1. הקדמה והצגת נושא
המטרה: להכיר לתלמידים את השימוש בבינה מלאכותית (AI) ולחברם לשיח על הזיקה האישית לעם ולארץ דרך כלי טכנולוגי חדש.
נתחיל בשיחה פתוחה עם התלמידים על מהות הזיקה שלהם לעם ולארץ, נדבר על מה זה אומר בעיניהם להיות ישראלי (לגור בארץ, להיות בעל זיקה לארץ) ועל הקשר והמחויבות שלהם לישראל בימים אלו.
נאסוף את התשובות השונות שעלו, ננסה למפות אותן ולראות אם יש מוטיבים שחזרו.
2. הקדמה לשימוש בבינה מלאכותית
מה זו בינה מלאכותית? הסבר קצר על איך מחשבים יכולים ללמוד וליצור תכנים בעצמם, כולל דוגמאות לתחומים שבהם משתמשים בבינה מלאכותית כיום (למשל תרגום, יצירת תמונות, עוזרים אישיים כמו צ'אטבוטים).
השוואה בין יצירה אנושית לבין יצירה של AI - נבחן את היתרונות ואת החסרונות של כל אחת מהן. המטרה היא להדגיש שהתוצאה של בינה מלאכותית יכולה להיות מגוונת, אך לא בהכרח משקפת רגשות, חוויות או עמדות אישיות. יש לייצר שלב של חשיבה ביקורתית עליה ולבחון את התגובה – ולא לקבל אותה באופן מלא ובלעדי.
3. פרקטיקה - יצירת יצירות אישיות וקבוצתיות, שמשקפות את הזיקה לעם ולארץ, באמצעות בינה מלאכותית
התלמידים יתבקשו, בקבוצות עבודה, לנסח שאלה מדויקת הנוגעת לזיקה שלהם לישראל. לדוגמה:
- למה לרצות לחיות בישראל?
- איך אני מרגיש כשאני חושב על ישראל?
- למה לחיות דווקא בישראל ולא בארץ אחרת?
התלמידים בקבוצות יערכו דיון על התשובות שלהם על שאלה זו,
ולאחר מכן יבקשו לנסח שאלה ולבחון אותה מול התשובות שקיבלו בבינה המלאכותית.
א. שימוש בבינה מלאכותית
התלמידים בכיתה, בתיווך המורה, ייכנסו למערכת הבינה המלאכותית (למשל, צ'אטבוט כמו GPT או קלוד) וישאלו אותה את השאלה שבחרו (אפשר וכדאי להשוות גם בין כלי הבינה המלאכותית השונים בתשובות השונות לאותה שאלה).
ב. יצירת תגובה משותפת
התלמידים ישתפו את התשובות השונות שקיבלו ממערכת הבינה המלאכותית עם הכיתה. אפשר להשתמש בכלי אחד או לערוך השוואה בין הכלים
4. שיח ביקורתי ורפלקטיבי
לאחר קבלת התשובות מהבינה המלאכותית, ייערך דיון בכיתה על ההבדלים בין התשובות שקיבלו מהבינה המלאכותית לבין התשובות האישיות של התלמידים, על הדומה והשונה.
שאלות לדיון:
- מה דומה בתשובות שלכם ובתשובות של הבינה המלאכותית? מה שונה ביניהן?
- מה לדעתכם חסר בתשובות של הבינה המלאכותית?
- האם התשובות של ה-AI היו יותר "יבשות" או "רציונליות" בהשוואה לתשובות האישיות שלכם? האם הן מאפשרות מנעד רחב של אפשרויות?
- איך אתם מרגישים לגבי השימוש בבינה מלאכותית כדי להבין את הזיקה האישית שלכם לעם ולארץ?
- האם יש מקום לבינה מלאכותית בתחום כזה, כשמדובר בדעות אישיות וסובייקטיביות?
- מה לדעתכם צריכה, אם בכלל, להיות הגבלת השימוש בה?
5. הזמנה לשיקול דעת עצמאי
כל תלמיד יתבקש לכתוב מסמך רפלקטיבי אישי, שבו יביע את דעתו על השימוש בבינה מלאכותית בהבנה של נושא זה. שיקול הדעת יכלול:
- האם לדעתם אפשר להסתמך על AI כדי להבין או להסביר חוויות אנושיות כמו הזיקה לעם ולארץ?
- האם יש משהו שהבינה המלאכותית לא הצליחה להבחין בו בתשובות שסיפקה, לעומת התשובות שלכם? מה ייחודי בזיקה האישית שלכם שאין לו תחליף בבינה המלאכותית?
6. השלכות ויישום
חשוב להדגיש שהתהליך הזה לא רק עוסק בהבנה של הקשר אישי לתרבות יהודית-ישראלית, אלא גם מציב אתגר מחשבתי על איך טכנולוגיה יכולה להיות כלי משלים להבעה אנושית, אך לא תחליף לתחושות, לרגשות ולערכים אישיים.
7. הערכה וסיכום
בסיום הפעילות, כל תלמיד יגיש את המסקנות האישיות שלו על השיח עם הבינה המלאכותית. אפשר לבצע שיח מסכם שבו כל תלמיד יוכל להשוות בין מה שנלמד במפגש עם הבינה המלאכותית לבין עמדותיו האישיות.
באמצעות הפעילות הזו, התלמידים לא רק מתחברים לתוכנית הלימודים ולערך המוביל בשכבת הגיל הלימודי בתרבות היהודית-ישראלית, אלא גם מתרגלים לשימוש בטכנולוגיה בצורה ביקורתית, תוך כדי פיתוח יכולת לחשוב על יחסי הגומלין בין אנושיות וטכנולוגיה.