דלג אל

שילוב AI בנושא "הזיקה שלי לעם ולארץ"

למאגר הפרקטיקות
שילוב AI בנושא "הזיקה שלי לעם ולארץ"
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב   מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

כותב הפרקטיקה:
טליה אפיק גרוסמן, מפמ"ר תרבות יהודית-ישראלית, ואריאל אביב, מדריך ארצי לתרבות יהודית-ישראלית ומחשבת ישראל ממלכתי, מזכירות פדגוגית

צורך

לפניכם מהלך של הטמעת פרקטיקה של בינה מלאכותית בהוראת תרבות יהודית-ישראלית בכיתה ה', בנושא "הזיקה שלי לעם ולארץ". המהלך כולל את השיח הביקורתי ובחינת ההבדלים בין תוצאת הבינה המלאכותית לתגובות התלמידים, בטח בנושאים של תשובות סובייקטיביות ואישיות (כמו היחס והזיקה שלי לארץ).
הפרקטיקה מאפשרת לחבר את התלמידים לנושא הנלמד בצורה אינטראקטיבית ומעניינת, ונותנת מענה גם ביצירת כלי הערכה חלופי אפשרי, תוך כדי רכישת כישורי ביטוי עצמי, שיח רגשי וחשיבה יצירתית בקרב התלמידים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

1. הקדמה והצגת נושא

המטרה: להכיר לתלמידים את השימוש בבינה מלאכותית (AI) ולחברם לשיח על הזיקה האישית לעם ולארץ דרך כלי טכנולוגי חדש.
נתחיל בשיחה פתוחה עם התלמידים על מהות הזיקה שלהם לעם ולארץ, נדבר על מה זה אומר בעיניהם להיות ישראלי (לגור בארץ, להיות בעל זיקה לארץ) ועל הקשר והמחויבות שלהם לישראל בימים אלו.
נאסוף את התשובות השונות שעלו, ננסה למפות אותן ולראות אם יש מוטיבים שחזרו.

2. הקדמה לשימוש בבינה מלאכותית

מה זו בינה מלאכותית? הסבר קצר על איך מחשבים יכולים ללמוד וליצור תכנים בעצמם, כולל דוגמאות לתחומים שבהם משתמשים בבינה מלאכותית כיום (למשל תרגום, יצירת תמונות, עוזרים אישיים כמו צ'אטבוטים).

השוואה בין יצירה אנושית לבין יצירה של AI - נבחן את היתרונות ואת החסרונות של כל אחת מהן. המטרה היא להדגיש שהתוצאה של בינה מלאכותית יכולה להיות מגוונת, אך לא בהכרח משקפת רגשות, חוויות או עמדות אישיות. יש לייצר שלב של חשיבה ביקורתית עליה ולבחון את התגובה – ולא לקבל אותה באופן מלא ובלעדי.

3. פרקטיקה - יצירת יצירות אישיות וקבוצתיות, שמשקפות את הזיקה לעם ולארץ, באמצעות בינה מלאכותית

התלמידים יתבקשו, בקבוצות עבודה, לנסח שאלה מדויקת הנוגעת לזיקה שלהם לישראל. לדוגמה:

  • למה לרצות לחיות בישראל?
  • איך אני מרגיש כשאני חושב על ישראל?
  • למה לחיות דווקא בישראל ולא בארץ אחרת?

התלמידים בקבוצות יערכו דיון על התשובות שלהם על שאלה זו,
ולאחר מכן יבקשו לנסח שאלה ולבחון אותה מול התשובות שקיבלו בבינה המלאכותית.

א. שימוש בבינה מלאכותית
התלמידים בכיתה, בתיווך המורה, ייכנסו למערכת הבינה המלאכותית (למשל, צ'אטבוט כמו GPT או קלוד) וישאלו אותה את השאלה שבחרו (אפשר וכדאי להשוות גם בין כלי הבינה המלאכותית השונים בתשובות השונות לאותה שאלה).

ב. יצירת תגובה משותפת
התלמידים ישתפו את התשובות השונות שקיבלו ממערכת הבינה המלאכותית עם הכיתה. אפשר להשתמש בכלי אחד או לערוך השוואה בין הכלים

4. שיח ביקורתי ורפלקטיבי

לאחר קבלת התשובות מהבינה המלאכותית, ייערך דיון בכיתה על ההבדלים בין התשובות שקיבלו מהבינה המלאכותית לבין התשובות האישיות של התלמידים, על הדומה והשונה.

