דלג אל

בניית בוט ייעודי ומותאם להערכה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

מטרה

לחסוך זמן בתהליכי הערכה, באמצעות בניית בוט ייעודי המותאם בדיוק לשיטת ההערכה שלכם. 
לחזק את מיומנויות הבינה המלאכותית שלכם: תהליך בניית הבוט יעמיק את הבנת עולם הבינה המלאכותית והכרת הדרכים שבהן אתם יכולים למנף אותה למטרותיכם.

כותב הפרקטיקה:

ד״ר רון דביר, צוות פרקטיקות, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בפרקטיקה זו נלמד כיצד לבנות בוט מותאם במדויק, עשיר בידע קודם ומאומן לסייע לנו או לתלמידינו (החל מגיל 13) בביצוע משימת הערכה חזרתית. 

תוכלו למצוא הדרכה צעד-אחר-צעד בסרטון קצר המדגים את הבנייה ואת האימון של הבוט.

המהלך כולל 5 שלבים:

  1. הגדרת המשימה של הבוט
  2. לפני בניית הבוט הייעודי, ננסה לבצע את המשימה בשיחה רגילה עם צ'אטבוט
  3. יצירת הבוט הייעודי 
  4. אימון הבוט 
  5. פרסום הבוט - הוא רוצה להתחיל לעבוד!

דוגמה: בוט ייעודי לכתיבת ״ממני אליך״

לפני שנתחיל בבניית הבוט שלכם, נציג כדוגמה בוט שנבנה עבור מורה המעוניינת לכתוב משפטי ״ממני אליך״ לשילוב בתעודה, לשימוש בשיחה עם התלמידים והתלמידות או לשליחת הודעה להורים. 

המלצה: הכירו את  הבוט שבנינו, הבוט הייעודי ״ממני אליך״,  ונסו אותו. אפשר להזין נתונים פיקטיביים כדי להכיר את אופן פעולתו. אם זו הפעם הראשונה שאתם נכנסים לפלטפורמה Poe שבה נוצר הבוט, תתבקשו ליצור עבור עצמכם חשבון (חינמי).

לאחר שפתחתם חשבון ב-Poe והתנסיתם קצת בפלטפורמה, נפנה לבניית הבוט הייעודי שלכם:

שלב ראשון: הגדרת המשימה של הבוט

מאיפה תמצאו רעיון לבוט הראשון שלכם? חשבו על משימת הערכה שאתם מבצעים לעיתים קרובות ומעוניינים להסתייע בעוזר אישי שיבצע חלק מהעבודה במקומכם. 

משימות מתאימות לדוגמה: 

  • הכנת מחוון הערכה
  • הכנת מבחן
  • בדיקת מבחן  או עבודה ומתן משוב מפורט(ניתן להסתייע בבינה מלאכותית רק בחלק מהמקרים)
  • כתיבת משוב אישי לתעודה

שלב שני: ניסיון לבצע את המשימה בשיחה רגילה עם צ'אטבוט

לפני בניית בוט ייעודי, כדאי לשוחח עם צ׳אטבוט כללי (כגון Claude או Chat GPT) על המשימה ולנסות לבצע אותה. במקרה של הדוגמה המלווה פרקטיקה זו, משפטי "ממני אליך", להלן פרומפט ראשוני שניתן לנסות. התאימו את התוכן למקרה שלכם:ֿ

  • ״אני מחנך כיתה ח׳. בבקשה נסח פסקת ״ממני אליך״ עבור התלמידה שלי דניאלה. אזורי החוזק של שלה: מצטיינת במתמטיקה ועוזרת לחברים שלה בכל משימה הדורשת הבנה ביישומי מחשב. אזורי הצמיחה שלה: היא פעילה פחות בשיעורים במדעי הרוח, למשל בהיסטוריה ואזרחות היא לא משתתפת בכלל בשיעורים, הציונים שלה בינוניים למדי ולא נראה שיש לה עניין בתחומים אלה, וחבל״. 

