דלג אל

כתיבת שיר והלחנתו באמצעות בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
כתיבת שיר והלחנתו באמצעות בינה מלאכותית
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, חינוך לערכים   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

כותב הפרקטיקה:
תמר ישראלי אריאל מדריכת תקשוב, תרבות יהודית-ישראלית, מזכירות פדגוגית

צורך

שילוב מוזיקה בהוראה בבתי ספר יסודיים תורם משמעותית להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של התלמידים. המוזיקה מפתחת כישורים כמו ריכוז, זיכרון ויצירתיות, מחזקת את היכולת המתמטית ומסייעת בפיתוח כישורים חברתיים. כמו כן, היא מספקת אמצעי ביטוי רגשי חשוב ומסייעת בהפגת מתחים, דבר שתורם לאווירה חיובית בכיתה ומשפר את היכולת ללמידה בכל המקצועות.
בפרפקטיקה זו, שבה הילדים כותבים בעצמם את מילות השיר, בוחרים סגנון מוזיקה אהוב ובעצם יוצרים את השיר בעצמם, אנו משלבים את היתרונות הרבים של שילוב המוזיקה בהוראה עם יצירתיות התלמידים ומתן אופציה נוספת להערכת התלמידים בדרך יצירתית וחווייתית.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

סיכום תהליך כתיבת הדרשה, המופיע כחלק מתוכנית הלמידה בכיתה ו' - המסע אל הדרשה

  • לאחר שכלל התלמידים התנסו בחוויית כתיבת הדרשה - המאופיינת במסע אישי ובחיפוש עצמי כדוגמת חקר השם הפרטי, תחביבים, פרשת השבוע האישית, הערך העולה ממנה ומה אאמץ לעצמי כחלק מהלמידה - התלמידים יתנסו בחוויית יצירת שיר אישי בעקבות המסע האישי.
  • לאחר סיום הכתיבה או לקראת סופו של התהליך, אפשר לשלב ביטוי יצירתי מוזיקלי שיבחרו הילדים על פי העדפותיהם האישיות. השיר יכלול מילים ומסרים מתוך המסע האישי שעברו. המילים, הלחן והקצב.
  • הערה: ייתכן שהמהלך יתבצע על פני כמה שיעורים, היערכו לחלוקה מותאמת.

שלב ראשון - פתיחה:

  • המורה יפתח את השיעור בהשמעה של שיר שהוא יצר בעצמו ב-SUNO. אפשר גם להשתמש בשירים מהגלריה של פלטפורמה זו.
  • לאחר מכן המורה ישאל את הילדים אם הם מזהים את היוצר או את הזמר.
  • המורה יחשוף בפני הילדים שמדובר בכלי יוצר מוזיקה באמצעות בינה מלאכותית - SUNO.
  • המורה יסביר לילדים בקצרה את אופן תהליך יצירת השיר (הזנת מילים במחולל על פי בחירה אישית ובחירת מנגינה), ושגם הם ייצרו שיר אישי באמצעות הבינה המלאכותית, שיר שיספר את הסיפור האישי שלהם.

בכיתה יתקיימו דיון וחשיבה משותפת:

  • מה נכתוב בשיר שלנו? איך השיר מייצג את האני הפנימי ואת המסע שעברתי בתהליך כתיבת הדרשה, תוך כדי התייחסות לנכתב בדרשה? לדוגמה: תחביבים, מאפיינים אישיים, הסיבה שנקראתי בשמי והערך האישי שלמדתי.
  • כל תלמיד יכתוב במחברתו את המילים ואת המשפטים שתואמים לאופיו ולמסע שעבר, מילים המייחדות אותו משאר החברים, כדי שהשיר יהיה אישי יותר.

שלב שני:

  • הצגת הכלי SUNO.
  • הדגמה של תהליך יצירת שיר בהתאם לטקסט המוזן ולפרמטרים שנציין במחולל סונו. מתן דגש מיוחד על חשיבות שיבוץ מילים נכון ומדויק.
  • מאחר שמדובר בתלמידי היסודי, הילדים יכתבו את הפרומפט בעצמם - מילים, מושגים, תיאורים המאפיינים את דמותם ואת החקר שעברו, ולאחר מכן (שלב שלישי) המורה יקליד איתם את המילים שלדעתם כדאי להזין בתוכנה.

שלב שלישי:

  • תהליך היצירה ובחינת התוצאה
  • כיצד עובדים ב-SUNO? (מומלץ להקדיש להיכרות עם הכלי שיעור שלם)
    - נכנסים לאתר
    - מתחברים בחשבון מורה GMAIL
    - לוחצים CREATE בצד שמאל
    - מזינים את המילים שנרצה שיופיעו כחלק מהשיר, קיימות אפשרויות באנגלית ובעברית.
    יש לכתוב מילים מדויקות. אם אפשר, בייחוד בעברית, יש להקפיד שהמילים יהיו מנוקדות. כך הביצוע יהיה מדויק יותר (יש אפשרות להסתפק במילים שלנו בלבד או לבחור באפשרות שסונו יעזור לנו לכתוב ויוסיף מילים משל עצמו, כולל פזמון ובתים).
    - בוחרים באפשרות STYLE MUSIC כדי לבחור סגנון מוזיקה. לדוגמה: קלאסי / מטאל / מינסטריים / פופ וכו'. אפשרות זו מופיעה מתחת למילים שכתבנו.
    - לוחצים על CREATE
    - המערכת יוצרת שני שירים לבחירה
    - מאזינים ובוחרים אם לשנות, להוסיף או לכתוב פרומפט חדש.

