דלג אל

השוואה בין שתי יצירות ספרותיות

למאגר הפרקטיקות
השוואה בין שתי יצירות ספרותיות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותבת הפרקטיקה:
אחינעם יעקבס, מדריכה ארצית ספרות חמ"ד, מזכירות פדגוגית

צורך

פיתוח מיומנות של השוואה בין טקסטים ספרותיים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בסיום לימוד של טקסט ספרותי אפשר לתת משימה ובה טקסט חדש שהתלמידים לא מכירים (הוא בבחינת אנסין עבורם), ולערוך השוואה בין היצירות, על פי קריטריונים שונים.

משימה זו אינה פשוטה וכוללת רמות חשיבה גבוהות. על התלמיד להתמודד בזמן מועט בכוחות עצמו עם טקסט שהוא לא למד כלל, כשלב מקדים לפעולת ההשוואה בין הטקסטים.

על ידי שילוב הבינה המלאכותית אפשר לקצר את תהליך ההכרה שלו עם הטקסט החדש, גם אם ברור לנו שהוא לא באמת למד אותו (שכן הטקסט השני אכן אמור היה להילמד בכיתה והוא רק מהווה אפשרות התבוננות נוספת בטקסט הראשוני שנלמד בכיתה לעומק).

השלב הראשון
לאחר סיום הלמידה של השיר בכיתה, המורה יציג לתלמידיו את השיר החדש שטרם נלמד, והם יתבקשו להעלות את שני השירים לכלי בינה מלאכותית המתאים לניתוח טקסטים, כגון ג'ימניי של גוגל.

התלמידים ינסחו את הפרומפט המתאים ויבקשו לערוך השוואה בין השירים, על פי קריטריונים שונים.

השלב השני
על התלמידים להתבונן בתשובה שקיבלו ולחשוב בצורה ביקורתית מה מבין הנקודות שהתקבלו אכן נמצאות ביצירות השונות והן ראויות להיחשב כתבחינים להשוואה.

השלב השלישי
התלמידים יעלו בכיתה תבחינים שונים שהם ראו, יתקיים דיון במשמעותם, ולאחר מכן בתרומה של העיון בשיר החדש ובעיון מחודש ביצירה שנלמדה בכיתה.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

שימו לב: יש להעלות את שני הטקסטים בצורה מלאה לכלי הבינה המלאכותית, אחרת מקבלים דברי הבל.

להלן הצעה לניסוח המטלה, בעוד השיר שנלמד בכיתה הוא "הכניסיני תחת כנפך" של ביאליק:

בשיר "הכניסיני תחת כנפך" של ביאליק יש התייחסות אל ההבטחה של הכוכבים, שבסופו של דבר רימו אותו: "הכוכבים רימו אותי / היה חלום אך גם הוא עבר / עתה אין לי כלום בעולם / אין לי דבר".

לפניכם השיר "רק על עצמי לספר ידעתי", שכתבה רחל המשוררת, אשר בשורות האחרונות בו מועלית טענה בדבר ההבטחה הכוזבת של חופי הפלא שקראו לה בעבר: [יש להביא את הטקסט של השיר]

א. היכנסו לאחד מכלי הבינה המלאכותית המתאימים לטקסטים רבי מלל, כגון ג'ימיניי של גוגל, והעלו את השיר של רחל ואת השיר של ביאליק.

בקשו מהבינה המלאכותית לכתוב נקודות דמיון בין השירים ונקודות שוני, ביחס שלהם אל החלום שהיה להם בתחילת דרכם.

העלו את התשובה שקיבלתם. שימו לב, אתם בעלי הידע, עליכם לקרוא בעין ביקורתית את התשובה שהתקבלה ולבקש דיוק או תיקון אם אתם חושבים שהבנת השיר לוקה בחסר או שיש בה טעות. אתם יכולים לבקש תיקון חוזר ונשנה לבקשתכם עד שתגיעו לתוצר שאתם חושבים שהוא נכון, מעמיק ומעניין.

ב. התייחסו בקצרה לתשובה שקיבלתם והוסיפו את דעתכם האישית עליה.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי

אולי תתעניינו גם ב...

להציע דרכים מרובות וחדשניות לתיאור בעיה ולפתרונה
הבנת בעיה או אתגר העומדים בפנינו, זהו צעד ראשון למציאת פתרון מוצלח. אך לשם כך עלינו להכיר תחילה מגוון דרכים שבאמצעותן נוכל לזהות בעיות ולהבין אותן
השתתפות כלל התלמידים בכיתה
השתתפות פעילה היא מאבני היסוד של למידה יעילה, ולכן כדאי לשאוף להשתתפות של כלל התלמידים בשיעור. מעורבות תלמידים בלמידה נוצרת בעזרת משימות המזמנות חוויה רגשית ...
הערכה חלופית באמצעות יצירת תמונה עם בינה מלאכותית
ביצוע הערכה ללמידה בתחומי מורשת, חברה ורוח, הרלוונטית לחיי התלמידים בעולם רווי בינה מלאכותית. הפרקטיקה משלבת יצירת תמונה עם בינה מלאכותית ומאפשרת להעריך, בנו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.