בדקו את הטקסט שייצור הצ'אטבוט, ושפרו את הפרומפט כדי לקבל טקסט מותאם יותר לצורך שלכם.

שלב שלישי: יצירת הבוט הייעודי 

לאחר ביצוע השלב השני, ראיתם בוודאי שבינה מלאכותית יוצרת יכולה לסייע לכם במשימת ההערכה החזרתית. כעת אפשר ליצור בוט ייעודי שיבצע את משימת ההערכה (במקרה הזה, פסקת ״ממני אליך״) באופן חזרתי, עבור כל התלמידים. את הבוט ניצור בפלטפורמת Poe.

בסרטון ההדרכה, וגם במצגת צעד-אחר-צעד, מוצגים השלבים לבניית הבוט. נראה שיש הרבה צעדים, אבל אל דאגה - התהליך הגיוני, קצר ולא דורש ידע טכני כלשהו. תוך 15-5 דקות תוכלו ליצור את הבוט הראשון שלכם. 

שלב רביעי: אימון הבוט

הבוט הייעודי שבניתם עובד? בערך… כעת הזמן לדייק אותו. עושים זאת כך:

  1. נבדוק את הבוט: נפעיל אותו מספר פעמים, למשל לצורך הכנת פסקת "ממני אליך" עבור מספר תלמידים. נבדוק האם הבוט, שאמור להיות העוזר האישי הנאמן, המוכשר והחרוץ שלנו, עושה את המצופה ממנו. נציין לעצמנו מה צריך לשפר. 
  2. נערוך את הבוט: נלחץ על הסימן ״שלוש נקודות״ [...] בצד ימין של המסך, נבחר ב-״edit bot" ונתקן את הדורש תיקון. לדוגמה, נשפר את הפרומפט או נשנה הגדרות. 
  3. נשמור ונחזור במידת הצורך: נשמור את הבוט, נבדוק אותו שוב וחוזר חלילה, עד שנגיע לתוצאה משביעת רצון.

שלב חמישי: פרסום הבוט - הוא רוצה להתחיל לעבוד!

בשעה טובה, הבוט שלכם מוכן לשימוש. הוא רוצה לעזור לכם, ואולי גם לאחרים. 

לשימוש עצמי: שמרו את הקישור לבוט בסימניות הדפדפן שלכם. תוכלו תמיד למצוא אותו גם בחשבון ה-Poe שלכם, על ידי לחיצה על הכפתור Explore.

לשימוש אחרים: הפיצו קישור לבוט, למשל בקבוצת הווטסאפ של מורי השכבה. שימו לב: כדי להשתמש בבוט שיצרתם, המשתמשים חייבים להיכנס עם חשבון Poe. אם אין להם עדיין חשבון, עליהם ליצור אותו (חשבון חינמי).

עוד רעיון - בניית בוט משוכלל יותר בפלטפורמות אחרות

עוד רעיון - בניית בוט משוכלל יותר בפלטפורמות אחרות

אם יש לכם רישיון לפלטפורמה של   Chapt GPT Plus  של  Open AI (בתשלום), תוכלו לבנות בוט מותאם אישי, שנקרא בשפת החברה GPT. פלטפורמה זו תאפשר לכם לפתח בוטים אישיים מתקדמים ומשוכללים יותר מאלה של Poe, לדוגמה בוטים המשלבים יצירת טקסט ותמונה.

עוד רעיון - מדוע רק בוט להערכה?

עוד רעיון - מדוע רק בוט להערכה?

אפשר ליצור בוטים למשימות חזרתיות אחרות של המורה, לא רק בתחום ההערכה. 

לדוגמה: בנו בוט ייעודי המסייע לכם, לקראת כל שיעור, לבנות מערך שיעור מותאם. 

ראשית, נסו לבנות מערך שיעור באמצעות שיחה עם צ׳אטבוט כללי כגון Chapt GPT, ולאחר מכן בנו בוט מותאם אישית המאפשר לעשות זאת בקלות באופן חזרתי.

