מקצוע ההוראה עתיר בידע מעשי ועיוני, ומומחיות המורים נבחנת ביכולתם להבניית הידע, בין אם זה ידע בתחום הדעת אותו הם מלמדים, ידע בפדגוגיה של תחום הדעת, או ידע פדגוגי כללי. בשנים האחרונות נוספו סוגי ידע חדשים כגון: ידע על פיתוח מיומנויות חשיבה וידע על שימוש מיטבי בטכנולוגיה לצורך למידה בכלל, ולצורך למידת תחום הדעת בפרט.
הבניית ידע
למידה היא תהליך מעגלי שבו אנו מפתחים ומרחיבים את הידע הקודם שלנו, והידע החדש שאנו רוכשים משמש בתורו רקע לשלב הבא. איך ניצור את החיבור בין הידע הקיים לידע החדש? מבחר רעיונות ושגרות חשיבה
איך לתת לתלמידים כלים שיסייעו להם לשכלל את יכולות הזיכרון שלהם בהיבטים השונים של קידוד, אחסון ושליפה במטרה להתקדם משינון מכני ללמידה לשם הבנה ולרכישת בעלות על הידע והפנמתו.
ביצוע הבנה הוא פעולה עצמאית שעושים הלומדים ובמהלכה הם משתמשים בידע שלמדו בדרך שונה מזו שבה למדו אותו או בהקשר שונה. כדי להפגין ביצועי הבנה על הלומדים להבין את מרכיבי הידע וגם את היחסים ביניהם
בשיטת למידה מבוססת פתרון בעיה בסביבה דיגיטלית, מוצגת לתלמידים בעיה אותנטית ורלוונטית לעולמם, בלא רמזים ובלא הכוונה לפתרון. הידע נבנה תוך התנסות בפתרון הבעיה, והתלמידים נעזרים בכלים דיגיטליים לארגון הידע, ללמידה שיתופית, ולבחירת הפתרון המיטבי
פתרון בעיות הוא מאסטרטגיות החשיבה החשובות ביותר ויש לו ערך גדול בכל זירה אנושית – בית, עבודה וחברה. כדי לפתור בעיות על התלמידים לחשוב על הנושא מכמה זוויות, לאסוף נתונים ומידע באופן אקטיבי, להיות יצירתיים ולפעול
חשיבה מתרחשת בדרך כלל בתוך ראשנו, כשהיא בלתי נראית לאחרים ואפילו לעצמנו. הפיכת החשיבה לגלויה מאפשרת לתלמידים לשפר ולהעמיק את הלמידה, ולמורים לעזור להם בהכוונתה
במחקר שערך ג'ון האטי התגלתה אסטרטגיית משוב מקדם למידה כפרקטיקת ההוראה בעלת ההשפעה החיובית הגדולה ביותר. כשמורים השתמשו שימוש עקבי במשוב מקדם למידה עלו משמעותית ההבנה והישגי התלמידים
שאילת שאלות היא תכונה אנושית שבמרכזה הרצון לדעת, ללמוד ולהבין. שאלות טובות הנשאלות על ידי התלמידים מגבירות את מעורבותם בתהליך הלמידה ומעצימות את הדחף לאתר תשובות מתאימות. איך נעודד שאילת שאלות בכיתה?
קל להסתכל על דברים מזווית הראייה הייחודית שלנו, וקשה יותר לחשוב על תופעות, תהליכים, סוגיות ורעיונות מעיניו של אחר. ואולם אם נצליח לעשות זאת נרחיב את טווח החשיבה שלנו ונוכל להעלות רעיונות יצירתיים ואיכותיים יותר
מארגני ידע וחשיבה הם כלים ויזואליים שנועדו להציג ולארגן מידע, ידע ורעיונות באמצעות סמלים ומילים (למשל – חיצים המעידים על סיבתיות)
ידע המיוצג בכמה דרכים (חזותית, שמיעתית, מילולית) מאפשר הפנמה מיטבית. איך נוכל להדגים ולהמחיש את נושאי הלימוד כדי לעודד למידה משמעותית ולשפר את הזיכרון לטווח ארוך?
כשתלמידים מרגישים שהתכנים והמיומנויות הנלמדים בכיתה רלוונטיים גם לחייהם מחוץ לכותלי הכיתה – המוטיבציה שלהם עולה והם מגלים יותר יוזמה, מעורבות ועניין
מסלול בוקר, משחקי חצר, פסק זמן לתנועה ועוד – תלמידים המשתמשים באופן מודע בגוף שלהם לצורכי למידה, מעורבים יותר בתכנים הנלמדים ומגלים מוטיבציה גבוהה
מפות מושגים דיגיטליות, מציאות רבודה ועוד – כלים דיגיטליים יכולים לסייע לתהליכי הבניית ידע בלמידה מרחוק, הן בלמידה אישית והן בלמידה שיתופית במגוון תחומי דעת
בעידן שלאחר מהפכת המידע והידע, כאשר כולנו מוצפים בכמויות עצומות של מידע וכמות הידע מכפילה את עצמה בקצב מסחרר, חשוב שנעזור לתלמידינו להבחין בין עובדות לדעות
שימוש בטיעונים באופן עקבי בשיח הכיתתי, בכתיבה ובדיבור, היא דרך מצוינת לשפר את כושר הטיעון ואת יכולתם של התלמידים להפעיל חשיבה ביקורתית
האתגר לייצג ידע בצורה אחרת או בדרך הבעה שונה מזו שבה למדנו אותו, מחייב את הלומדים לעבד אותו ואת היחסים בין מרכיביו לעומק, ומשפר את ההבנה