חפש ב:

פיתוח נקודות מבט מגוונות

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

לסייע לתלמידים להבין נקודות מבט שונות, לפתח גמישות מחשבתית ולהעלות רעיונות יצירתיים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

נקודות מבט שונות

  1. הצגת הבעיה
    נציג בעיה שיש לפתור, מצב חברתי או היסטורי, תופעה הדורשת הסבר וכדומה. הבעיה צריכה להיות כזו שאין לה תשובה אחת נכונה. למשל: האם הפרויקט הציוני הצליח? למה אנשים מתחתנים? האם כדאי להקים תחנת חשמל חדשה בישראל?
  2. העלאת נקודות מבט מגוונות
    ביחידים, בזוגות או בקבוצות, נבקש מהתלמידים להעלות מגוון נקודות מבט אפשריות הקשורות לבעיה. נקודות המבט יכולות להיות למשל:
    • אדם או בעל תפקיד: חבר, מורה, הורה; דמות היסטורית, מנהיג/ה, מדענ/ית, אומנ/ית; שר/ת החינוך, ראש/ת הממשלה, מנהל/ת ביה"ס, מנכ"ל/ית חברה מסחרית וכדומה.
      לדוגמה: אם הבעיה היא "האם כדאי להקים תחנת כוח חדשה", נוכל להתבונן עליה מעיניהם של מנכ"ל חברת החשמל, יועצ/ת לענייני איכות הסביבה, בעלי עסקים שצורכים הרבה חשמל, תושבים בסביבה הקרובה שמודאגים מזיהום האוויר וכו'.
    • תכונה או דרך חשיבה: אופטימיות, פסימיות, ספקנות, יצירתיות, עקשנות, הססנות, פרגון (אפשר להיעזר לצורך כך בששת כובעי החשיבה של דה-בונו או בדמויות מהסרט הקול בראש).
      לדוגמה: אם הבעיה היא "האם כדאי להקים תחנת כוח חדשה", נוכל להתבונן עליה מעיניהם של מנכ"ל חברת החשמל, יועצ/ת לענייני איכות הסביבה, בעלי עסקים שצורכים הרבה חשמל, תושבים בסביבה הקרובה שמודאגים מזיהום האוויר וכו'.
  3. בחירת נקודת מבט אחת
    ננחה את התלמידים לחשוב על הבעיה מתוך עיניו ונקודת מבטו של x , מה הוא היה עושה במצב הזה?
    אילו שיקולים היו משפיעים על דרך הפעולה או המחשבה שלו? מה הוא היה אומר? איזה רעיון הוא היה מציע לפתרון הבעיה?
    למשל: נדמיין מצב שבו נציגי חברה עסקית מגיעים למועצת הרשות המקומית כדי להציג את הצעתם לבנות תחנת חשמל חדשה – מה תהיה עמדת כל אחד מהאנשים או הגופים שהוצגו לעיל?
    מה כל אחד מהם יאמר במהלך הדיון?
    ראו הצעה לשיעור בנושא
    התלמידים יכולים לכתוב את תשובותיהם או לשרטט מפת חשיבה שתייצג את מגוון האינטרסים של בעלי העניין השונים סביב הבעיה.
  4. סיכום במליאה
    נחזור למליאה ונסכם: נסב את תשומת הלב למגוון נקודות המבט ולמורכבות השיח הנוצר באופן טבעי כאשר יש נקודות מבט שונות, נבצע הערכה של הרעיונות ונבחר את המנומקים והמתאימים ביותר לפתרון הבעיה. לא חייבים להכריע! ייתכן שנגיע למסקנה שיש כמה פתרונות לגיטימיים שיהיו רלוונטיים לבעלי נקודות מבט שונות. (ראו גם: משפט מבוים)

מעגל נקודות מבט

  1. נציג בעיה (לדוגמה: האם הפרויקט הציוני הצליח?) ונערוך סיעור מוחות ליצירת רשימה של נקודות מבט רלוונטיות כדי לפתור אותה.
  2. ננחה את התלמידים לבחור נקודת מבט אחת מתוך הרשימה ולעבוד על פי השלבים הבאים:
    • אני חושב/ת על ______ (הנושא) מנקודת המבט של______ (דמות)
    • אני חושב/ת ש _________ (תיאור הנושא מנקודת מבטך; כניסה לדמות)
    • אני שואל/ת:__________ (שאל/י שאלות מנקודת המבט הזו)
    • אילו רעיונות חדשים יש לך אודות הנושא, בזכות ה"כניסה" לנקודת המבט הזו?
  3. המורה יכתוב את הנושא או הבעיה על דף ויניח אותו על הרצפה או על שולחן. התלמידים ישבו במעגל מסביב לנושא, וכל תלמיד יציג את הדברים מנקודת המבט שבחר.

עוד רעיון

עוד רעיון

מודל האו"ם

תוכנית חינוכית המשתמשת ברעיון של פיתוח נקודות מבט מגוונות, במסגרתה הילדים מתחלקים לקבוצות המייצגות מדינות וצריכים לנהל דיונים על סוגיות מורכבות שעומדות על סדר היום של הארגון הבין-לאומי.

דיון כזה מנקודות מבט של מדינות שונות, מאפשר לתלמידים לתרגל "כניסה לנעלי" מדינה זרה, ניסיון לעמוד על האינטרסים שלה בדיון ויכולת לייצג את עמדתה באופן האפקטיבי ביותר.

אפשר גם - הדגמה בתחומי הדעת

אפשר גם - הדגמה בתחומי הדעת

בתנ"ך אפשר לבקש מהתלמידים לספר את סיפור הפרק מעיני דמויות שונות המוזכרות בו. למשל: סיפור עקדת יצחק מנקודות המבט של אברהם, יצחק, אלוהים, שני הנערים המלווים, או מנקודת מבטה של שרה.

בהיסטוריה אפשר להציג מצבים מורכבים ולבקש מתלמידים לייצג צדדים שונים במצב ולגבש את תוכנית הפעולה שבה היו נוקטים. למשל בשיעור על אימפריאליזם נבקש להציג את עמדות מדינות אירופה, המושבות וכו'.

במדעים אפשר להציג תוצאות של ניסוי ולבקש מהתלמידים לגבש מסקנות והסברים לתוצאות תוך שהם חובשים את כובעי החשיבה של דה-בונו.

דיון רב תחומי: ניתן להשתמש במקצועות הלימוד כנקודות מבט – לבחור סוגיה מורכבת, ספר או סרט מעוררי מחלוקת וכדומה, ולשאול: כיצד הייתה המורה לספרות בוחנת את זה? מה המורה לאזרחות הייתה שואלת? איך המורה להיסטוריה היתה מנתחת? והמורה לסוציולוגיה? לדוגמה: האם החיים במאה ה-21 טובים יותר מאשר במאה ה-19? – ננסה לענות על השאלה מנקודת מבטם של מורים לתחומי הידע השונים.

סרטונים

כובעי החשיבה דה בונו
כובעי החשיבה דה בונו
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.