שאלות לדיון:

  • מה דומה בתשובות שלכם ובתשובות של הבינה המלאכותית? מה שונה ביניהן?
  • מה לדעתכם חסר בתשובות של הבינה המלאכותית?
  • האם התשובות של ה-AI היו יותר "יבשות" או "רציונליות" בהשוואה לתשובות האישיות שלכם? האם הן מאפשרות מנעד רחב של אפשרויות?
  • איך אתם מרגישים לגבי השימוש בבינה מלאכותית כדי להבין את הזיקה האישית שלכם לעם ולארץ?
  • האם יש מקום לבינה מלאכותית בתחום כזה, כשמדובר בדעות אישיות וסובייקטיביות?
  • מה לדעתכם צריכה, אם בכלל, להיות הגבלת השימוש בה?

5. הזמנה לשיקול דעת עצמאי

כל תלמיד יתבקש לכתוב מסמך רפלקטיבי אישי, שבו יביע את דעתו על השימוש בבינה מלאכותית בהבנה של נושא זה. שיקול הדעת יכלול:

  • האם לדעתם אפשר להסתמך על AI כדי להבין או להסביר חוויות אנושיות כמו הזיקה לעם ולארץ?
  • האם יש משהו שהבינה המלאכותית לא הצליחה להבחין בו בתשובות שסיפקה, לעומת התשובות שלכם? מה ייחודי בזיקה האישית שלכם שאין לו תחליף בבינה המלאכותית?

6. השלכות ויישום

חשוב להדגיש שהתהליך הזה לא רק עוסק בהבנה של הקשר אישי לתרבות יהודית-ישראלית, אלא גם מציב אתגר מחשבתי על איך טכנולוגיה יכולה להיות כלי משלים להבעה אנושית, אך לא תחליף לתחושות, לרגשות ולערכים אישיים.

7. הערכה וסיכום

בסיום הפעילות, כל תלמיד יגיש את המסקנות האישיות שלו על השיח עם הבינה המלאכותית. אפשר לבצע שיח מסכם שבו כל תלמיד יוכל להשוות בין מה שנלמד במפגש עם הבינה המלאכותית לבין עמדותיו האישיות.


באמצעות הפעילות הזו, התלמידים לא רק מתחברים לתוכנית הלימודים ולערך המוביל בשכבת הגיל הלימודי בתרבות היהודית-ישראלית, אלא גם מתרגלים לשימוש בטכנולוגיה בצורה ביקורתית, תוך כדי פיתוח יכולת לחשוב על יחסי הגומלין בין אנושיות וטכנולוגיה.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לשלב כתיבת פרומפטים בצוותים קטנים כדי לעודד שיח קבוצתי ושיתוף.
אפשר לקיים דיון כיתתי רחב על "איך AI מצליח או לא מצליח לבטא תכונות אנושיות". כמו כן לערוך הבחנה בין הכלים השונים של AI והתוצרים השונים שמתקבלים, בשילוב חשיבה ביקורתית.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

אפשר להשתמש בהמשך במחוללי תמונות ב-AI כדי שכל תלמיד או קבוצת תלמידים יפיקו תמונה שמבטאת בעיניהם את היחס לישראל (תוך כדי הגדרת שימוש בצבעים מסוימים, צורות מיוחדות, אווירה, סגנון אומנותי וכו').

חזרה לראש הדף

כדאי לזכור

כדאי לזכור

בכיתות היסודי על המורה לתווך את התוצאות, לכתוב את הפרומפט / השאלה עם התלמידים ולראות את התוצאות שהתקבלו.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

אפשר להשתמש ב-chatgpt גם בגרסה שלו בווטסאפ ולהתכתב איתו. גם פה נחוץ שיח ביקורתי על היתרונות והאתגרים, וההבנה שמאחורי ההתכתבות יש בינה מלאכותית ולא בן אדם.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

סביבות למידה חוץ כיתתיות
הלמידה ב"עולם האמיתי", בסביבה חוץ כיתתית, מזמנת המחשה והעצמה של תכנים מתוכנית הלימודים ובכך מאפשרת למידה עמוקה והבנה משמעותית. מושגים ותהליכים קוגניטיביים, א...
בחינה עם אינטרנט פתוח ובינה מלאכותית יוצרת
בעידן הבינה המלאכותית שאלות הערכה צריכות לעבור ״עדכון גרסה״ באופן מהותי כדי להישאר רלוונטיות ומתאימות לעולם האמיתי. ההבנה כי עולם ההוראה וההערכה שהכרנו, הולך...
פיתוח הרגלי חיים בריאים
היגיינה אישית וסביבתית, תזונה בריאה, שגרה פעילה ורווחה נפשית – אימוץ הרגלי חיים בריאים מצריך רכישת ידע, פיתוח מודעות וסיגול הרגלים. איך נסייע לתלמידים להתרגל...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.