דלג אל

תהליכי חקר במרחב דיגיטלי כיתתי

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

רתימת היתרונות של הסביבה הדיגיטלית ליישום תהליכי חקר.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מרחב למידה דיגיטלי כיתתי מאפשר לנהל תהליכי חקר הדורשים תמיכה, הכוונה ומשוב של המורה.

בפרקטיקה זו נתמקד בדוגמאות לתהליכי חקר ארוכי טווח, תהליכים בני מספר שבועות עד מספר חודשים, שניתן ליישמם במרחב דיגיטלי כיתתי.

הכנה מוקדמת של המורה

  1. צופים בדוגמאות של תבניות חקר מוכנות בסביבות דיגיטליות שונות, בהתאם לסביבה שנבחרה בבית ספרכם:
  1. בוחרים באחת מסביבות ניהול הלמידה ופועלים בהתאם להנחיות ליצירת הסביבה שבחרתם. לדוגמה, בסביבת מוודל נכנסים לקישור ובעזרת ההנחיות למורה פותחים מרחב למידה חדש עם תוכן מוכן בתבנית חקר במדעי החברה.
    ניתן לערוך ולשנות את התוכן כרצונכם. בכל שלב ניתן להיעזר בתמיכה בטלפון 6552* או לזמן פגישה עם יועץ טכנו-פדגוגי בקישור זה.
  2. מארגנים את החומרים ביחידות בסביבה הדיגיטלית הכיתתית בהתאם לשלבי החקר.

הנחיית התלמידים בעבודת חקר במרחב הדיגיטלי

1. ניסוח שאלת חקר
במפגש פנים אל פנים או מרחוק, מציגים לתלמידים דוגמאות לשאלות חקר ורעיונות ונושאים להשראה, ומסבירים להם כיצד מנסחים שאלת חקר.

ראו: דוגמאות לשאלות במדעי החברה (מתוך מערך של המדריכה הארצית במדעי החברה, ענבל אריאלי)

2. שלבי החקר
מסבירים את שלבי תהליך החקר. ניתן להציג את שלבי התהליך בתרשים.

שלבי החקר עשויים להשתנות מעט בתחומי דעת שונים, אך לרוב השלבים כוללים:

  • מציאת מקורות מידע
  • הגשת הצעת חקר לאישור
  • כתיבת רקע תיאורטי
  • חקר שדה עצמאי / ביצוע ניסויים / סקר / ראיונות
  • תיאור ועיבוד של הממצאים
  • דיון ומסקנות
  • סיכום ורפלקציה

3. הצטרפות למרחב הדיגיטלי
מסבירים לתלמידים כיצד להצטרף למרחב הדיגיטלי ואיך לעבוד בו.

4. חלוקה לזוגות/קבוצות קטנות
מסייעים לתלמידים לבחור שותפים על מנת שיעבדו ביחד לאורך כל התהליך. שיקולים לבחירת שותפ/ה עשויים להיות: תכנים (רצון לעסוק באותו נושא), יכולת לשתף פעולה, שילוב שיחזק את שני חברי הצוות (למשל מישהו בעל יכולות טקסטואליות עם שותפ/ה בעל/ת יכולות טכנולוגיות).

5. קביעת סדירויות
מתאמים את דרך העבודה והתקשורת עם המורה במפגשים הבאים על מנת לאפשר לכל הקבוצות לקבל תמיכה והנחיה מהמורה. מכאן ואילך רוב תהליך העבודה יהיה פרטני מול הצוותים. ראו גם את הפרקטיקה: מגוון ערוצי תקשורת מורה-תלמיד/ה

6. עבודה שיתופית
כל זוג/קבוצה עובדים במסמך שיתופי נפרד, מקבלים משוב מהמורה ונפגשים פנים אל פנים או וירטואלית בהתאם לצורך ולאפשרויות.
ראו גם את הפרקטיקה: למידה שיתופית.

7. תוצרים
בסיום התלמידים מסכמים את התהליך בתוצר דיגיטלי, כגון פוסטר דיגיטלי.
ראו דוגמה מתוך מערך שיעור של המדריכה הארצית במדעי החברה, ענבל אריאלי, והסבר לשימוש בכלי.

