חפש ב:

תלקיט (פּוֹרְטְפוֹלְיוֹ)

למאגר הפרקטיקות
 תלקיט (פּוֹרְטְפוֹלְיוֹ)
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

הערכה רב-ממדית וארוכת טווח של תלמידים המאפשרת למורה ולהם לקיים הערכה מעצבת על פני תקופה ממושכת ובכלים מגוונים.

הצעות למהלך

הגדרה
– תלקיט (פּוֹרְטְפוֹלְיוֹ) הוא אוסף של כלי הערכה שהמורה מפעיל/ה או נותנ/ת לתלמידים.
– הוא יכול לכלול מגוון גדול של דרכי הערכה, למשל: עבודה כתובה, מבחן בית, "נייר בדקה", דגם, מצגת, סיפור, סרטון (שהתלמיד/ה מצלמ/ת), יומן למידה או דפי רפלקציה וכדומה.
– כל משימה או פעולה המבטאת שימוש או התייחסות אל הידע והמיומנויות שנלמדו ביחידת הלימוד עשויה להיות רלוונטית לתלקיט.

היקף
– אפשר להגדיר תלקיט לפרק לימוד מסוים או לתקופה (תלקיט ליחידת הלימוד על העלייה הראשונה, תלקיט חודשי, חצי שנתי וכדומה).
– כדאי להשתמש בתלקיט ליחידת לימוד הנמשכת לפחות כמה שבועות. אפשר גם להגדיר תלקיט ללימודי מקצוע אחד לאורך שנה שלמה.

סוגי תלקיטים
תלקיט עבודות נבחרות: תיקייה המתעדת תוצרים נבחרים של התלמיד/ה או תוצרים שהוגדרו מראש.
תלקיט תהליכי: תיקייה המתעדת את התקדמות התוצרים של פרויקט או של תהליך למידה מסוים (למשל תיקייה המתעדת שלבים בתהליך חקר, טיוטות של כתיבת עבודה או סיפור וכדומה).
– מלבד שני סוגים אלו יכולות להיות דרכי ארגון נוספות של תלקיטים, לפי שיקול הדעת של המורה והתלמיד/ה והיצירתיות שלהם.

תכנון
לשם מימוש התלקיט עלינו לקבל כמה החלטות בתחילת פרק הלימוד או התקופה:
אילו משימות וכמה כלי הערכה ייכללו בתלקיט? תלקיט יכול לכלול בין שלוש לעשרות משימות הערכה. לדוגמה: ביחידת הלימוד בנושא שברים, נחליט שהתלקיט יכלול שני מבחני בית, שני בחנים, משימה שבה התלמיד ממציא תרגילים בשברים, סרטון שבו הוא מסביר איך עושים פעולות חשבון בשברים, משימה שבה התלמידים מוצאים וכותבים דוגמאות לשימוש בשברים בחיי היום-יום וכו'.
– אם נרצה לתת לתלמידים בחירה בין סוגי משימות או אפשרות להציע משימות משלהם?
מה החלק של כל מרכיב מהתלקיט בציון הסופי? אפשר להחליט שכל המשימות יהיו חלק מהציון או שרק הטובות שבהן.
– האם נרצה לאפשר לתלמידים לתקן את משימות ההערכה שנכנסות לתלקיט (לאפשר להם להגיש גרסה משופרת)?
– האם ניתן משוב מילולי על המשימות בתלקיט או רק ציון מספרי? רצוי לעבור על רוב עבודת התלמיד/ה, אך אפשר לאזן בין המשימות ולהגדיר חלק מהן ככאלו שהתלמיד/ה מעריכים בהן את עצמם, כאלו הנמצאות בתלקיט ומשמשות כחומר לשיחה בין התלמיד/ה למורה ועוד

איסוף
את המשימות שהתלמיד/ה ביצע/ה (ואת המשוב מהמורה) רצוי להכניס לתיקייה אחת קבועה שתשמש לאורך התקופה או פרק הלימוד. נחליט אם התיקייה תישאר אצל התלמיד/ה או אצל המורה. התיקייה יכולה לשמש לשיח ולהערכת התקדמות התלמיד/ה.

משוב
נדאג לזמן מתאים לאורך השנה כדי לשבת עם כל תלמיד/ה על התלקיטים שלהם ויחד להעריך את הביצועים, לזהות דפוסי למידה ולקבוע יעדים להמשך העבודה.

> הערכה מסכמת

 

טיפים

טיפים

– מרכיבי התלקיט צריכים לבטא את מכלול הידע והמיומנויות שנרצה ללמד ביחידה.

– כדאי לגוון בדרכי ההערכה כדי לבטא טווח רחב של מיומנויות ולאפשר לתלמידים עם יכולות שונות להביא לידי ביטוי את יכולותיהם.

– מוטב להשתמש בתלקיט בעיקר להערכה מעצבת ופחות להערכה מסכמת כדי שהתלמידים לא ירגישו שהם במבחן מתמיד.

– התלקיט יכול לכלול, מלבד משימות, גם דפי רפלקציה, יומן למידה וכלים אחרים שמטרתם לתעד ולאסוף מידע על תהליך הלמידה והחשיבה.

– אפשר להחליט שלא כל המשימות נכנסות לתלקיט, ושההחלטה מה ייכנס ומה לא יכולה להיות בסיס לשיחה (האם תרצי/ה להכניס את החיבור הזה לתלקיט שלך?) ולדיון עם התלמידים על אחריותם לתוצרים, על רמתם ועוד. 

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.