דלג אל

בונים קירות מגן לנפש: קידום חוסן בסיוע בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

לקדם חוסן באמצעות שילוב בין עבודה אישית המאפשרת בחירה לעבודה שיתופית בחברת הדומים, כלומר תלמידי הכיתה.

כותבת הפרקטיקה:
מירב סרור, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

״איננו יכולים למנוע מציפורי הצער, הסבל והכאב לרחף מעל ראשינו.
אנחנו רק יכולים למנוע מהן לבנות קינים בשערות ראשינו״
(קונפוציוס)

שלב ראשון: הכירו את מודל גש״ר מאח״ד

נסביר בקצרה לתלמידים את המודל גש"ר מאח"ד שפיתח פרופסור מולי להד, פסיכולוג ומומחה עולמי לטיפול בפוסט טראומה. נדגיש ונדגים את היופי של המודל ואת הרלוונטיות שלו לתקופה הנוכחית.

הסרטון ״גשר מאחד״ מציג את המודל בקצרה ומתאים להצגה בכיתה.

מודל זה עוסק בשישה מרכיבים - גוף, שכל, רגש, מערכת אמונות, חברה, דמיון.  ההנחה היא שלכל אחד מהמרכיבים הללו עשוי להיות היבט שלילי, אך גם טמון בו פוטנציאל להתמודדות. ניתן לזהות אצל כל אדם מהו סגנון ההתמודדות, או מספר סגנונות ההתמודדות, הייחודיים לו. כדי להגביר את החוסן שלנו יש להכיר את הדרכים שיכולות לסייע לנו וללמוד לתפעל אותן. 

לדוגמה: רגש

  • היבט שלילי: תסכול, חוסר אונים 
  • דרך התמודדות: להביע רגשות, ליצור, לכתוב על התסכול ועל חוסר האונים

דוגמה נוספת: חברה

  • היבט שלילי: הסתגרות, בדידות    
  • דרך התמודדות: שיתוף בחברה, במשפחה, בקבוצת הדומים לי או השונים ממני

שלב שני: בחירה במשימה אישית

נציג לתלמידות ולתלמידים מבחר משימות המאפשרות, כל אחת בדרכה, לתת מקום לביטוי רגשות בדרכים שונות, וכך להתמודד עם היבטים שליליים של המצב המורכב בו אנו נמצאים.  

כל אחת ואחד יכולים לבחור לאיזו משימה הם מתחברים, המשימה שתסייע להם כעת בבניית החוסן האישי. המשימות משלבות עבודה עם מחולל תמונה או מחולל שפה, מבוססי בינה מלאכותית. 

בכל אחת מהמשימות יש שני חלקים: 

  1. תרגול ראשוני: יצירת טקסט או תמונה המביעה רגשות, באמצעות פרומפט גנרי הנכלל
    בקובץ הג׳ניאלי המלווה פרקטיקה זו (״פרומפט״ הוא הנחיה לבוט) | קובץ מונגש.
    בשקף המוקצה לכל אחת מהמשימות המומלצות, כגון משימת ״מכתב לעצמי לעתיד״ תמצאו את הפרומפט המתאים.
  2. יצירה אישית: התלמיד נדרש כעת לחשיבה מקורית - לכתוב פרומפט המבטא את רגשותיו וליצור באמצעותו את היצירה האישית שלו. לאחר שהבוט ייצור את היצירה, התלמיד יכול להמשיך את הדיאלוג איתו ולבקש שינויים, שיפורים ודיוקים, עד שיגיע ליצירה המבטאת במדויק את רגשותיו. 

שלב שלישי: לשתף את היצירות במרחב משותף, ולדבר עליהן

נבקש מהתלמידים להעלות את התוצרים שלהם למרחב כיתתי משותף (למשל פאדלט), המחולק למקטעי תוכן שונים - כל מקטע מיועד לתוצרי התלמידים שבחרו באחת המשימות (למשל, ניצור עמודה לתלמידים שבחרו במשימה של ״מסע אישי״).

כעת ננחה דיון והתייחסות של תלמידים לתוצרים שלהם ושל אחרים, באמצעות תגובות ושאילת שאלות ליוצרים (אפשר דרך פונקציית התגובות בפאדלט, או בעל-פה), סימון לייק או הצעה על תמונה שנגעה במיוחד ללב התלמיד וכדומה.

