שאילת שאלות וחקירה של כיוונים חדשים ולא צפויים דורשת פתיחות, ערעור על המוכר והמובן מאליו ויכולת לשחרר ולהשתחרר מתבניות ותפיסות. תרגילים מאתגרים, סביבה שונה או חשיפה לגירויים שונים, עוזרים לצאת מהשגרה ולפתח חשיבה יצירתית.
הצעה למהלך: הכרת מילות השאלה והתשובות המתקבלות עבורן
ההרגל לשאול שאלות הוא חשוב מאוד ופותח ומותח את גבולות החשיבה שלנו. לכן, ממש חשוב להכיר את מגוון מילות השאלה ואת התשובות המתקבלות עבורן, ולשאול הרבה שאלות תוך שימוש בכמה שיותר מילות שאלה.
מילות שאלה שונות מזמנות תשובות אחרות ומכוונות את תשומת הלב והחשיבה לכיוונים שונים ומגוונים. אילוץ לשאול הרבה שאלות בכל מילת שאלה, יוביל אותנו לכיוונים ולעומקים חדשים ובלתי צפויים.
- נתלה ברחבי הכיתה גיליונות גדולים, ובראש כל אחד מהם נכתוב את הכותרת של סוג המידע המתקבל עבור מילת שאלה מסוימת. לדוגמה:
- זהות האדם
- סיבה
- יעד
- מקום
- תכלית
- כמות
ראו: מילות שאלה ומשמעותן
- על פתקיות דביקות נכתוב תשובות אפשריות לכל אחת ממילות השאלה. למשל, תשובות אפשריות ל:
- זהות האדם: יוסי, רינה, גילי, יהלי...
- סיבה: בגלל שהיה קר מדי; כי צבע בהיר מחזיר יותר אור; מפני שהיא התגעגעה לסבתה...
- יעד: לחיפה, לניו-יורק, לבית של אחותי...
- מקום: במשמר השרון, בירושלים, במרפאה, במספרה...
- התלמידים יקבלו פתקיות עם תשובות שונות (לפחות תשובה אחת אפשרית לכל תחום) ויצטרכו להדביק את התשובות על הגיליון המתאים.
- לאחר שכולם יסיימו, נבקש מהתלמידים לכתוב על כל גיליון את מילת השאלה המתאימה לכל התשובות שהדביקו. בהמשך לדוגמאות הנ"ל:
- מי
- מדוע/למה
- לאן
- איפה/היכן
- לשם מה
- כמה
- נשוחח עם התלמידים על התלבטויות, קשיים או אי-הסכמות לגבי מיון התשובות, ונבהיר את הדקויות בהבדלים בין מילות השאלה השונות והתשובות שניתנות עליהן.
לגיוון: את הפעילות הזו אפשר לעשות גם הפוך – בראש כל גיליון נכתוב מילת שאלה, ובפתקים ייכתבו התשובות. לאחר שהתלמידים ידביקו את התשובות על הגיליון המתאים, הם יצטרכו להסיק ולהכליל ולרשום את סוג המידע המתקבל בעבור כל מילת שאלה.
אפשרות נוספת: לתת לתלמידים פתקיות דביקות וכל אחד ירשום שאלה על פתקית, ייגש ללוח או לגיליון, וידביק אותה מתחת למילת השאלה המתאימה. אפשר שהתלמידים יכריזו על השאלה, כדי שלא ישאלו את אותה השאלה שוב. דבר זה מאפשר תזוזה ופעילות של כל התלמידים. אם יש שאלות שמופיעות מספר פעמים ניתן להדביקן יחד.