דלג אל

הצהרת נגישות

חשיבה מחשובית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לפתח בקרב התלמידים יכולות של פתרון בעיות באמצעות כלים של טכנולוגיה ממוחשבת.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

חשיבה מיחשובית היא תהליך פתרון בעיות מתחומי דעת שונים, שתלמידים יכולים להיעזר בו לפתרון בעיות פשוטות ומורכבות. הפתרון מיוצג כאלגוריתם, שיתורגם לקוד שיבוצע על ידי מחשב.

פיתוח מיומנות זו דומה לרכישת שפה חדשה, שבעזרתה יוכלו התלמידים להתמודד עם בעיות מורכבות בכל תחומי התוכן, ובפרט בעיות שיש להן פתרון אפשרי באמצעות טכנולוגיה ממוחשבת.

פיתוח מיומנויות חשיבה מיחשובית כולל ארבעה עקרונות מרכזיים:

א. פירוק בעיה למרכיבים

פירוק בעיה, תהליך או נתונים למרכיבים קטנים יותר שניתן לטפל בהם. ארגון וניתוח מידע באופן לוגי וניסוח בעיות באופן שמאפשר לנו להשתמש בכלי מיחשוב כדי לפתור אותן.

ב. זיהוי דפוסים חוזרים

צפייה בדפוסים ובמאפיינים חוזרים, מציאת דמיון ושוני בנתונים, ושימוש בדפוסים אלה לפתרון בעיות חדשות.

ג. הפשטה והכללה

הפחתת או הזנחת פרטים מיותרים כדי להתמקד בעיקר, על ידי הבחנה בין מה שחשוב ומה שמיותר. זיהוי העקרונות המכלילים שיוצרים את הדפוסים החוזרים, באופן המאפשר לייצג מידע באמצעות מודלים וסימולציות.

ד. יצירת אלגוריתם

דרך להגיע לפתרון דרך הגדרה ברורה של הצעדים הנדרשים, בדומה למתכון או להנחיות הגעה ליעד. חשיבה אלגוריתמית מאפשרת ליצור פתרונות אוטומטיים על ידי סדרת צעדים ברורים.

מהלך

1. הצגת בעיות
מציגים לתלמידים דוגמאות מחיי היום יום לבעיות שניתן לפתור אותן בתהליך חשיבה מיחשובית. לדוגמה:

  • איך אופים עוגה?
  • איך מטגנים חביתה?
  • איך מגיעים מירושלים לתל אביב?
  • איך מכינים כריך?
  • איך מפרידים כביסה?
  • מה ללבוש היום?
  • איך מנקים אוטומטית את הבית?

2. ניתוח דוגמה
מנתחים ביחד עם התלמידים את עקרונות החשיבה המיחשובית כפי שהם מתבטאים באחת הדוגמאות. ראו למשל כאן: חשיבה מיחשובית בחיי היום יום

3. תרגול בזוגות
כל זוג תלמידים מתנסה בפתרון בעיה רלוונטית לחיי היום יום על פי העקרונות שהוצגו:

א. פירוק בעיה למרכיבים
ב. זיהוי דפוסים חוזרים
ג. הפשטה והכללה
ד. חשיבה אלגוריתמית

לדוגמה, ננתח את הבעיה: מה ללבוש היום?

א. נפרק את הבעיה למרכיבים:

  • מהו מזג האוויר (טמפרטורה, משקעים)
  • מרכיבי הלבוש האפשריים
  • לבוש קל או חם

ב. נזהה דפוסים חוזרים:

  • בכל יום יש לברר מהו מזג האוויר
  • לפתוח את הארון
  • לבחור פרטי לבוש

ג. כדי לפשט את הבעיה נתעלם בשלב זה מהיבטים של צבע פרטי הלבוש, מקוריות, ביטוי אישי וכד'.

ד. נכין רשימת צעדים בתהליך בחירת הבגדים, כאשר אנחנו לוקחים בחשבון חזרות ותנאים (ראו למשל את השקף האחרון במצגת שבקישור)

4. דיון במליאה
עורכים דיון משותף כאשר כל זוג מציג את הבעיה ואת שלבי הפתרון המוצע.

5. כתיבת אלגוריתם
התלמידים כותבים אלגוריתם ויוצרים תרשים להצגת דרך פתרון הבעיה.
- ראו: יחידת הוראה למתחילים בנושא כתיבת אלגוריתם
- תרשים אלגוריתם לבעיה מה ללבוש היום?

6. כתיבת קוד
מנחים את התלמידים בשימוש בשפת קוד בהתאם לגיל ומתנסים בתרגום אלגוריתמים לשפת קוד. למשל: סקראץ', מייקוד (למתחילים), פייתון (למתקדמים).

 

להרחבה ראו גם:

דוגמה לאלגוריתם שהופך לקוד ולתוצר לפתרון בעיה של כניסת זרים לחדר פרטי (אזעקה)

עוד רעיון

עוד רעיון

תחרויות רובוטיקה

עודדו את התלמידים להשתתף בתחרויות שונות המאורגנות על ידי משרד החינוך וגופים אחרים:

שעת הקוד: פעילויות חוויתיות בשילוב קוד

אפשר גם

אפשר גם

קורסים מקוונים

ניתן להתנסות בחשיבה מיחשובית גם באמצעות קורסים מקוונים (MOOCs):

אתר קמפוס IL

קורסים מקוונים למורה ולתלמידים (בקרוב יעלה קורס חשיבה מחשובית מקוון)

טיפים

טיפים

כדאי לדעת שתחום הדעת חשיבה מחשובית ורובוטיקה נלמד בכתות ד-ו בבתי הספר היסודיים ובמספר חטיבות ביניים.

מומלץ לשים לב לפרסום קול קורא בחשיבה מחשובית והרובוטיקה המאפשר להצטייד בציוד הנדרש להוראת תוכנית קוד ורובוטיקה.

רצוי להתחיל בהוראת חשיבה מחשובית בגילאי בית הספר היסודי. ראו: חשיבה מחשובית ורובוטיקה לגילאי יסודי

חשוב לזכור שיכולות תכנות הן לא מטרה בפני עצמה אלא כלי לפתרון בעיות ולתרגול מיומנויות חשיבה מיחשובית.

כדאי להכיר את חומרי ההוראה והלמידה בשפת סקראצ' בעברית

ניתן ללמד חשיבה מיחשובית גם ללא ציוד יקר באמצעות אתר סקראצ' ואתר מייקוד

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

تقييمات مرحليّة للمادّة التي تعلّمها التلاميذ
التقييم التكويني هدفه ألا ننتظر حتى نتائج التقييم النهائي للفصل الدراسي للحصول على صورة عامّة عن تقدّم التلاميذ - وإنما يتوجب علينا من خلال التقييم التكويني ...
ביצועי הבנה
ביצוע הבנה הוא פעולה עצמאית שעושים הלומדים ובמהלכה הם משתמשים בידע שלמדו בדרך שונה מזו שבה למדו אותו או בהקשר שונה. כדי להפגין ביצועי הבנה על הלומדים להבין א...
תיקוף הערכה באמצעות הערכות שניתנו לעבודות בעבר
סיוע למורות ומורים בתחילת דרכם בתיקוף ההערכה שהם נותנים לתלמידיהם ולהפוך אותה לעקבית ושיטתית יותר.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.