דלג אל

יצירת תמונה בסיוע בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

פיתוח אוריינות התלמידים בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, וביצירת דימויים בסיוע בינה מלאכותית בפרט, תוך רתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישיות או קבוצתיות.

כותבת הפרקטיקה:
ד״ר לימור לייבוביץ, החטיבה לתקשוב וטכנולוגיות בחינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מתי נשלב את הפרקטיקה הזו בתהליך הפדגוגי?

במסגרת עיצוב מצגת בכל נושא, כתרגיל לפיתוח חשיבה יצירתית, במסגרת תרגיל הכנה לכתיבת סיפור, כאמצעי לפרשנות לטקסט לימודי, במסגרת תרגיל בין-אישי או קבוצתי-חברתי של תיאור רגשות ומחשבות, במשימות הערכה חלופית, כחלק מתהליך הלמידה בכל תחום דעת וגם במסגרת פיתוח יכולות רגשיות-חברתיות (SEL).

שלבי העבודה

  1. ננחה את התלמידות והתלמידים לנסח בעברית טקסט המתאר את התמונה שירצו לקבל באופן העשיר והמדויק ביותר: נושא, רקע, סגנון, תאורה, פרספקטיבה וכדומה (דוגמה להלן).
  2. נבקש לתרגם את הטקסט לאנגלית. אפשר להיעזר באפליקציית תרגום  Google Translate או Microsoft Translate (ומי שיכול, מוזמן לכתוב את הפרומפט מראש באנגלית). בחלק מהכלים אפשר להזין את ההנחיות בעברית בלי לתרגם לאנגלית.
  3. נבחר כלי AI לבניית תמונה. למשל: Clip Drop, Canva, Lexica.
  4. נבצע הרשמה לכלי:  אם צריך הרשמה וחשבון אישי, מסיבות של פרטיות ובטיחות מידע, ננחה את התלמידים לפתוח חשבון ג׳ימייל שבו ישתמשו רק למטרת השימוש בכלים.
  5. נחקור יחד כיצד להפעיל את הכלים באמצעות צפייה בסרטוני הדרכה (אפשר למצוא סרטונים עבור כל אחד מהכלים ביוטיוב).
  6. נתנסה בבניית התמונה שלנו. נעודד את התלמידים לבצע ניסיונות חוזרים ונשנים, עד לתוצאה משביעת רצון.
  7. המודל נותן בדרך כלל 4 דוגמאות לבחירה. ניתן לבחור אחת מהן או לבקש לייצר ארבע תמונות חדשות. אפשר לשמור או להעתיק את התמונות ועוד.
  8. אפשר להמשיך ולעצב את התמונה, להסיר ולהוסיף לה פרטים. תוכנות מסוימות מציעות למשתמשים רעיונות נוספים ומוסיפות אותם לפרומפט הקיים.

עוד רעיון

עוד רעיון

להיעזר בצ'אטבוט לניסוח פרומפט איכותי

נוכל להיעזר במודל שפה כדי שיסייע לנו לנסח פרומפט איכותי להכנסה ליישומי התמונות.

לדוגמה, נכנס לצ׳אט בוט כגון ChatGPT ונכניס את הפרומפט הבא: 

  • "פעל כעוזר שלי ליצירת דיאלוג מושלם עם תוכנת יצירת תמונות. לצורך ההתחלה שאל אותי: מה תרצה לצייר? אנא תאר את נושא התמונה שלך". לאחר מכן שאל אותי צבעים, טקסטורות, סגנון, רקע ועוד. לאחר כל תשובה שאני נותן לך, שאל שאלה נוספת. המתן לתגובתי ואז הצג לי את השאלה הבאה. בכל פעם, שאל אם אני רוצה להמשיך. האם אתה מבין?".

אפשר גם - ציור דיוקן עצמי כדי לפתח מודעות רגשית

אפשר גם - ציור דיוקן עצמי כדי לפתח מודעות רגשית

רעיון זה נוצר על ידי בינה מלאכותית. ביקשנו מ- ChatGPT להציע פעילות על פי הכותרת - ציור דיוקן עצמי כדי לפתח מודעות רגשית. אלו הפעילויות שהציעה הבינה:

״אשמח להציע לך רעיון. ציור מבוסס בינה מלאכותית יכול לסייע לתלמידים שלך לפתח את יכולתם לבטא רגשות ולהיות מודעים להם. אני יכולה להציע פעילות קבוצתית מעניינת שאפשר לבצע עם התלמידים באמצעות היישום.

תחילה נבקש מהתלמידים והתלמידות לצייר את הדיוקן העצמי שלהם באמצעות היישום. כדאי לעודד אותם להשתמש בצבעים, צורות וקווים שונים כדי לבטא את הרגשות שלהם. למשל, הם יכולים להנחות את היישום להשתמש בצבעים חזקים ובקווים חדים כדי להראות עצבנות, או בצבעי פסטל ובקווים עגולים כדי להראות שלווה. 

לאחר שיסיימו להכין את הדיוקנים, אפשר לבקש מהם להציג את הציורים בקבוצה, לשתף ברגשות שרצו לבטא ולהסביר למה בחרו בצבעים ובצורות אלו".

אפשר גם - ומה יקרה אם התמונה תתחיל לנוע?

אפשר גם - ומה יקרה אם התמונה תתחיל לנוע?

