בפרקטיקה זו הידע של התלמידים נבנה תוך שהם מתנסים בפתרון בעייה מורכבת או דילמה ערכית, ונעזרים בכלים דיגיטליים לארגון ידע, למידה שיתופית, ובחירת פתרון מיטבי.
- הכנה:
נכין מראש מחשב או טאבלט לכל קבוצת תלמידים.
נציג לתלמידים דילמה, או בעיה שאין לה פתרון פשוט.
דוגמאות:
א. בעיה מתחום מדעי החברה – מדוע היקף העוני בישראל גבוה יחסית?
ב. בעיה מתחום העיצוב – כיצד נעצב תחנת אוטובוס מותאמת לאנשים שונים?
ג. בעיה מתחום מדע וטכנולוגיה – כיצד נתכנן בית חסכוני באנרגיה?
ד. משימה אפשרית – דגם הוראה דיגיטלי לפיתוח יכולת פתרון בעיות, כולל דוגמאות בתחומים:
- מדעי החברה - איזו תרופה תכנס לסל התרופות?
- מדעי החיים - מיהו האחראי להפצת חיידק הסלמונלה?
- גאוגרפיה - מהו אתר הנחיתה המועדף על הירח?
- חלל - איזו משימת חלל תקבל תקציב?
- פתיחה מסקרנת: נציג את הבעיה באופן שיסקרן ויעורר דיון. לדוגמה: נציג במליאה סרטון, כתבה, תמונה. הצעה לבעית העוני: נפתח בהקרנת קטע מכתבה מצולמת על העוני בישראל.
- דיון כיתתי: נערוך דיון למיקוד הבעיה וניסוחה, תוך כדי שאילת השאלות הבאות: מה ידוע לנו על הבעיה? איזה מידע חסר? אילו פתרונות אפשריים וכיצד נגיע לפתרון המתאים? ניתן להעזר בשלב זה בלוח מרכז שניצור בכלי הדיגיטלי Padlet. דוגמאות: לוח מרכז בנושא בעית העוני , לוח מרכז לבעיית סל התרופות, לוח מרכז לבעיית הסלמונלה, לוח מרכז לבעיית בחירת אתר נחיתה על הירח ,לוח מרכז למשימת חלל.
- חלוקה לקבוצות עבודה: נחלק את הכיתה לקבוצות אשר יעסקו בהיבטים שונים של הבעיה. לדוגמה, בנושא העוני כל קבוצה תעסוק באוכלוסייה שונה (ילדים, מהגרים, קשישים וכו').
כל קבוצה תחפש מידע רלבנטי, תדון בפתרונות אפשריים, ותבחר את הפתרון המיטבי שלה.
לסיעור מוחות, ארגון המידע והצעת הפתרונות ניתן להעזר במגוון כלים דיגיטליים שיתופיים כגון כלי גוגל. לדוגמה - סיעור מוחות בנושא בעיית העוני שנעשה בכלי הדיגיטלי google drawing - דיון מסכם: נסכם את התהליך במליאה, כאשר הקבוצות יציגו את הפתרונות שלהן, יצדיקו את בחירתן ויענו על שאלות חבריהם לכיתה.
- הצבעה: לבסוף הכיתה כולה תבחר את הפתרון המועדף. את ההצבעה ניתן לערוך בכלי דיגיטלי כמו Tricider. לדוגמה – הצבעה על פתרונות לבעיית העוני בישראל בכלי Tricider
- נסיים בשאלות רפלקטיביות: כיצד תרם התהליך להבניית הידע שלנו בנושא? איזה ידע חדש רכשנו? כיצד תרם השימוש בכלים הדיגיטליים להפנמת הידע?
*שימו לב לגבי כל הכלים הדיגיטליים: יש להשתמש בכלים דיגיטליים בהם אין צורך בהרשמה של תלמידים, או (במקרה של כלי גוגל) על המורה והתלמידים להרשם עם חשבון בית ספרי ולא עם החשבון האישי שלהם.