בקובץ הג׳ניאלי | קובץ מונגש המלווה פרקטיקה זו,
תמצאו כרטיס משימה מפורט לכל אחת מהמשימות, כולל דוגמאות לפרומפטים מתאימים. 

משימות המבוססות על  שימוש במחולל טקסט כגון קלוד או Chat GPT 3.5

  • מכתב לעצמי לעתיד: זו תקופה קשה מנשוא, אבל זה יעבור. בואו נשאיר מכתב זה כתקווה והבטחה לימים טובים יותר שבדרך.
  • מסע אישי: כתיבת יומן אישי יכולה לסייע בארגון מחשבות ובעיבוד רגשות בתקופת לחץ, על ידי תיעוד חוויות ושמירה על שגרה.
  • שיר תקווה: כתיבת שיר המכיל רגשות אישיים ואיחולי תקווה. שירה יכולה לשמש כלי מצוין לביטוי רגשות ולתיאור חוויות אישיות.

משימות המבוססות על  שימוש במחולל תמונות כגון פאדלט, dall-e, bing

  • מציירים טוב: תמונה יכולה לשמש כלי נהדר לביטוי רגשי. 
  • אסיר תודה: למרות המצב המורכב והמלחיץ שאנחנו נמצאים בו, חשוב לנסות ולמצוא דברים קטנים שעדיין יש בהם טוב, ולהיות אסירי תודה עליהם.

עוד רעיון - המציאי לי מטפורה

עוד רעיון - המציאי לי מטפורה

המשימות שכללנו בפרקטיקה זו מתמקדות בשימוש במחולל טקסט או במחולל תמונה. אפשר להציע לתלמידים גם משימות המשלבות בין השניים. לדוגמה:

שלב ראשון: נסביר לתלמידים מהי מטפורה ונבקש מהם לתת מספר דוגמאות.

שלב שני: התלמידים יבקשו ממחולל טקסט, כגון קלוד, להציע מטפורה המבטאת רגש מסוים. 

  • דוגמה לפרומפט: ״אני מרגישה היום עצובה במיוחד. הצע לי בבקשה מטפורה שתשקף את הרגש הזה״.
  • פרומפט המשך: ״הצעת לי את המטפורה ______.   אני רוצה לבטא אותה בציור. אנא הצע לי פרומפט לציור מתאים. יש בי אהבה גדולה לבעלי חיים, ולכן אשמח עם תשלב לפחות בעל חיים אחד בתיאור שלך״. 
  • פרומפט המשך: ״וכעת, תרגם את הפרומפט שכתבת לאנגלית״.

שלב שלישי: ננחה את התלמידים לפתוח מחולל תמונות, כגון בינג או פאדלט, ולהזין לתוכו את הפרומפט. עדיף להזין תרגום לאנגלית כדי לקבל תוצאות טובות יותר ממחולל התמונות.

עוד רעיון - המצאת משימות נוספות

עוד רעיון - המצאת משימות נוספות

בפרקטיקה זו הצענו חמש משימות. לאחר שהתלמידים התנסו בהן, אפשר להזמין אותם להמציא מספר משימות חדשות בעצמם, ולהקדיש שיעור נוסף למשימות אלה.

ייתכן, למשל, שהם יציעו משימה הקשורה להמצאת סוג חדש של חיית מחמד, מקסימה ובעלת תכונות מיוחדות המשמחות אותם. או אולי יציעו משימה הקשורה לכתיבת סיפור שמתחיל בנסיבות עצובות ומסתיים בסוף טוב… 

צפו להפתעות - אין גבול ליצירתיות של התלמידים והתלמידות שלנו!

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מגוון ערוצי תקשורת מורה–תלמיד/ה
לא על הוואטסאפ לבדו! איך נדע מהם ערוצי התקשורת המוצלחים ביותר לניהול השיח בינינו לבין התלמידים
משוב מקדם למידה
במחקר שערך ג'ון האטי התגלתה אסטרטגיית משוב מקדם למידה כפרקטיקת ההוראה בעלת ההשפעה החיובית הגדולה ביותר. כשמורים השתמשו שימוש עקבי במשוב מקדם למידה עלו משמעות...
שיח ערכי על בסיס טקסט
כמעט כל טקסט – כתוב, חזותי או שמיעתי – יכול להיות בסיס לשיח ערכי. באיזה אופן יזמין הטקסט את המשתתפים להפעיל חשיבה ביקורתית ולבחור בחירה מושכלת ולא אוטומטית ב...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.