דלג אל

הצהרת נגישות

השהיית שיפוט

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

להשהות שיפוט כדי לאפשר זרימה חופשית של רעיונות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כשאנחנו חושבים מאוד ממוקד וקונקרטי על אתגר, בעיה או משימה, קשה להרחיב את החשיבה ולא לשפוט ולבקר. אם נתרחק מהקונקרטי והמוכר נוכל להשתחרר ביתר קלות מהביקורת, להשהות את השיפוטיות שלנו, ולהגיע כתוצאה מכך לזרימה חופשית יותר של רעיונות ופתרונות.

אף כי לעיתים אנחנו זקוקים לקביים שיעזרו לנו לצאת מסד הביקורתיות ו"להשתולל", די באקלים מאפשר ומקבל, בתחושת ביטחון ובשימוש בכלים שונים, זמן ומתן הזדמנות, כדי לאפשר לנו להגיע למצב של השהיית שיפוט. השהיה זו תשמש אותנו היטב בשלבים שונים של תהליך פתרון בעיות (מציאת הבעיה, מציאת רעיונות, פתרונות, דרכי ביצוע), בשלבים שונים של תהליך יצירה וביטוי של רעיונות ורגשות, ובמצבים חברתיים אישיים ובין אישיים שונים.

הצעה למהלך: שימוש במטפורות ודימויים

מטפורות ודימויים הם אמצעים לשוניים שנעשה בהם שימוש כדי להאיר מושג אחד באמצעות תכונותיו של מושג אחר. שימוש במטפורות ובדימויים גם מרחיק אותנו מה"כאן ועכשיו" של הבעיה או האתגר הקונקרטיים שעומדים לפנינו, על ידי הפיכת המוכר לזר, וגם מגמיש ומרחיב את החשיבה אל עבר הדמיון ומאפשר יצירת קשרים חדשים. להלן שתי אפשרויות לשימוש במטפורות ודימויים כדי להשהות שיפוט ולעודד חשיבה יצירתית:

  • מה מסתתר מאחורי הביטוי?

ביטויים רבים בשפה הם מטפוריים או מבוססים על דימוי. הסבירו מה המשמעות המסתתרת מאחורי כל ביטוי בדוגמאות הבאות וחשבו: מה יותר קל לנו לקבל או להבין – את המטפורה או את הפירוש?

- הוא ירד מהפסים
- כביסה מלוכלכת
- כשושנה בין החוחים
- היא איבדה את הצפון
- היא חרוצה כדבורה
- אמא אדמה
- מתוק מדבש
- תבנית נוף מולדתו
- כעץ שתול על פלגי מים
- ארץ זבת חלב ודבש

  • מגדל של מטפורות/דימויים

כלי זה יכול להיות שימושי לצורך הבעה וביטוי של רעיון או רגש, בנוגע לדברים מופשטים שאנחנו רוצים להעביר ולתקשר לאחרים ואף לעצמנו. למשל, כתיבה של שיר או פרוזה, פיסול או ציור של רעיון כלשהו, או הבהרה והנגשה של נושא מופשט או רחוק לקהל מסוים. איך בונים את המגדל?

העזרו במארגן הגרפי המצורף – מגדל של מטפורות

  1. נכתוב מהו הרעיון או המושג שנרצה להביע או הנושא שנרצה לעסוק בו.
    למשל: דמוקרטיה – ראו מארגן גרפי לדוגמה
  2. כל אחד ואחת מהמשתתפים ירשמו לעצמם בצד חמישה מספרים מ-1 עד 20.
    לדוגמה: 13, 20, 6, 2, 7
  3. נבקש מ-7 תלמידים, כל אחד בתורו, להגיד מילה כלשהי – חפץ, רעיון או מושג.
    לדוגמה: קבלה, שריון, חרמון, צבע, נאום, חרב, אבן.
  4. נכתוב את המילים באופן אקראי במשולשים השונים שבמגדל המטפורות.
  5. נבקש מתלמידים אחרים להציע אסוציאציה לכל אחת מהמילים שנרשמו במגדל, ונכתוב אותן במושלש השני באותו הריבוע.
  6. כל משתתפ/ת כותב/ת במשולש ריק בכל אחד מהריבועים שעדיין לא נרשם בהם דבר.
    לאחר מכן נבקש מהם לכתוב אסוציאציה שיש להם לכל אחד מהמושגים שכתבו.
  7. זוכרים את המספרים שבחרנו בשלב 2 לעיל? עתה נכתוב בצד את המילים המופיעות במשולשים שאת מספריהם כתבנו בשלב 2.
  8. ניצור 10 משפטים מטפוריים באופן הבא:
  • המושג הנבחר (למשל, דמוקרטיה) היא כמו אחת המילים שבחרנו (מ-5 המספרים).
    למשל: דמוקרטיה היא כמו בקבוק עתיק.
  • המילה הנבחרת היא כמו ... (מילה אחרת מהמגדל)
    למשל: בקבוק עתיק הוא כמו נאום של איש חכם.
  • כך ממשיכים לכתוב כאשר מתחילים תמיד בדימוי שהיה במשפט הקודם.
    צריך להשתמש לפחות ב-5 המילים שנבחרו באקראי. שאר הדימויים יכולים להיות מילים אחרות מהמגדל או מילים אחרות.
  • המטפורה האחרונה תסתיים במילת הנושא (דמוקרטיה).
    ראו דוגמה לכתיבת המשפטים: מארגן גרפי לדוגמה
  1. בהתאם למשימת ההבעה והביטוי המתוכננת, נעשה שימוש במטפורות כדי להביע את הרעיון.
    לדוגמה: כתבו שיר או מאמר ושלבו בו את המטפורות; ציירו או עשו פסל המראה מהי דמוקרטיה בעזרת המטפורות שכתבנו וכד'.