הנה סרטון המסביר, צעד-אחר-צעד, תהליך הפיכת תמונה לסרטון ויצירת סרטון חדש בבינה מלאכותית [יוצרת הסרטון: הילי זוורו].

אפשר גם - עצות של הצ'אטבוט עצמו לניסוח פרומפט מיטבי

אפשר גם - עצות של הצ'אטבוט עצמו לניסוח פרומפט מיטבי

בסעיף זה נעזרנו ב-ChatGPT ושאלנו אותו מה הוא מציע לעשות כדי להגיע לניסוח פרומפט מיטבי. אלו היו הרעיונות שקיבלנו:

  1. הרבו בכתיבת פרטים המתארים את התמונה המבוקשת כדי לקבל תמונה קרובה לציפיות. דוגמה: במקום "צייר כלב", כתבו - "צייר גולדן רטריבר יושב על שדה דשא ירוק עם כדור אדום בפיו".
  2. השתמשו בשפה ברורה ותמציתית. הימנעו משימוש במשפטים מורכבים או במילים מקצועיות שעשויות לבלבל את המודל. דוגמה: במקום "צייר עוף מתלפף על צמח שדוף", כתבו - "צייר ציפור יושבת על עץ".
  3. תארו את האלמנטים המרכזיים קודם, ואז את הפרטים. סֶדר מילים זה עוזר למודל להבין את הסצנה הכללית לפני שהוא מתמקד בפרטים הקטנים. דוגמה: "צייר את קו האופק של העיר בשקיעה. הבניין הגבוה ביותר צריך להיות מגדל שעון, ובחזית צריך להיות נהר עם סירות".
  4. אם הצבע חשוב, ציינו לגבי כל פרט בציור מהו צבעו. דוגמה: "צייר אופניים כחולים נשענים על קיר לבנים אדום".
  5. אם מיקום האלמנטים חשוב, ציינו זאת בתיאור התמונה. דוגמה: "צייר שולחן עץ ממבט מהצד. צייר מצידו השמאלי של השולחן חתול יושב על הרצפה ועל השולחן בצד ימין צייר אקווריום עם שלושה דגים בצבע כתום".
  6. השתמשו בשפה חושית. תארו מרקמים, ריחות, צלילים ותחושות. תיאור כזה יכול לעזור ליצור תמונה חיה יותר. דוגמה: "צייר גור חתולים פרוותי, ישן בשלווה על שמיכת צמר רכה וחמה".
  7. השתמשו בהשוואה למשהו אחר או במטפורה. לעיתים גם פתגם או קטע משיר יכול לספק תוצר מפתיע ומהנה. דוגמה: "צייר יצור שיש לו גוף של אריה, כנפיים של נשר וזנב של נחש." 
  8. השתמשו בתיאורים של תנועה, אם תכננתם תמונה המתארת פעילות. דוגמה: "צייר ילדה עם קוקיות מתנדנדת גבוה על נדנדה, עם רגליה מתנשאות לכיוון השמיים."
  9. הוסיפו תיאור של יחסים בין מספר אובייקטים המתוארים בתמונה כדי להסביר למודל בדיוק למה התכוונתם. דוגמה: "צייר עכבר קטן מסתכל למעלה על חתיכת גבינה גדולה שנמצאת על שולחן."
  10. הוסיפו תיאור של הבעת רגשות אם התמונה כוללת אנשים, ניתן גם לכתוב ביטויים מוכרים. דוגמה: "צייר איש עם הבעה מופתעת, פותח קופסת מתנה שקופץ ממנה גור כלבים קטן וצמרירי בצבע חום כהה, עם אוזניים שמוטות ולשון אדומה".

טיפים

טיפים

עצות של מורות ומורים שכבר יישמו את הפרקטיקה

כדאי לנסות יישומים שונים וגם לחזור אליהם מעת לעת משום שחלים בהם שיפורים ועדכונים כל העת. חלק מהמודלים יוכלו להתמודד עם הנחיות מורכבות יותר מאחרים. 

מומלץ להשתמש בפרקטיקה במיוחד בשלב המסכם של כתיבה עבודה, בעת תכנון וביצוע אופן ההצגה. עם זאת, אפשר להשתמש בה גם בתחילת התהליך, בעת הצגת שאלת המחקר, וגם לתמיכה בתהליכים ובמטלות לימודיות אחרות, שאינן עבודות חקר. 

אפשר שגם מורים ומורות יעשו שימוש בפרקטיקה, לצורך שילוב במצגות שהם משלבים במערכי שיעור.

אפשר להדגים בעזרת מחולל התמונות מושגים קשים להמחשה.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

التقييم النهائيّ
امتحان مغلق، امتحان مفتوح، نص غير معروف، منتج محسوس، ورقة إبداء موقف، مهمّة بحث، مردود وغيره- قاموس مصطلحات وكل ما تحتاج لمعرفته عن التقييم النهائي بنهاية ال...
הערכה מסכמת
מבחן סגור, מבחן פתוח, אַנְסִין (קֶטַע עָלוּם), תוצר פיזי, נייר עמדה, עבודת חקר, משוב ועוד – מילון מונחים וכל מה שצריך לדעת על הַעֲרכה מסכמת בסיום יחידת הלימוד
שיחה סביב שאלון אישי
איך לנהל שיחה אישית עם תלמיד/ה בעזרת קלפי שאלות, לביסוס יחסי קרבה ואכפתיות ולהעמקת ההיכרות והשיתוף
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.