קורס MOOC קהילתי הוא הזדמנות לתלמידים לבחור מה ילמדו ועם מי ילמדו באופן מקוון ומרחוק. כאשר הלמידה מתרחשת מרחוק מתאפשר גם להורים שרוצים בכך לקחת חלק ולהשתתף. במסגרת זו ההורים מהווים מנטורים לתלמידים ומקדמים מוטיבציה ושייכות לקבוצה.
חשוב לשקף להורים המתנדבים שהם לא מחליפים את המורה אלא שותפים ביצירת מציאות חדשה של שותפות הורים-תלמידים-מורים.
מהלך
1. בחירת קורס
מזמינים את התלמידים לבחור קורס ללמידה עצמית מתוך מאגר הקורסים. המאגר מותאם לחיפוש ומאפשר מיון לפי נושא, גיל הלומדים, שפה, משך הלמידה ועוד.
2. הרשמה
לאחר העיון הראשוני במאגר הקורסים, התלמידים יירשמו לקמפוס באמצעות הזדהות אחידה לעיון מעמיק בקורסים עצמם (אפשר להירשם לאתר קורסרה לקורסים בשפה האנגלית).
שימו לב: על בית הספר להסכים מראש על הגמול לתלמידים המשתתפים (לדוגמה, במסגרת הערכה חלופית)
3. דיון
מקיימים עם התלמידים דיון ומעלים שיקולים לבחירת הקורס: תחום עניין, רמת קושי, חיבור ליעדים נוספים וכד'.
4. חלוקה לקבוצות
מתחלקים לקבוצות על פי הנושא הנבחר ונרשמים בקובץ שיתופי ב-Google Docs או Forms Microsoft על פי החשבון שיש בבית הספר.
שימו לב! לאחר סיום שלב זה, ולפני המעבר לשלב הבא – חשוב שהמורה המלווה את הכיתה ייכנס לקורסים שהתלמידים בחרו ויכיר אותם באופן כללי.
5. יריד קהילתי
- מזמינים את ההורים והתלמידים למפגש סינכרוני ומציגים בו את הנושאים שהתלמידים בחרו מתוך מאגר הקורסים.
- מסבירים את מסגרת הזמן ואת התהליך: שמים את הקישור לקובץ השיתופי בצ'ט המפגש, ומבקשים מההורים המעוניינים בכך, להירשם כמנטורים לקורס המתאים להם בתוך קובץ מנטורים (אפשר גם שני הורים לקורס).
- בהתאם להרשמה במסמך השיתופי, נפגשים במפגש סינכרוני נוסף רק עם ההורים המתנדבים, לשיחת היכרות והנחיה.
- אפשר להציע להורים המתנדבים להירשם לקורס How2mooc ולעיין בחומרים של ערי חינוך.
6. עבודה בקבוצות
- מכוונים כל קבוצה ומנטור/ית לבחור דרך להתקשרות נוחה ביניהם: קבוצת ווטסאפ, מייל וכד'.
- מנחים את הקבוצות ומציעים ייעוץ והכוונה לתלמידים ולהורים המנחים בהתאם לצורך ולהתקדמות הלמידה.
- מומלץ לסכם מראש מה באחריות המורה ומה באחריות ההורים המלווים. להלן מספר עצות שיסייעו ללומדים ולמנחים להצליח:
- הקדשת זמן לפעילות גיבוש והיכרות בתחילת הדרך.
ראו את הפרקטיקות: העמקת ההיכרות בכלים דיגיטליים; העמקת ההיכרות - חלוקת משימות למידה בקבוצה לפי בחירה וכישורים.
ראו גם: תפקיד לכל תלמיד/ה - עבודה בזוגות על משימות מאתגרות.
- עצירה ודיון משותפים במעבר בין פרקי למידה.
- אתנחתא ושיתוף בחוויות מעצימות או בקשיים מדי כמה זמן.
- רפלקציה על תהליך למידת פרק מסוים בקורס ועל הקורס כולו.
- הקדשת זמן לפעילות גיבוש והיכרות בתחילת הדרך.
7. מסיבת סיום קמפוס מקוון
- קובעים מראש תאריך לפגישה משותפת של המורה עם המנטורים ועם הקבוצות.
- כל קבוצה מציגה בדרך חווייתית את המסע שעברה ומסכמת במשחק או בהפעלה מהנה לשאר הקבוצות.
- מחלקים תעודות הוקרה לבוגרי הקורס ולמנטורים.
ראו גם: תמיכה בקבוצות הלומדות בקורס מקוון בלמידה מרחוק
ראו: קול קורא להורים שרוצים להיות מאמני למידה (מנטורים), עיריית הרצליה