עוד רעיון - הזמינו את התלמידים לבנות בוטים בעצמם

עוד רעיון - הזמינו את התלמידים לבנות בוטים בעצמם

בניית בוט היא כישור דיגיטלי שעשוי להיות רלוונטי לתלמידים שלכם בעתיד הקרוב מאוד, והיא דרך מאתגרת, מהנה ומספקת להבין טוב יותר כיצד עובדת בינה מלאכותית. 

הציעו לתלמידים להכין בוט שיסייע להם במשימה לימודית או חברתית: 

  1. הדגימו לתלמידים כיצד אתם בעצמכם יוצרים בוט, על פי ההנחיות הרשומות מעלה.
    הציגו להם את הסרטון. 
  2. הזמינו אותם ליצור בוטים שיסייעו להם במשימה לימודית או חברתית. 
  3. לאחר שהתלמידים יצרו את הבוטים, העלו אותם למרחב שיתופי, לדוגמה לפאדלט - והנה לרשות התלמידים שלכם ארגז כלי בינה מלאכותית שיצרו במשותף.

אפשר ליצור גרסאות שונות לפעילות זו, לדוגמה לארגן תחרות בוטים כיתתית, שכבתית או בית ספרית. 

פעילות זו יכולה להיות אישית או קבוצתית.

*רעיון זו מוגבל לתלמידים בעל-יסודי, מגיל 13 ומעלה, כיוון שדורש התחברות ל-Poe.

כדאי לדעת - טיפים לכתיבת פרומפט מוצלח עבור הבוט שלכם

כדאי לדעת - טיפים לכתיבת פרומפט מוצלח עבור הבוט שלכם

בפרקטיקה שיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסט, תמצאו הנחיות מפורטות לכתיבת פרומפטים מוצלחים.
כאן ניתן רק כמה טיפים שימושיים במיוחד: 

  1. כתבו כאילו אתם מדברים עם העוזר האישי שלכם. בגוף שני, במילים פשוטות, תוך הגדרה ברורה של הציפיות שלכם ממנו.
  2. הגדירו במפורש מי הבוט. לדוגמה: ״אתה עוזר ההוראה האישי שלי להכנת מבחנים. אתה קפדן, ובודק כל שאלה שאתה מכין פעמיים״.
  3. הגדירו בתחילת הפרומפט מי אתם, ומה ההקשר שבמסגרתו נדרש הבוט הייעודי. לדוגמה: מהו גיל התלמידים שלכם? מהו המקצוע שאתם מלמדים?
  4. כתבו בפרומפט במדויק את הצורך - מה בדיוק אתם מבקשים שהבוט ייצור? 
  5. ספקו לבוט מידע- חשבו מה המידע שיוכל לסייע לבוט לכתוב תשובות טובות, ובקשו ממנו לבקש מכם מידע זה.  לדוגמה במקרה של בוט ממני אליך : בתחילת הפרומפט בקשו מהבוט לשאול מה המגדר של התלמיד, כדי שיוכל לכתוב את המשוב במגדר המתאים.
  6. הגדירו במדויק מהו הפורמט שבו תרצוו לקבל את התוצר. לדוגמה: בטבלה, ברשימה ממוספרת, בפסקאות קצרות וכד'. תוכלו לדרוש גם בקשות מיוחדות, כגון משפט ברכה בתחילת הטקסט שהבוט ייצור. לדוגמה: ״קראתי את העבודה שלך, והנה המשוב שלי:״; או בסוף הטקסט, לדוגמה: ״כל הכבוד ולהתראות בשנה הבאה, שם המורה״.
  7. הגדירו במדויק מה לא תרצו שהבוט יעשה. לדוגמה, "אל תמציא תכנים אם אתה לא יודע".
  8. ערכו את הטקסט של הפרומפט, במיוחד במקרים שהפרומפט ארוך יחסית, באופן קריא.
    לדוגמה: כתבו כותרת משנה לכל אחד מהחלקים ומספרו את ההנחיות. זה יקל עליכם בשיפור, תיקון ועיבוי הפרומפט ככל שתתקדמו בתהליך, וגם יאפשר לעמיתים שלכם להבין אותו.