ראו גם את הפרקטיקות:

8. סיכום ורפלקציה
מארגנים אירוע מסכם בו כל צוות מציג את התוצר שלו ומשתף עם הכיתה. ניתן לבצע הערכת עמיתים ולהיעזר בטופס מארגן למשוב עמיתים. ראו גם:

לבסוף עורכים סיכום ורפלקציה. רצוי לשלב גם התייחסות לאופן עבודת הצוות במהלך תהליך החקר.

 

ראו גם את הפרקטיקות:

עוד רעיון - כלי מחקר דיגיטליים בתהליך החקר

עוד רעיון - כלי מחקר דיגיטליים בתהליך החקר

כלים דיגיטליים ואפליקציות יכולים להיות לעזר לתלמידים בשלבים שונים של החקר. לדוגמה: כלים  לתיעוד מידע, לאיסוף נתונים, לעיבוד הנתונים וייצוגם בגרפים מסוגים שונים, ולהצגת התוצרים.

  1. דוגמאות לכלים דיגיטליים שיתופיים המתאימים ללמידת חקר:
  1. דוגמאות לאפליקציות המתאימות ללמידת חקר
  • אפליקצית לברדור למעבדות חקר בחטיבת הביניים ובתיכון, מאפשרת הזנת תוצאות ניסוי המעבדה בזמן אמת וצפייה משותפת של כל משתתפי הניסוי בגרף מתעדכן של התוצאות. התלמידים מקבלים הנחיות לקיום הניסוי דרך הסמארטפון, ומזינים תוצאות המעובדות לתצורה גרפית המציגה את כל תוצאות הכיתה בזמן אמת.
  • האפליקציה יומן המדע עושה שימוש בחיישנים המובנים בסמארטפון כדי למדוד אור, קול, תאוצה ומגנטיות. באמצעות מעבד המידע ניתן לייצג את המידע, ולעבד את הנתונים.
    ראו: סרטון דוגמה באנגלית
  • פרויקטCellAviv: שימוש בסמארטפונים בתהליך חקר אתרים. זהו מיזם מסלולי תיירות סלולרי בדגש על נגישות בעיר תל אביב, בפיתוח תלמידי בית הספר הניסויי הרב תחומיעמלשבח מופת תל אביב, ובית ספר און לחינוך מיוחד תל אביב.

אפשר גם - דגמים נוספים של תהליכי הוראה-למידה-הערכה (הל"ה) בסביבות דיגיטליות

אפשר גם - דגמים נוספים של תהליכי הוראה-למידה-הערכה (הל"ה) בסביבות דיגיטליות

תהליך החקר הוא סוג אחד של תהליך ממושך בו התלמידים פועלים עצמאית בהכוונה והנחיה שוטפת של המורה. סוגים אחרים של תהליכי הל"ה שמתאים לבצע במרחב דיגיטלי כיתתי, הם תהליך למידה מבוססת פרויקט, למידה מבוססת פתרון בעיה, למידה מבוססת תופעה ועוד.

להלן מספר דגמים לתהליכים כאלה:

טיפים

טיפים

מומלץ לשלב דרכי הערכה מגוונות בתהליך החקר במרחב הדיגיטלי. ראו את הפרקטיקות: 

בכל מקרה חשוב לשמור על כללי אבטחת מידע בסביבה הדיגיטלית

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

קמפוס מקוון משותף לתלמידים ולהורים בלמידה מרחוק: MOOC קהילתי
למידה בקורס מקוון (MOOC) דורשת עצמאות ומכוונות ללמידה עצמאית, בשילוב יחס אישי וליווי תומך של מורה, הורה או תלמיד/ה בוגר/ת. למעורבות ההורים עשויה להיות תרומה ...
ויסות רגשי
מתן כלים לתלמידים לשליטה במערכת הרגשית שלהם כדי שיוכלו להכיל את רגשותיהם ולנהל אותם בהצלחה. הצעות לפעילויות בממד הגופני, הרגשי והקוגניטיבי
אופן ארגון הלומדים בכיתה
מליאה, קבוצות, זוגות, ג'יקסו, אקווריום ועוד – אפשר להשיג הבנה עמוקה, שיתוף פעולה ואקטיביות בלמידה על ידי ארגון שונה של הלומדים לפי התכנים והמטרות. כך ניצור א...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.