עוד רעיון - סביבה מעודדת יצירתיות

עוד רעיון - סביבה מעודדת יצירתיות

גם אנשים מיומנים ובעלי כישרונות וחשיבה יצירתית יתקשו למצות את כישוריהם ולהביאם לידי ביטוי אם הסביבה והאקלים הארגוני-חברתי לא יאפשרו זאת. במחקרים נמצא קשר בין סביבה ואקלים מיטביים לגורמים כמו מוטיבציה, יצרנות (פרודוקטיביות), צמצום ימי מחלה, רווח והצלחה. איך נוכל לחזק גורמים בסביבה ובאקלים הבית ספרי התומכים בהשהיית שיפוט ומעודדים חשיבה יצירתית?

  1. התלמידים ימלאו בטבלה את תשובתם לשאלה: מהם הגורמים, שעל פי ניסיונך האישי, עזרו לך או הפריעו לך להשהות שיפוט ולנהוג באופן יצירתי?
    ראו: טבלה ריקה להדפסה
  1. במליאה התלמידים ישתפו במה שכתבו. אפשר לבקש דוגמאות לאירועים או מקרים שחוו.
  2. בקשו מהתלמידים לנסות להציע דרכים לשינוי הגורמים המעכבים.
  3. הציגו לתלמידים את המאפיינים של סביבה או אקלים מעודדי יצירתיות (על פי אֶקְוָול Ekvall):
  • אתגר
  • חופש
  • דינמיות וחיוניות
  • אמון ופתיחות
  • זמן רעיונות
  • רוח משחקית והומור
  • תמיכה ברעיונות
  • ויכוח
  • לקיחת סיכונים

ראו קובץ מצורף: תרגול והתנסות בכל אחד מהמאפיינים ברשימה

אפשר להציג מאפיין אחד ולחבר אותו לדברים ששיתפו התלמידים. אין צורך להציג את כל המאפיינים בבת אחת, אלא מדי פעם להציג ולהדגיש מאפיין מסוים ואז לתרגל אותו ולהתנסות בו. עם זאת, חשוב שנזכור את כל המאפיינים וננסה להשרות אקלים כזה בכיתה כשגרה.

עוד רעיון - סיעור מוחות כתוב

עוד רעיון - סיעור מוחות כתוב

בבסיס כל סיעור מוחות, השהיית שיפוט היא הכלל הראשון (ראו כללים של חשיבה מסתעפת). מטרתו של סיעור מוחות כתוב היא לאפשר למשתתפים להעלות אפשרויות רבות, מגוונות ומקוריות תוך הפריה הדדית בין חברי הקבוצה. דרך זו לסיעור מוחות מאפשרת לאנשים בעלי קצב חשיבה שונה, כולל לביישנים ולשקטים, להיות שותפים להסתעפות ולתרום את חלקם לרעיונות שיועלו באופן שיתופי על ידי הקבוצה.

  1. העבודה תתבצע בקבוצה של 3-6 משתתפים היושבים במעגל (או סביב שולחן אחד). נחלק לכל חבר/ת קבוצה דף ובו טבלה ריקה, ובה 12 משבצות (3 טורים ו-4 שורות). במרכז המעגל נשים דף נוסף. כלומר: מספר הדפים כמספר חברי הקבוצה + 1. הטבלה שבמרכז מאפשרת זרימה שוטפת של רעיונות ועבודה בקצב אישי.
  2. ננחה את התלמידים לכתוב בראש כל דף את הבעיה עליה הם עובדים.
    למשל: איך לציין יום הולדת 10 בימי קורונה? (ראו מארגן גרפי לדוגמה)
  3. כל חבר/ת קבוצה מעלה שלושה רעיונות איך לפתור את הבעיה המוצגת – רעיון בכל משבצת (3-1).
  4. מי שמסיים לכתוב שלוש אפשרויות ישים את הטבלה שלו במרכז, ייקח את הטבלה המצויה שם ויכתוב בטבלה הריקה עוד שלוש אפשרויות אחרות ממה שכתב בטבלה הראשונה.
  5. כל משתתפ/ת שמסיימת לכתוב שלושה רעיונות שמ/ה את הטבלה במרכז ולוקח/ת את הדף שבמרכז. קוראים את הרעיונות שכתובים בטבלה ומוסיפים עוד שלושה רעיונות חדשים, אחרים ממה שכבר קראנו או כתבנו קודם לכן. כך מעבירים את הטבלאות עד שהן מלאות ברעיונות.