הלכה למעשה:
- כל ילד יזין את המילים המייצגות אותו ויבחר מנגינה בסגנון אהוב (אפשר לבחור סגנון וקצב, וכן לבחור אם השיר יהיה בקול של גבר או אישה).
- לאחר מכן ה"סונו" יציג לתלמיד את השיר.
- כאן המורה והתלמידים יערכו רפלקציה וחשיבה משותפת: האם השיר מייצג אותי? האם הסגנון הנבחר אכן תואם לאישיותי?
- זוהי הזדמנות לתהליך טיוט נוסף ולדיוק כדי להגיע לתוצאה טובה.
- את השיר הסופי והרצוי הילד ישמור בתלקיט האישי המתעד את כתיבת הדרשה.

שיר לדוגמה שנוצר בסונו
שיר, ילדה שלמדה על מנהיגות, אוהבת לרקוד ולשיר.
הפרומפט: "קוראים לי שיר, אני אוהבת לרקוד ולשיר. למדתי על מנהיגות, אני חולמת להיות מנהיגה טובה ולהגיע רחוק".

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

לאחר הפקת התוצרים קיימת אפשרות לעשות תחרות שירים כיתתית, לבצע את השירים בעצמנו, להוסיף מילים משלנו ולבטא את היצירתיות בדרכים נוספות.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

להסביר לילדים שהבינה היא לא היוצרת הבלעדית אלא אנחנו אלו המזינים לתוכה את הנתונים, ובעקבות כך היא יוצרת. ללא ההנחיות שלנו, לא היה נוצר התוצר - השיר.

אתיקה וזכויות יוצרים בבינה מלאכותית - אם וכיצד. האם השיר שיצרתי הוא בבעלותי או בבעלות הבינה?

מגבלות הטיוט ואפשרויות העריכה בגרסה החינמית - עד 10 שירים ביום. זה מצריך מהתלמידים דיוק מרבי בציון העדפה ובבחירת המילים, וכן חלוקה מותאמת של האפשרויות בהתאם למספר התלמידים ביום (כדאי לחלק את התלמידים לכמה קבוצות בהכנה מראש, ובכל יום לאפשר לעד 10 תלמידים להתנסות בכלי - תוך כדי השמעה ודיון רפלקטיבי ונתינת משוב על השירים, כדי לאפשר שימוש בכלי במגבלה הקיימת של עד 10 שירים ביום).

לתשומת לב המורה
ביסודי: כתיבת פרומפט לכ-30 תלמידים בממוצע תארך כ-3 שעורים (מפאת מגבלת כמות השירים בגרסה החינמית, וכן מבחינה טכנית שהמורה אמור להעתיק את 30 הפרומפטים שהילדים הכינו).
אם המורה מעדיף לבחור בהליך קצר יותר, אפשר לעשות שיר כיתתי סביב נושא בר או בת מצווה. המורה יחלק את הכיתה לקבוצות, כל קבוצה תכתוב בית אחר, וכך ייווצר שיר כיתתי המתאר את המסע לבגרות שאותו הילדים עוברים.

בחטיבה ומעלה: התלמידים יכולים לכתוב את הפרומפט בעצמם ולהפיק עד 10 שירים, עד שיגיעו לתוצאה הרצויה. במקרה זה, יספיק שיעור אחד לכתיבת הפרומפט ולהפקת השיר.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

השתתפתי בסדנה העוסקה בבינה מלאכותית. הקצב, המוזיקה והיצירתיות הוסיפו נופך רב לסדנה וגם ההתפעלות הגדולה מכך שאפשר ליצור שיר עם מילים, לחן ומוזיקה מועדפת בתוך כמה דקות. בעקבות הסדנה עשיתי ניסיון עם הילדים שלי, והם בחנו את הכלי ואת התוצר על יתרונותיהם ואתגריהם.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בניית מערכי שיעור באמצעות שיחה עם צ'ט בוט
בניית מערכי שיעור במחול לבית הספר היסודי באמצעות שיחה עם צ'אט בוט בעל מומחיות ייחודית לתחום זה בפלטפורמה Magic School
مشاركة التلاميذ في عمليّة التقييم: اختيار أداة التقييم والتقييم الذاتيّ وتقييم الزملاء
يعتبر التقييم جزء لا يتجزأ من عملية التعلم! مهارات التقييم الذاتي وتقييم الزملاء مرتبطة بمدى فاعلية التلاميذ في عملية التعلم، بالإضافة إلى اعتبارهم شركاء في ...
כתיבה רפלקטיבית בעקבות כתיבה
בוט במג'יק סקול, המסייע בהנחיית תלמידים בכתיבה רפלקטיבית מובנית, אינטראקטיבית ומותאמת אישית, תוך כדי שימוש בשאלות מנחות, במשוב מיידי ובסיכום מסודר של הרפלקצי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.