הקרחון התרבותי
כל אדם הוא תבנית נוף מולדתו. על מנת להבין ולתקשר עם אנשים מתרבויות שונות יש להכיר את אותו הנוף, על מורכבותו וגווניו. בעזרת הכלי הקרחון התרבותי נלמד מהי תרבות, נתוודע למאפיינים הסמויים והגלויים של התרבות ונבין כיצד החלקים הנסתרים של התרבות משפיעים על ההתנהגות הגלויה של בני האדם.
לפני התחלת המהלך יש להזכיר לתלמידים שלכל אחד ואחת יש תרבות, שיש נקודות דמיון ושוני בין אנשים מתרבויות שונות, ושגם אם לכל אחד יש תרבות אחרת, בראש ובראשונה כולנו בני אדם.
מטאפורת הקרחון
מטאפורות עוזרות להבין רעיונות גדולים על ידי חיבור בין משהו שאנחנו מכירים למשהו שאנחנו לא מכירים. תרבות היא מושג מורכב, ומטאפורת הקרחון עשויה להיות שימושית כדי להסביר אותו. שאלו את התלמידים:
- מה אתם יודעים על הגודל והצורה של קרחונים?
- איזה חלק מהקרחון נמצא מעל למים? איזה חלק מהקרחון נמצא מתחת למים?
התשובה המפתיעה היא שרק שמינית מהקרחון נמצאת מעל פני המים ואילו השאר נמצא מתחת למים ולא ניתן לראותו. תרבות דומה מאוד לקרחון: יש לה ממדים גלויים שניתן לראות על פני השטח, ורבים אחרים שניתן לגלות ולחשוף אותם ככל שההיכרות שלנו עם אותה תרבות גדלה. כמו שתנועת הקרחון מעל פני המים היא תוצאה של תנועת החלק התחתון שלו מתחת למים, כך ממדים בלתי נראים בתרבות גורמים לאלו הנראים לזוז, להתפתח ולהשתנות.
מהלך
- יצירה אישית
נבקש מכל תלמיד/ה לצייר קרחון שלם, אשר קו מפריד בין החלק שמעל פני המים לחלק שמתחת להם.
נוודא שהתלמידים ציירו את הקרחון כך שהחלק הנסתר מתחת למים גדול בהרבה מהחלק הגלוי על פני המים, כפי שקרחונים של ממש נראים. יש לכך משמעות להשאלת דימוי הקרחון לתחום התרבותי. - שיח במליאה
נאפשר לתלמידים להציג את הקרחונים שלהם, ונזמין אותם לחשוב על התרבות כקרחון – אם התרבות שלנו דומה לקרחון שציירתם, מה נמצא מעל פני המים? מה נמצא מתחת למים ולא רואים אותו במבט ראשון? נכתוב את הרעיונות על הלוח או נציע להם לכתוב את הרעיונות שעולים בשיח על גבי הציורים האישיים שלהם. - עבודה קבוצתית
נחלק את התלמידים לקבוצות ונבקש מהם לדון בשאלה, אילו מאפיוני התרבות הם גלויים (נמצאים 'מעל פני המים') ואילו סמויים מן העין ('מתחת לפני המים'). ניתן להיעזר ברשימת אפיוני התרבות. - שיתוף בקבוצות
אחרי שהקבוצות הגיעו לגיבוש הסכמה על ה"קרחון" שלהן, נבקש מכל שתי קבוצות לחבור יחד ולהשוות היכן מקמו את האפיונים השונים. עליהם להיות מוכנים להציג נימוקים להחלטתם לשים אפיונים מסוימים מעל למים ואילו אחרים מתחת לפני המים. ננחה אותם לתת דוגמאות לאפיונים שמתחת לפני המים שעשויים להשפיע על האפיונים שמעל פני המים? למשל: אמונות לגבי צניעות עשויות להשפיע על סגנון לבוש; אמונה דתית עשויה להשפיע על אומנות, מוזיקה וכדומה. - סיכום במליאה
צמדי הקבוצות יציגו את המסקנות שלהן. נשווה בין הקרחונים של הקבוצות השונות ונקיים דיון מסכם במטרה לחדד את הבנת הקשר בין תרבות לבין אמונות והתנהגויות. אפשר להיעזר בשאלות:
- למה חשוב להבין את היחסים בין החלקים הסמויים לחלקים הגלויים בתרבות?
- אילו התנהגויות גלויות שלכם נובעות מאמונות או מערכים שאינם גלויים?
- האם יש התנהגויות שלדעתכם מי שלא מכיר את התרבות שלכם יכול לא להבין, או לפרש באופן מוטעה?
- מה עשויות להיות התוצאות בחיי היום-יום כאשר חלקים חשובים מהתרבות הם בלתי נראים?
- למה חשוב להכיר תרבויות שונות?