כדאי לדעת - טיפים לשכלול השימוש בידע [knowledge] שהעליתם לבוט שלכם

כדאי לדעת - טיפים לשכלול השימוש בידע [knowledge] שהעליתם לבוט שלכם

בעת כתיבת הנחיות הכוללות ידע לבוט (מאמרים, קבצים, טבלאות נתונים), הנחו את הבוט כיצד להשתמש בו:

  1. הגדירו את בסיס הידע שהוספתם לבוט. לדוגמה, הוסיפו לפרומפט את ההנחיה הבאה:
  • ציידתי אותך במספר מאמרים מדעיים על איכות הסביבה
  1. הגדירו כיצד הבוט צריך לקיים אינטראקציה עם בסיס הידע: לדוגמה, אם הבוט צריך להשתמש במאגר הידע כדי להתאים את סגנון התגובה שלו, תוכלו להוסיף לפרומפט את ההנחיה:
  • השב בסגנון המחקה את הטקסט במסמכים שהעליתי אליך, ובמיוחד התמקד בסגנון המסמך שכותרתו ״כיצד להתמודד עם ההתחממות הגלובלית״.

כדאי לדעת - שמרו על פרטיות התלמידים והתלמידות!

כדאי לדעת - שמרו על פרטיות התלמידים והתלמידות!

פעלו בהתאם להנחיות שימוש בבינה מלאכותית יוצרת במערכת החינוך.

הנחיה חשובה במיוחד, במקרה של בניית בוט ייעודי:

במסגרת השיח עם הבוט, אל תזינו פרטים אישיים של תלמידים או פרטים שעלולים לפגוע בפרטיות שלהם.
במיוחד:

  1. אל תציינו את שמות התלמידים. אפשר לציין נתון אחר שיאפשר לכם שייך את התשובות שכתב הבוט לכל אחד מהתלמידים, למשל מספר סידורי. באופן דומה, אל תציינו מספרי טלפון, כתובות מייל ומידע מזהה אחר.
  2. על תציינו את השם המלא שלכם, אלא רק את שמכם הפרטי.
  3. אל תציינו את שם בית הספר ואת היישוב בו הוא ממוקם.

אותם כללים חלים גם על העלאת קבצים לבוט. ודאו שאין בהם פרטים שעשויים להביא לזיהוי התלמידים שלכם במקרה שהמידע ידלוף.

טיפ נוסף

טיפ נוסף

לכל צ׳אטבוט אישיות משלו. בחרו את הצ׳אטבוט המתאים לכם. לאחר שבניתם בוט, בדקו כיצד הוא פועל עם מודל השפה קלוד, עם Chapt GPT, אסיסטנט או כל מודל אחר שמוטמע ב-Poe. התוצאות עשויות להיות שונות למדי, ולאחר מספר נסיונות תגלו מהו הבוט המתאים במיוחד לצורך שלכם.

להרחבה

פרקטיקה זו נכללת בערכת ״פרקטיקות בינה מלאכותית בשירות ההערכה״ 

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מרחב למידה דיגיטלי כיתתי
מרחב למידה דיגיטלי כיתתי הוא הזדמנות לזירה כיתתית בה המורה מפעיל את התלמידים במשימות באופן מגוון. המרחב הכיתתי הדיגיטלי מתאים לשילוב סרטונים, משחקים, קישורים...
להציע דרכים מרובות וחדשניות לתיאור בעיה ולפתרונה
הבנת בעיה או אתגר העומדים בפנינו, זהו צעד ראשון למציאת פתרון מוצלח. אך לשם כך עלינו להכיר תחילה מגוון דרכים שבאמצעותן נוכל לזהות בעיות ולהבין אותן
מוגנות בסייבר במהלך מפגשי למידה מרחוק
סיכוני אבטחת מידע וסייבר הולכים וגדלים ככל שהאמצעים הטכנולוגיים הופכים לחלק בלתי נפרד מחיינו. "ילידי" העידן הדיגיטלי אומנם בקיאים בשימוש ברשתות החברתיות, בהו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.