סיכום תהליך כתיבת הדרשה, המופיע כחלק מתוכנית הלמידה בכיתה ו' - המסע אל הדרשה
- לאחר שכלל התלמידים התנסו בחוויית כתיבת הדרשה - המאופיינת במסע אישי ובחיפוש עצמי כדוגמת חקר השם הפרטי, תחביבים, פרשת השבוע האישית, הערך העולה ממנה ומה אאמץ לעצמי כחלק מהלמידה - התלמידים יתנסו בחוויית יצירת שיר אישי בעקבות המסע האישי.
- לאחר סיום הכתיבה או לקראת סופו של התהליך, אפשר לשלב ביטוי יצירתי מוזיקלי שיבחרו הילדים על פי העדפותיהם האישיות. השיר יכלול מילים ומסרים מתוך המסע האישי שעברו. המילים, הלחן והקצב.
- הערה: ייתכן שהמהלך יתבצע על פני כמה שיעורים, היערכו לחלוקה מותאמת.
שלב ראשון - פתיחה:
- המורה יפתח את השיעור בהשמעה של שיר שהוא יצר בעצמו ב-SUNO. אפשר גם להשתמש בשירים מהגלריה של פלטפורמה זו.
- לאחר מכן המורה ישאל את הילדים אם הם מזהים את היוצר או את הזמר.
- המורה יחשוף בפני הילדים שמדובר בכלי יוצר מוזיקה באמצעות בינה מלאכותית - SUNO.
- המורה יסביר לילדים בקצרה את אופן תהליך יצירת השיר (הזנת מילים במחולל על פי בחירה אישית ובחירת מנגינה), ושגם הם ייצרו שיר אישי באמצעות הבינה המלאכותית, שיר שיספר את הסיפור האישי שלהם.
בכיתה יתקיימו דיון וחשיבה משותפת:
- מה נכתוב בשיר שלנו? איך השיר מייצג את האני הפנימי ואת המסע שעברתי בתהליך כתיבת הדרשה, תוך כדי התייחסות לנכתב בדרשה? לדוגמה: תחביבים, מאפיינים אישיים, הסיבה שנקראתי בשמי והערך האישי שלמדתי.
- כל תלמיד יכתוב במחברתו את המילים ואת המשפטים שתואמים לאופיו ולמסע שעבר, מילים המייחדות אותו משאר החברים, כדי שהשיר יהיה אישי יותר.
שלב שני:
- הצגת הכלי SUNO.
- הדגמה של תהליך יצירת שיר בהתאם לטקסט המוזן ולפרמטרים שנציין במחולל סונו. מתן דגש מיוחד על חשיבות שיבוץ מילים נכון ומדויק.
- מאחר שמדובר בתלמידי היסודי, הילדים יכתבו את הפרומפט בעצמם - מילים, מושגים, תיאורים המאפיינים את דמותם ואת החקר שעברו, ולאחר מכן (שלב שלישי) המורה יקליד איתם את המילים שלדעתם כדאי להזין בתוכנה.
שלב שלישי:
- תהליך היצירה ובחינת התוצאה
- כיצד עובדים ב-SUNO? (מומלץ להקדיש להיכרות עם הכלי שיעור שלם)
- נכנסים לאתר
- מתחברים בחשבון מורה GMAIL
- לוחצים CREATE בצד שמאל
- מזינים את המילים שנרצה שיופיעו כחלק מהשיר, קיימות אפשרויות באנגלית ובעברית.
יש לכתוב מילים מדויקות. אם אפשר, בייחוד בעברית, יש להקפיד שהמילים יהיו מנוקדות. כך הביצוע יהיה מדויק יותר (יש אפשרות להסתפק במילים שלנו בלבד או לבחור באפשרות שסונו יעזור לנו לכתוב ויוסיף מילים משל עצמו, כולל פזמון ובתים).
- בוחרים באפשרות STYLE MUSIC כדי לבחור סגנון מוזיקה. לדוגמה: קלאסי / מטאל / מינסטריים / פופ וכו'. אפשרות זו מופיעה מתחת למילים שכתבנו.
- לוחצים על CREATE
- המערכת יוצרת שני שירים לבחירה
- מאזינים ובוחרים אם לשנות, להוסיף או לכתוב פרומפט חדש.
הלכה למעשה:
- כל ילד יזין את המילים המייצגות אותו ויבחר מנגינה בסגנון אהוב (אפשר לבחור סגנון וקצב, וכן לבחור אם השיר יהיה בקול של גבר או אישה).
- לאחר מכן ה"סונו" יציג לתלמיד את השיר.
- כאן המורה והתלמידים יערכו רפלקציה וחשיבה משותפת: האם השיר מייצג אותי? האם הסגנון הנבחר אכן תואם לאישיותי?
- זוהי הזדמנות לתהליך טיוט נוסף ולדיוק כדי להגיע לתוצאה טובה.
- את השיר הסופי והרצוי הילד ישמור בתלקיט האישי המתעד את כתיבת הדרשה.
שיר לדוגמה שנוצר בסונו
שיר, ילדה שלמדה על מנהיגות, אוהבת לרקוד ולשיר.
הפרומפט: "קוראים לי שיר, אני אוהבת לרקוד ולשיר. למדתי על מנהיגות, אני חולמת להיות מנהיגה טובה ולהגיע רחוק".