנו רמזים מקדמים בשלושת הבתים הראשונים ל"התהפכות" משמעות השיר בבתיו האחרונים                                                                                                             
ג. סמנו את התארים ואת הפעלים בשיר – מהי האנלוגיה המרכזית שהשיר בונה?

הנטיעה כזיכרון (כיתות ז-ט)

עץ הברוש משמש כמטאפורה לנטיעה וזיכרון. הפעילות מזמנת היכרות עם שירו של חיים גורי ʺברושיםʺ, על שתי גרסאותיו הכתובה והמולחנת, ודנה במנהג ובמושג המטאפורה

 

עקדת יצחק, נעמי שמר (כיתות ז-ט)

שירה של נעמי שמר "עקדת יצחק" על רקע הסיפור התנ"כי. העמקה במשמעות השיר בעקבות ההשוואה. קריאת קטע ממכתב שכתבה נעמי שמר לאמה ובו היא מספרת על בתה ללי, שהשיר "מעורר אותה לבכי באופן קבוע". דרך המכתב והשיר נדון בנוכחות השכול בשגרת היום הציבורית והאישית והמתח בין הנצחת הנופלים לבין הרצון לאפשר לילדי המדינה חיים שמחים ורגילים.

אליפלט, נתן אלתרמן (כיתות ז-ט)

נלמד את שירו של נתן אלתרמן "אליפלט" ונשווה בינו ובין כרזות לעידוד גיוס בקרב בני נוער מתקופת קום המדינה. דרך ההשוואה נעסוק בשאלה האם זה שיר הלל לגבורת החיילים המקריבים את נפשם למען המולדת או שיר מחאה שיוצא נגד אתוס ההקרבה וחותר תחתיו.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

אריה סיון – אני בסך הכול
הפעילות מציעה קריאה וניתוח של השיר "אני בסך הכול" מאת אריה סיון והשוואה לשירים נוספים שעניינם אהבת המולדת.
רוני סומק
המשורר רוני סומק זכה להכרה ולפרסים ספרותיים רבים. שירתו מאופיינת בציורי לשון ייחודיים, בכתיבה על חייו האישיים ובנושאים הקשורים לחברה הישראלית
גבריאל גַּרְסִיָּה מַארְקֶס – איש זקן עם כנפיים עצומות
נתוודע אל ז'אנר הריאליזם המאגי של אחד מגדולי הסופרים הדרום אמריקאים גבריאל גרסיה מארקס.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.