ממד חיוני לקידום הוראה איכותית הוא היישום בפועל של תהליכי ההוראה המתוכננת, החל מהיבטים בסיסיים של ניהול כיתה, ארגון ומשמעת, ועד היבטים של יצירת אקלים בטוח, ליווי מערכות יחסים בקבוצה וטיפוח מעורבות גבוהה והנעה פנימית ללמידה בקרב התלמידים.
יישום תהליכי הוראה
שיתוף התלמידים בקביעת כללי הכיתה מאפשר התנסות בהליך דמוקרטי, מעודד שיח מכבד, מרחיב נקודות מבט ומייצר בקרב התלמידים תחושת מעורבות ושותפות
שיח גלוי בנוגע לשאלה 'לשם מה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים' עוזר לתלמידים להתחבר לתמונה הגדולה של מטרות החינוך ולהבין מה נדרש מהם – מהי "דמות הבוגר/ת" של מערכת החינוך במאה ה-21
השתתפות פעילה היא מאבני היסוד של למידה יעילה, ולכן כדאי לשאוף להשתתפות של כלל התלמידים בשיעור. מעורבות תלמידים בלמידה נוצרת בעזרת משימות המזמנות חוויה רגשית של התעוררות, סקרנות ועניין
המשחק יוצר הזדמנויות ללמידה רלוונטית ואותנטית, מתוך תחושה של חירות המאפשרת ללומדים ליזום, לאלתר ולמצוא פתרונות לבעיות. אווירה של משחק מאפשרת התמודדות עם מצבים מאתגרים והתנסות בתהליכי למידה ואי-ידיעה בלא סיכון
כל יחידת לימוד היא חלק ממארג שלם של משמעויות והקשרים. חשוב לאפשר לתלמידים להיזכר ביחידה הקודמת ולחבר אותה ואותם ליחידה הנוכחית תוך הבהרת המטרות שנרצה להשיג במהלך השיעור והצגתן באופן ישיר, ברור ומפורש
אחד האתגרים של מורה בכיתה הוא יצירת תרבות כיתתית מכבדת, דינמית ונעימה המחזקת תחושות של שותפות וערבות הדדית. פרקטיקות שמעודדות למידה פעילה ומעורבות גבוהה בנעשה בשיעור עשויות לתרום ליצירת התַרבות הרצויה בכיתה
איך לנצל את זמן ההתארגנות בתחילת השיעור לפעילות ממוקדת שתאפשר כניסה ללמידה באופן ברור, עצמאי, מיידי ומכבד ותשפר את האווירה ואת האקלים בכיתה
צמצום הזמן בין הכניסה לכיתה לתחילת הלמידה עצמה, בעזרת פעילות שמקדמת התלהבות וחום, יסייע לתלמידים להתחבר לנושא השיעור ויקבע במידה רבה את הטון של מה שיתרחש אחר כך
השאלות שהמורים מעלים והפעילויות שנגזרות מהן מעצבות במידה רבה את השתתפות התלמידים בכיתה ואת המוטיבציה שלהם לחפש תשובות פוריות, להעמיק, ולחקור מתוך סקרנות ועניין
שימוש במרחב דיגיטלי כיתתי כדי לקיים למידת חקר ממושכת ומעמיקה, תורם להגברת המוטיבציה ללמידה ומאפשר גיוון והעשרה, כמו גם שיתופיות והנאה בלמידה
במפגש סינכרוני בלמידה מרחוק קשה לעקוב אחר כל תלמיד ותלמידה ולדעת אם הם מעורבים ופעילים. בנוסף, קשה יותר לנהל דיון רב משתתפים. כלים דיגיטליים מאפשרים להתגבר על הבעיה
בלמידה מרחוק וגם בשגרה – הפוטנציאל הטמון בשימוש בספרי לימוד דיגיטליים הוא עצום: הם מאפשרים הוראה ולמידה מעשירה ומהנה, ורכישת מיומנויות של אוריינות דיגיטלית
עבודת חקר בסיוע בינה מלאכותית בשישה שלבים
פיתוח אוריינות התלמידים והתלמידות בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, ובשיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסטים בפרט, ורתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישיות או קבוצתיות.
פיתוח אוריינות התלמידים בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, וביצירת דימויים בסיוע בינה מלאכותית בפרט, תוך רתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישיות או קבוצתיות.
לטפח את מסוגלותם של התלמידים והתלמידות להשתמש באופן אתי ומוסרי ביישומי בינה מלאכותית בעת ביצוע מטלות לימודיות.
בינה מלאכותית כמקפצה לחשיבה יצירתית, שלב אחר שלב
ביסוס היכולת לבחור נושא רלוונטי ושאלת מחקר מדויקים ומתאימים לעבודת חקר אישית או קבוצתית, בסיוע כלי בינה מלאכותית.
פיתוח מיומנות התכנון בעזרת כלי בינה מלאכותית, במסגרת תהליך כתיבת עבודת חקר אישית או קבוצתית.
לקדם חשיבה ברמה גבוהה בקרב תלמידים ותלמידות, ולמנוע מצב שבו השימוש בבינה מלאכותית מחליף תפקודי חשיבה של התלמידים הנעזרים בה.
לפתח את המיומנות של התלמידים והתלמידות להתייחס באופן ביקורתי לתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית יוצרת