אפשר להיעזר בתמונות או בגירויים אחרים כדי להמריץ את החשיבה (ראו רעיונות לגרייה אקראית בפרקטיקה: חיפוש רעיונות יצירתיים ופתרונות חדשים לאתגרים ולבעיות חיים).

אפשר גם - מטפורות – איך יוצרים?

אפשר גם - מטפורות – איך יוצרים?

מטפורות  מקלות על הבנה של טקסטים או רעיונות ועל הבעתם. איך יוצרים או מבינים מטפורה?

אפשר להיעזר במפת החשיבה במארגן הגרפי שלהלן, הכולל התייחסות לשאלות הבאות:

  1. מה ברצוני שהמטפורה תבטא ביחס לנושא?
  2. מהן התכונות העיקריות של מה שברצוני לתאר?
  3. חשבו על עצם, אדם, אירוע או מושג שיש להם תכונות כאלה.
  4. מה מאלה יתאים כמטפורה למה שברצוני לתאר?
  5. אילו תכונות או פרטים יש למטפורה המתאימים ביותר למה שברצוני לתאר?
  6. האם למטפורה מאפיינים העלולים להטעות את השומע ביחס למה שברצוני לתאר?
  7. האם המטפורה הנבחרת מוצלחת? מדוע?

רצוי להיעזר במטפורות להשהיית שיפוט הן כאשר חושבים והן כאשר רוצים להציג את הרעיון לאחרים. מפת החשיבה והמארגן הגרפי יכולים לשמש אותנו גם כדי ליצור מטפורה וגם כדי להבין מטפורה שנתונה למשל בשיר או בטקסט כלשהו. לדוגמה: בתא חי יש אברונים רבים ולא פעם קשה לתלמידים לזכור ולהבין את התפקידים של האברונים השונים. כביצוע הבנה, המורה נתנה משימה למצוא מטפורה לאברונים מסוימים ולהסביר את הקשר בין המטפורה והאברון.

ראו: מפת חשיבה ליצירת מטפורה לקרום התא

טיפים

טיפים

חשוב לתת זמן של שקט וחשיבה כדי ליצור אקלים המעודד השהיית שיפוט. עם זאת, שינוי המצב והכנסת ממד של זמן קצוב ותנועה, גם הם יוצרים אקלים שבו התלמידים פחות פנויים לשיפוטיות.

כדאי לזכור שיצירת אקלים או סביבה המאפשרת השהיית שיפוט ומעודדת יצירתיות אינה עניין חד פעמי אלא משהו שנמשך לאורך זמן ומתקיים במצבים שונים.

אפשר לעשות סיעור מוחות מצויר במקום כתוב, כאשר יש בכיתה תלמידים שאינם יודעים לכתוב או מתקשים בכתיבה. במקרה זה כדאי לעשות משבצות גדולות יותר (לילדים קטנים מספיק 4 משבצות בדף. לגדולים יותר אפשר 8-6 משבצות בדף).

ניתן לעודד את התלמידים לשוחח עם חבריהם ולהסביר את המטפורה שמצאו בתרגיל "מגדל של מטפורות" – המטפורות הן אישיות אך בהחלט אפשר להסבירן לאחרים. הדיבור על המטפורה מעשיר את הרעיונות ויכול להקל על דרכי ההבעה והביטוי.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כתיבת מתווה עבודה בסיוע בינה מלאכותית
פיתוח מיומנות התכנון בעזרת כלי בינה מלאכותית, במסגרת תהליך כתיבת עבודת חקר אישית או קבוצתית.
סביבות למידה חוץ כיתתיות
הלמידה ב"עולם האמיתי", בסביבה חוץ כיתתית, מזמנת המחשה והעצמה של תכנים מתוכנית הלימודים ובכך מאפשרת למידה עמוקה והבנה משמעותית. מושגים ותהליכים קוגניטיביים, א...
בניית בוט ייעודי ומותאם להערכה
לחסוך זמן בתהליכי הערכה, באמצעות בניית בוט ייעודי המותאם בדיוק לשיטת ההערכה שלכם.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.